0

آیا فریز کردن، ارزش موادغذایی را کم می کند؟

آیا فریز کردن، ارزش مواد غذایی را کم می کند؟

آیا فریز کردن، ارزش موادغذایی را کم می کند؟

پیش از هر چیز باید گفت که در قدیم فریزر وجود نداشت و تنها چیزی که در طب سنتی به آن اشاره شد یخچال های طبیعی است. با بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه ما باشید تا بدانید آیا فریز کردن، ارزش موادغذایی را کم می کند؟

آیا فریز کردن، ارزش مواد غذایی را کم می کند؟

 این یخچال ها را به صورت بناهای هرمی شکل درست می کردند و داخل آن را به صورت لایه لایه با کاه و برف پر می کردند و تا اواخر تابستان معمولا از آن استفاده می کردند. نمک سود کردن، مربا درست کردن، خشک کردن و کمپوت کردن روش های دیگری بودند که در قدیم برای نگهداری مواد غذایی از آن بهره می گرفتند، ولی از نظر طب سنتی در بین این روش های نگهداری، استفاده از یخچال های طبیعی بهترین روش به حساب می آمد، چرا که به نسبت روش های دیگر کمترین تغییر را در مواد غذایی به وجود می آورد.


موارد پیشنهادی


یکی از اصولی که طب سنتی بر آن تاکید دارد تازه خوردن مواد غذایی است و غذا اگر به شکل غیر تازه استفاده شود کیفیت آن کاهش پیدا می کند بر اساس همین اصل استفاده از فریزر هم می تواند از کیفیت ماده غذایی کم کند. افراد باید توجه داشته باشند که میوه های هر فصل را در فصل مربوط به خودش استفاده کنند و فریز کردن میوه هایی مثل آلبالو با توت فرنگی و مصرف آنها در فصل هایی که این میوه ها وجود ندارند می تواند در افراد ایجاد مشکل کند.

اگر مجبور هستید که نداره از فریزر استفاده کنید باید توجه داشته باشید که ماده غذایی را سریعا به صورت سرد استفاده كل نکنید و بگذارید ذرات یخ موجود در ماده غذایی کاملا آب شود.

اینکه برخی از افراد نان را در فریزر می گذارند و بعد هم ذرات یخ را همراه با نان می خورند کار اشتباهی است.

خوردن دسرهای یخی که در فریزر نگهداری می شوند به تازگی در بین مردم خیلی رایج شده است، به افرادی که دستگاه گوارش ضعیفی دارند و یا مشکل ضعف اعصاب دارند توصیه می شود که از این دسرها زیاد استفاده نکنند.

اگر غذاهایی که طبع سرد دارند در فریزر نگهداری شوند و بعد از بیرون آوردن از فریزر تازه سریعا استفاده شوند، طبع سرد آنها تشدید می شود.

یکی از کارهایی که خانم ها برای نگهداری مواد غذایی انجام می دهند فریز کردن است. 

تاثیر فریز کردن روی غذاها و خوراکیهای مختلف متفاوت است. معمولا گوشت بیش از بقیه مواد غذایی فریز می شود و با فریز کردن این ماده غذایی گاهی تا ۶ ماه می توان آن را نگهداری کرد و این ماده غذایی در فریزر آسیب کمتری به نسبت سایر مواد غذایی می بیند. سبزیها، صیفی ها و میوه ها حساس ترین خوراکیها محسوب می شوند و در فریزر بیش از سایر مواد غذایی آسیب می بینند.

به طور کلی هر فرایندی که بر روی غذای سالم و تازه انجام می شود از کیفیت آن کم خواهد کرد و فریز کردن هم یکی از همین کارهاست. سبزی، صیفی و میوه ها در اثر فریز کردن تا حدود زیادی ویتامین ها و املاح خود را از دست می دهند، برای همین باید به این نکته توجه داشت که وقتی این گروه از مواد غذایی از فریزر بیرون آورده می شوند باید مستقیما در ظرفی که قرار است پخته شود گذاشته شوند.

برخی از افراد عادت دارند برای باز کردن یخ ماده غذایی، آن را در ظرفی جدا می گذارند و بعد یخ آب شده را دور می ریزند در صورتی که این کار اشتباه است؛ با این کار عصاره سبزی ها و صیفی ها هم دور ریخته می شود و خاصیت آنها کمتر خواهد شد. نکته دیگری که در رابطه با غذاهای فریزری وجود دارد این است که وقتی یک ماده غذایی منجمد شد باید بعد از باز شدن انجماد مصرف شود و اگر انجماد آن باز شود و دوباره در فریزر گذاشته شود به بافت خوراکی آسیب وارد می شود.

وقتی غذا بارها از انجماد خارج می شود و دوباره منجمد می شود حتی در اثر قطع برق خانه، علاوه بر اینکه ارزش غذایی پایین می آید احتمال فاسد شدن ماده غذایی وجود خواهد داشت. اگر گوشت دو بار از انجماد در بیاید و دوباره منجمد شود احتمال اینکه آلوده، میکروبی و فاسد بشود زیاد خواهد بود.


بیشتر بخوانید: مواد غذایی که نباید در یخچال نگهداری کرد


پس خانم ها باید به اندازه ای که نیاز دارند از آن ماده غذایی مورد نظر بردارند و از انجماد در بیاورند. اما در رابطه با کیفیت غذاهایی که به صورت صنعتی فریز می شوند باید گفت که هر چه زمان انجماد کم و با سرعت زیادی انجام شود کیفیت ماده غذایی بهتر خواهد بود؛ بهره گیری از این روش در فریزر خانگی امکان پذیر نیست.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 1 =

مشاهده بیشتر