0

آشنایی با خواص پیاز و مضرات آن

آشنایی با خواص پیاز و مضرات آن

در این پست از مجله اینترنتی جیران قصد داریم به آشنایی با خواص پیاز و مضرات آن بپردازیم.

فواید پیاز برای سلامتی، موارد استفاده و عوارض آن

پیاز یکی از سبزیجات رایجی است که در صدها غذا در سرتاسر جهان برای افزایش طعم استفاده می شود. خوردن پیاز خام روزانه فواید زیادی برای سلامتی دارد. ویتامین C و سایر مواد مغذی موجود در پیاز به بررسی سرطان و همچنین تقویت پوست و مو کمک می کند. سطح قند خون تا حد زیادی توسط عصاره پیاز کنترل می شود و همچنین باعث تقویت ایمنی، میل جنسی و کنترل کم خونی می شود.

پیازها جزو سبزیجاتی هستند که دارای طبقه بندی علمی Allium cepa هستند. آنها سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که در خنثی کردن رادیکال های آزاد موجود در بدن انسان بسیار موثر هستند. آنها برای چندین دهه توسط انسان ها برای اهداف دارویی استفاده شده اند.

ارزش غذایی پیاز

پیاز کاربردهای دارویی ارزشمندی دارد زیرا به عنوان منبع غنی از مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات آلی عمل می کند. اینها شامل وجود ترکیبات سولفوریک و کورستین است که برای سلامتی ضروری هستند.

پیاز همچنین حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، سلنیوم و فسفر است و منبع خوبی از ویتامین C، ویتامین B۶ و فیبر غذایی است.

حقایق تغذیه ای در هر ۱۰۰ گرم پیاز

ویتامین ها و مواد معدنی

فواید پیاز برای سلامتی

پس از دریافت حقایق تغذیه‌ای پیاز، اجازه دهید فواید شگفت‌انگیز خوردن پیاز برای سلامتی را بررسی کنید، می‌توانید پیاز را به روشی متفاوت، می‌توانید از پیاز خام در پخت صدها غذا استفاده کنید. آب پیاز برای رشد مو و مراقبت از پوست نیز استفاده می شود. با توجه به فصل پیازهای مختلفی مانند پیاز قرمز، پیاز سبز، پیاز سفید و … پیدا می کنید که پیاز خواص دارویی دارد و برای درمان زخم های دهان، سردرد و مشکلات قلبی استفاده می شود.

پیاز و مبارزه با سرطان

پیاز قرمز در از بین بردن سلول های سرطان سینه و روده بزرگ موثر است. پیاز دارای ترکیب قدرتمندی به نام کورستین است که نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد.

پیاز سطح قند خون را پایین می آورد

یکی از ترکیبات گوگرد موجود در پیاز (S-methylcysteine) و کورستین می تواند اثرات مفیدی در کنترل سطح قند خون در بدن داشته باشد. کروم که در این سبزی ریشه ای نیز وجود دارد، ممکن است به تنظیم قند خون کمک کند.

پیاز از التهاب و سایر آلرژی ها جلوگیری می کند

کوئرستین (و سایر فلاونوئیدها) موجود در پیاز به جلوگیری از التهاب کمک می کند. پیاز همچنین با جلوگیری از ترشح هیستامین توسط سلول ها به درمان آلرژی کمک می کند. خواص آنتی هیستامینی کورستین همچنین می تواند به کاهش احتقان بینی کمک کند. اثرات آنتی بیوتیکی پیاز باعث تسریع بهبود زخم می شود.

پیاز سلامت تنفسی را افزایش می دهد

بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی مانند آسم و رینیت آلرژیک می توانند از عصاره پیاز بهره مند شوند. پری بیوتیک های موجود در پیاز می تواند به رفع گرفتگی بینی و در نتیجه کمک به خواب آرام کمک کند.

فواید آب پیاز برای سلامت چشم

گوگرد موجود در پیاز سلامت عدسی چشم را بهبود می بخشد و در نتیجه به بینایی کمک می کند. تولید بیشتر پروتئینی به نام گلوتاتیون را تحریک می کند که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و خطر ابتلا به گلوکوم، دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهد.

سلنیوم موجود در پیاز از ویتامین E در چشم پشتیبانی می کند که از سلول های چشم محافظت می کند.

پیاز برای برفک دهان مفید است

پیاز حاوی منبع غنی تیوسولفینات ها و تیوسولفونات ها (ترکیبات گوگردی) است که به کاهش باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند کمک می کند. این سبزی همچنین غنی از ویتامین C است که دندان ها را سالم نگه می دارد. پیاز می تواند درد دندان را تسکین دهد.

آب پیاز برای ریزش مو و رشد مجدد مو

پیاز سرشار از خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی است و به رشد مو کمک می کند و رشد آن را افزایش می دهد. محتوای غنی از گوگرد و آنتی اکسیدان ها از نازک شدن و شکستن و سفیدی زودرس جلوگیری می کند. آنها با شوره سر مبارزه می کنند و به گردش خون کمک می کنند که به رشد مو کمک می کند.

فواید پیاز برای سلامت مغز

پیاز غنی از آنتی اکسیدان با سموم مضر در مغز متصل می شود و آنها را از بدن خارج می کند. عصاره پیاز برای حفظ هیپوکامپ یافت شده است.

یکی دیگر از ترکیبات گوگرد موجود در پیاز، به نام دی-ان-پروپیل تری سولفید، اختلال حافظه را بهبود می بخشد و از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد. اعتقاد بر این است که پیاز سرگیجه، صرع و سرگیجه را درمان می کند.

موارد استفاده پیاز

پیاز برای سایر فواید نیز حیاتی است، مانند درمان تب، کاهش علائم یائسگی و کاهش استرس اکسیداتیو. فیتوکمیکال های موجود در پیاز به همراه ویتامین C موجود در آن به بهبود ایمنی کمک می کند. پیاز خام تولید کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد. آب پیاز همچنین باعث تسکین فوری درد و احساس سوزش می شود. برای مشکلات پوستی نیز استفاده می شود.

عوارض جانبی و آلرژی پیاز

پیاز ممکن است لخته شدن خون را کند کند و ممکن است خطر خونریزی را در صورت مصرف به عنوان دارو افزایش دهد. پیاز ممکن است قند خون را کاهش دهد. مصرف زیاد پیاز برای بیماران دیابتی می تواند مضر باشد. پیاز ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد یا در کنترل قند خون در حین و بعد از عمل جراحی اختلال ایجاد کند.

کشت پیاز

اعتقاد بر این است که منشأ پیاز در آسیا است. اگرچه مکان دقیق آن مشخص نیست، اما فرض بر این است که پیاز بومی پاکستان غربی و ایران است. گیاه پیاز دارای برگهای توخالی و سبز مایل به آبی است و پیاز آن در پایه گیاه با رسیدن به طول روز مشخص شروع به متورم شدن می کند.

پیازها از ساقه های کوتاه شده، فشرده و زیرزمینی تشکیل شده اند که توسط فلس های گوشتی اصلاح شده (برگ) احاطه شده اند که یک جوانه مرکزی را در نوک ساقه می پوشانند. در پاییز یا در بهار، شاخ و برگ ها از بین می روند و لایه های بیرونی پیاز خشک و شکننده می شوند. سپس محصول برداشت و خشک می شود و پیازها برای استفاده یا نگهداری آماده می شوند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

مشاهده بیشتر