0

 عدم تعادل هورمونی در قاعدگی

 عدم تعادل هورمونی در قاعدگی

 عدم تعادل هورمونی در قاعدگی

در طول نیمه دوم عادت ماهانه، یعنی چهارده روز بین تخمک گذاری و عادت ماهانه ترشح استروژن و پروژسترون، ابتدا سیر صعودی داشته و سپس کاسته می شود. اگر این دو هورمون مواج تعادل متوازن و طبیعی خود را از دست بدهند، همین امر می تواند راه حل مداوای سندروم پیش از عادت ماهانه باشد. اغلب سرچشمه سندروم پیش از عادت ماهانه، مستقیم یا غیر مستقیم می تواند با مکانیزم تعادل هورمونی بدن زن در ارتباط باشد. در ادامه همراه با بخش سلامت سایت تفریحی و سرگرمی جیران شوید تا درباره عدم تعادل هورمونی در قاعدگی بیشتر بخوانید.

 عدم تعادل هورمونی در قاعدگی

در طول نیمه دوم عادت ماهانه، یعنی چهارده روز بین تخمک گذاری و عادت ماهانه ترشح استروژن و پروژسترون، ابتدا سیر صعودی داشته و سپس گاسته می شود. اگر این دو هورمون مواج تعادل متوازن و طبیعی خود را از دست باد هنا۔ همین امر می تواند راه حل مداوای سندروم پیش از عادت ماهانه باشد. اغلب سرچشمه سندروم پیش از عادت ماهانه، مستقیم یا غیر مستقیم می تواند با مکانیزم تعادل هورمونی بدن زن در ارتباط باشد.

تئوری هایی وجود دارد که این وضع را به هورمون های مغز نسبت می دهد، ولی در بیشتر موارد تغییرات پیچیده هورمون های زنانه موجب بروز سندروم می شود.


موارد پیشنهادی


زیاد شدن ترشح استروژن، پروژسترون پس از تخمک گذاری موجب می شود استروژن خون را در آندومتر که جدار داخلی رحم است افزایش دها، و پروژسترون نیز آن را به صورت جایگاهی برای باروری آماده کند. پروژسترون علاوه بر ساخت آندومتر رحم را شل می کند، مایع مخاطی گردن رحم را تغییر می دهد. که به این ترتیب این مایع غلیظ می شود، و رحم را از عفونت محافظت می کند، و در ترکیب با استروژن می تواند میل جنسی زن را بیشتر کند. در این هنگام زن درست مانند یک زن باردار که ۹ ماه با استروژن / پروژسترون زیاد زندگی کرده است.

میل جنسی اش زیادتر می شود و زنی که پس از تخمک گذاری مقدار زیادی هورمون زنانه دارد، گاهی پاسخ جنسی اش نیز بیشتر می شود. زمانی که تعادل بین این هورمونها برقرار است، زن احساس می کند که وضعش عالی است. و هر گاه ترشح استروژن و پروژسترون متعادل نباشد، و یکی بیشتر یا کمتر از دیگری باشد، ممکن است انواع نشانه های مربوط به سندروم پیش از عادت ماهانه بروز کند.

استروژن نمک را در بدن حفظ می کند، و نمک نیز آب بدن را ذخیره می نماید. بنابراین مقدار زیاد استروژن موجب ماندن آب در بدن می شود. در نتیجه تورم در بافت های مختلف بدن از جمله در معده، پستان ها، پاها و حتی مغز پدید می آید و به همین سبب، مغز به علت وجود مایع اضافی متورم می گردد. (چون مغز درون جمجمه قرار دارد، فقط به اندازه حجم جمجمه متورم می گردد در نتیجه بافت عصبی که مغز را احاطه نموده است. فشار زیاد تورم را، مغز احساس می کند. پژوهشگران بر این باورند که این فشار، سبب کشیدگی غشاء مغز و منجر به: سردرد، تحریک پذیری، عدم توانایی در تمرکز، میگرن، حمله و تحریک ناگهانی یک بیماری، سرگیجه و.. می شود و هم چنین خانم ها در تمامی اعضای بدن، خصوصا قسمت های تحریک پذیر، احساس سنگینی نموده و بدن دچار تورم می شود و به علت تورم در ناحیه شکم و اندرون، فشار زیادی احساس می کند، و زن دچار دردهای شکمی ناشی از نفخ می گردد که تمامی این مشکلات را می توان نشانه های سندروم و علائم قبل از شروع عادت ماهانه، محسوب نمود.

پروژسترون یک لغت لاتینی است و به معنای هورمون مادر و یا هورمون باروری نیز به کار می رود. زیرا هورمون پروژسترون موجب شکل گیری و تداوم برداری در زن می گردد. و این هورمون، در صورت به وجود آمدن بارداری، و یا عدم بار داری، سبب بروز نشانه های معین در خانم ها می شود.

خانم ها در دوران بار داری به علت ترشح پروژسترون بالا، دچار ولع برای خوردن و مصرف مواد غذایی می گردند و به همین شکل ، وقتی در نیمه دوم عادت ماهانه، پروژسترون ترشح شود، خانم ها، باز هم دچار ولع فراوان می شوند در این لحظه، به علت کاهش قند خون ولع برای مصرف شیرینی پدیدار شده، و به علت بالا رفتن درجه حرارت احساس گر گرفتگی، جوش در صورت و واکنش های ناشی از آلرژی های مختلف مشاهده می شود.


بیشتر بخوانید: ۱۰ راه صمیمی شدن با شریک زندگی خود


اگر استروژن بیش از اندازه باشد، و پروژسترون طبیعی به گونه ای تولید شود که ترشح استروژن زیاد را خنثی نماید، خانم ها به سندروم پیش از عادت ماهانه دچار نخواهند شد. تعداد زیادی از نشانه های این سندروم زمانی تشدید می شود که تولید استروژن در برابر پروژسترون زیاد، و عدم تعادل بین میزان استروژن و پروژسترون برقرار نگردد. به طور مثال در صورت عدم تعادل، فشار در مثانه و حساسیت در ناحیه شکم، موجب تولید گاز و یبوست مزمن شده و باعث می گردد تا از مقاومت بدن خانم ها در مقابل عفونت ها کاسته شود. به خاطر داشته باشید که: نشانه های جسمی این عدم تعادل به حدی است که حتی قوی ترین زنان پر انرژی را، دچار خستگی شدید، و هم چنین سلامت ذهنی آنها را نیز دگرگون می کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 16 =

مشاهده بیشتر