0

سلامت زنان با غذاهای هورمون دار

سلامت زنان با غذاهای هورمون دار

سلامت زنان با غذاهای هورمون دار

همانگونه که می دانید هورمونها نقش بسیار مهمی را در بدن ایفا می کنند و هرگونه عدم تعادل و یا زیاد و کم شدن مقدار آنها در بدن، می تواند موجب بروز مشکلات فراوان گردد. با بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه ما باشید تا سلامت زنان با غذاهای هورمون دار را مورد بررسی قرار دهیم.

سلامت زنان با غذاهای هورمون دار

غده هیپوفیز، که در مغز قرار دارد و رهبر ارکستر غدد درون ریز محسوب می شود مدیریت تمامی غدد بدن را عهده دار می باشد بر نحوه عملکرد تمامی غدد مترشحه داخلی (غددی که هورمون ترشح می کنند نظارت و کنترل می نماید.


موارد پیشنهادی


غده تیروئید به حکم یک معاون، در اداره عملکرد، غدد مترشحه داخلی دخالت نموده، و به وسیله هورمون های دیگر، روی دیگر غدد مترشحه داخلی بدن اثر می گذارد.

غدد دیگر مانند: غدد فوق کلیوی کار تسریع جریان خون، نمک خون، و رابطه با قند و فشارهای عصبی را حفظ و مسئولیت های دیگری را بر عهده دارند.

لوزالمعده، موادی تولید می کند که به تجزیه و گوارش غذا یاری می رساند و مقدار قند خون را نیز کنترل می کند و از راه یک مجرا، آنزیم هایی را به داخل اثنی عشر می ریزد این آنزیم ها به تجزیه پروتئین، نشاسته، قند و چربی کمک می کنند.

غدد تناسلی نیز هورمونهای جنسی را می سازند. تخمدانها به شکل دو بادام در دو طرف حفره شکمی زن قرار دارند و دو نوع هورمون تولید می کنند.

الف – هورمون استروژن ب – هورمون پروژسترون هورمون استروژن باعث می شود تخمدان زن هر ماه یک تخمک» تولید کند و هورمون پروژسترون، رحم را برای دوران بارداری و تغذیه و نگهداری جنین آماده می سازد.

بدین ترتیب ملاحظه می کنید که هورمون ها چه نقش سازنده، مهم و مفیدی را در بدن ایفا می کنند.

حکمت خوراکیها را همیشه در نظر داشته باشید زیرا بسیاری از غذاها در عدم تعادل و کم و زیاد کردن هورمون های بدن نقش شگفت انگیزی داشته، و یا می توانند به واسطه وجود هورمون های طبیعی، بر اعضاء و هر یک از وظایف بدن اثر بگذارند.

گروهی از مواد مغذی، برهورمونهای جنسی زنان اثر دارند و نیز این مواد مغذی دارای مقادیر قابل توجهی از این هورمون ها هستند.

بسیاری از گیاهان دارای مواد و عناصری هستند که استروژن یعنی هورمون زنانه را در خود ذخیره دارند. بدین سبب می توان در مواردی که استفاده از هورمون های زنانه به دلایلی عملی نمی باشد. از گیاهان و مواد مغذی که دارای خاصیت هورمونی هستند استفاده کرد. بعضی از سبزی ها مانند کلم و خانواده آن می توانند پس از مصرف مقادیر قابل توجهی هورمون استروژن را در بدن تولید کنند، و حتی کمبود این هورمون را در بدن جبران نمایند.

بعضی از حبوبات به خصوص نخود، لوبیا، سویا (معروف به لوبیا ژاپنی) دارای اثر استروژنی خیلی زیاد هستند و به همین جهت از عناصر و ترکیبات این لوبیاهای ساخت قرص های ضد بارداری استفاده می شود.

زنان سراسر دنیا دائم از مجموعه ای خوراکی استفاده میکنند تا از مجموعه ناراحتی های هورمونی شان پیشگیری شود. مانند زنان آسیایی که فرآورده های سویا، مانند توفوی خوابانده شده در چاشنی می خورند، یا چای سبز همراه با زنجبیل می نوشند که به نوبه خود به تعادل هورمونی شان منجر می شود. زنان خاور دور و خاور میانه به نخود و عدس و چغندر و گل گاوزبان روی می آورند. زنان روسی یاد گرفته اند که برای تعادل هورمونی شان زرشک و گندم سیاه مصرف کنند. زنان کارائیب و آفریقا لوبیا سیاه و گشنیز و تخم برزگ و میخک قرمز می خورند زنان مکزیکی نخود و بادام می خورند و زنان بومی آمریکایی برده اند که زرشک و زلف عروسان قدرت شفابخشی دارد. و در ایران، عطاران دم کرده گل گاوزبان ولیمو عمانی و کمی شیرین بیان و هل را برای درمان ناراحتی های عادت ماهیانه توصیه می کنند، تمام این خوراکیهای از لحاظ استروژن گیاهی (هورمون زنانه و اسیدهای چرب ضروری، غنی هستند.

بسیاری از گیاهان دارای استروژن گیاهی هستند. این استروژن که در بیش از هفتصد نوع گیاه وجود دارد، مشابه استروژن های حیوانی ولی به مراتب سالم تر از آن است که برای درمان و به عنوان جایگزین هورمونی به زنان می دهند. به نظر می رسد استروژن های گیاهی ضعیف تر و راحت تر جذب بدن انسان می شود.

استروژن هورمونی قوی است و کاهش آن باعث می شود بدن در معرض خشکی زهدان، کاهش میل جنسی، اضافه وزن، افزایش کلسترول، مشکلات گردش خون، بیماری قلبی، کدری پوست، ریزش مو، خستگی مفرط، پوکی استخوان و افسردگی شود. اما استروژن زیاد هم، ناراحتی های دیگری به دنبال دارد مانند: عادت ماهیانه زودرس، یائسگی دراز مدت، سندروم پیش از عادت ماهیانه، عادت ماهیانه نا مرتب و شدید و دردناک، میل به شوری و چربی و شیرینی، دمدمی مزاج شدن، فیبروم رحم، خونریزی رحم، ایجاد غده در پستان، سل پوستی، سرطان سینه، تیروئید، مخاط رحم، استروژن زیادی باعث تحریک بیش از حد غده تیروئید می شود و تنش جسمانی مداوم ایجاد می کند.

دو مرحله وجود دارد که برای سلامتی خانم ها بسیار حائز اهمیت است:

  1. كبد به درستی و به طور منظم و مفید استروژن را در دستگاه گردش خون سوخت و ساز دهد تا از بدن دفع شود. در غیر این صورت استروژن زیادی در دستگاه گردش خون باقی می ماند که منجر به بیماری شده و عواقب توضیح داده شده، در زمان بالا بودن استروژن شکل می گیرد.
  2. نیاز به میزان مناسب فیبر، و سایر خوراکی های حاوی استروژن گیاهی که به استروژن بدن بپیوندد. در غیر این صورت استروژن غير محصور زیادی در دستگاه گردش خون باقی می ماند.

لذا هماهنگی انسولین رل بسیار مهمی بازی می کند و در متعادل کردن کلسترول و در نتیجه استروژن مؤثر است.

محدود کردن غذاهای ایندکس بالا (قند) و اضافه کرن ایندکس میانه و پایین در این زمینه کمکی مؤثر خواهد کرد.

استروژن های گیاهی ترکیباتی گیاهی هستند که تأثیرات استروژن را در بدن خانم ها تقویت می کنند. آنها عملکردی دوگانه دارند، می توانند استروژن زیادی را کاهش دهند یا کمبود استروژن را جبران کنند خانم ها در هر سنی باید به مقدار زیاد غذاهای استروژن گیاهی مصرف نمایند. زیرا سندروم پیش از عادت ماهیانه و یائسگی را برطرف و از بروز چند نوع سرطان مانند: سرطان سینه و سرطان پروستات پیشگیری می کند و هم چنین عامل پیشگیری از بروز بیماریهای قلبی و عروقی و پوکی استخوان می باشند.

چند مثال از تأمین کننده های هورمونی:

  1. اگر بخواهیم فقط یک خوراک برای زنان انتخاب کنیم که حاوی هورمون گیاهی سرشار باشد بهتر است نخود به عنوان انتخاب اول مورد مصرف قرار گیرد زیرا تأثیرات هورمونی و معجزه آسای آن حیرت انگیز می باشد.

ارزش غذایی نخود، یک فنجان نخود پخته پانزده گرم پروتئین دارد، دوازده گرم فیبر، سیصد میلی گرم اسید فولیک و با این همه فقط ۳/ کالری آن به علت وجود چربی است و بر عکس، سویا که پروتئین و فیبر بیشتری دارد، اسید فولیکش کمتر است و ۴۰ کالری آن بابت وجود چربی در آن است. نخود ۱۵میلی گرم بیوکنین (biochanin) دارد که در دستگاه گوارش به ایزوفلاونوئید تبدیل می شود و همین آن را در رده بالای خوراکی های استروژن گیاهی قرار میدهد. اگر از مشکلاتی مانند سردرد، بی خوابی، بی قراری، اختلال در خلق و خو و افسردگی کلافه هستید، می توانید یکی دو هفته ای نخود مصرف کنید و نتیجه عالی آن را ببینید.

2. زردچوبه ادویه ای متعادل کننده و نشاط برانگیز است. زردچوبه به سوخت و ساز استروژن در بدن کمک می کند. باید از مواد فعال زردچوبه به نام کرکامین که پاد زنگی قوی و رنگ زرد آن به علت این ماده است، ممنون باشیم.

کرکامین وظایفی مهم در بدن انجام می دهد. به تعادل استروژنی کمک می کند و به شدت ضد التهاب و آماس است و ناراحتی آرتروز انسان را هم از بین می برد. کر کامین در برابر مواد سمی از کبد محافظت می کند، در سوخت و ساز استروژنی و هر چند مؤثر است، با انواع سرطان مبارزه می کند. میزان کلسترول را پایین م ی مقاومت معده را در برابر اسید افزایش می دهد کرکامین در بیماران دیابتی باعث کاهش قند خون می شود.

3. جوانه گندم تقریبا دارای همه مواد غذایی لازم برای بدن است. حاوی مقادیر زیادی از ویتامین های خانواده B و E می باشد فراوانی ویتامین B موجود در جوانه عدد تا قابلیت جذب نشاسته بیشتر شود جوانه گندم حاوی مقدار زیادی نشاسته، قند طبیعی، بور، مس، روی، ید، آهن، گوگرد، سدیم و لیسیتین می باشد. گندم خاصیت پاکسازی دستگاه گوارش را دارد و سموم بدن را دفع می نماید. جوانه گندم دارای اسیدهای چرب اشباع نشده (اولئیک، لینولئیک و اسیدهای چرب اشباع شده (پالمیتیک، استئاریک) و فیبرها می باشد اگر باردار هستید یا دچار مشکل پستان، تنش های پیش از قاعدگی و گرگرفتگی یائسگی، جوانه گندم را به غذایتان اضافه کنید. روی غلات بپاشید با ماست بخورید، و به آردنان و شیرینی پزی اضافه کنید. روغن جوانه گندم مغذی و خوشمزه است، با اضافه کردن به سس سالاد طعم میوه ای به وجود آورید. جوانه گندم به عنوان یک دارو می تواند، خستگی، کمبود کلسیم، کم خونی، لاغری، لنفاتیسم، مشکلات اعصاب، بی اشتهایی، ضعف، کسالت و بی حالی، ناتوانی جنسی، رفع کمبود انرژی بدن، ریزش مو،… نیازتان را برطرف نماید.


بیشتر بخوانید:


به طور کلی غذاهایی که دارای خواص استروژنی فعال و ارزنده هستند، عبارتند از: تمشک، توت، زرشک، شاه توت، کلم بروکلی، کلم ریز، هویج، گل کلم، ذرت، زیره، هسته انگور، سیر، شیرین بیان، جو، آناناس، بادام زمینی، سیب زمینی، برنج، کنجد، مریم گلی، چغندر، کشمش قرمز، اسفناج، عدس، تخم بزرگ، انجیر، هلو، گلابی و سویا…

اگر می خواهید میزان کلسترول بدن را کاهش دهید و خیلی سریع سلامت و روحیه تان بالا برود و در عین حال بدنتان تعادل هورمونی داشته باشد و سیستم غده های درون ریزتان حمایت شود، بهتر است با استفاده از خوراکی های فوق، با بدن خود آشتی نموده و بر مشکلات خود فائق آیید.

توصیه میکنم واکنش های جسمانی خود را در برابر خوردنی ها و نوشیدنی ها مطالعه کنید تا به اثرات شفا بخشی آنها بیشتر پی ببرید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 5 =

مشاهده بیشتر