0

زمان رویش دندان دائمی و جلوگیری از پوسیدگی

زمان رویش دندان دائمی و جلوگیری از پوسیدگی

زمان رویش دندان دائمی و جلوگیری از پوسیدگی

پیدایش دندانهای دائمی در سن شش سالگی و با نیش زدن دندانهای آسیای بزرگ در انتهای لثه ها، آغاز می شود. زمان رویش دندان دائمی و جلوگیری از پوسیدگی را از بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

زمان رویش دندان دائمی و جلوگیری از پوسیدگی

دندانهای پیش و نیش  دائمی باید با خراب کردن ریشه دندانهای شیری کودک و بیرون انداختن آنها برای خودشان جا باز کنند. به همین شکل هم دندانهای آسیای کوچک می افتند و جا را برای دندانهای آسیای کوچک دائمی» باز می کنند.


موارد پیشنهادی


پس از دندانهای آسیای دائمی شش سالگی، دندانهای آسیای دوازده و هیجده سالگی می آیند (دندانهای هیجده سالگی (عقل) ممکن است هیچ وقت نیش نزنند.) تاج دندانهای دائمی هم در دوره بارداری مادر تشکیل می شود و کیفیت آن به تغذیه مادر و سپس کودک دارد.

مهمترین تهدید برای سلامتی دندانها، اعم از شیری و دائمی پوسیدگی است که با ایجاد حفره در دندانها شروع می شود. حفره ها در اثر تخریبی که توسط اسید لاکتیک صورت می گیرد، ایجاد می شوند. اسید لاکتیک نیز حاصل عملکرد باکتری هایی است که در قند فعال می شوند و روکش (پلاک) دندانها را از بین می برد.

هرچه دندانها بیشتر در معرض بزاق آمیخته به شیرینی قرار بگیرند و پلاک دندانها هر چه بیشتر در معرض تخریب ناشی از شیرینی باشند، احتمال ایجاد حفره در دندانها بیشتر می شود. به همین دلیل هم پدر و مادرهای هوشیار، به فرزندان خود تنقلات شیرینی چون آب نبات چوبی، شکلات، میوه های خشک (از جمله خرما، مویز و کشمش) شیرینی، کیک و شیرینی را بویژه در فاصله بین وعده های غذایی نمی دهند.

یکی از موارد تسریع پوسیدگی پس از سر زدن دندانها، موقعی ” پیش می آید که شیشه پر از آب میوه یا شیر خشک را به کودک می دهند و در حالی که به پشت خوابیده، آن را می خورد. عاقلانه ترین کار، پرهیز از این شیوه است. اگر ضرورت دارد که قبل از خواب، با شیشه به کودک شیر بدهید، پیشنهاد می کنم که مادر، او را طوری در بغل نگه دارد که شیر یا آب میوه در اطراف دندانها نماند که ایجاد حفره کند. هنگامی که به کودک آب میوه می دهید، باید آن را با آب رقیق کنید (یک قسمت میوه، دو تا سه قسمت آب) تا میزان قندی که کودک می خورد، در محیط دهان او زیاد نباشد.

بعضی از مادرها، به دلیلی که من واقعا از آن سر در نمی آورم، هر وقت که کودک دستش را به دهانش می برد و می مکد، آن را بزور از دهانش بیرون می کشد. کودکان، مخصوصاً هنگامی که در اثر دندان درآوردن اذیت می شوند، دستشان را می مکند. بهترین راه در این هنگام این است که یک حلقه پلاستیکی سفت یا هر شیء پلاستیکی بی خطری را در دست او بگذارید. به هیچ وجه اسباب بازیهای پلاستیکی ای را که آسان می شکنند و قطعات آنها به داخل حلق کودک می پرند، به او ندهید. بدون تجویز پزشک، به کودک دارو ندهید.

زمان رویش دندان دائمی و جلوگیری از پوسیدگی

 

پوسیدگی دندان و استفاده از فلوراید

تحقیقات نشان داده اند که میزان مناسبی از فلوراید، نقش بسیار مؤثری در جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد. این ماده، نمی تواند به طورکلی جلوی پوسیدگی را بگیرد، ولی این عارضه را تا ۴۰ درصد کاهش می دهد که بسیار ارزشمند است. ارزش این ماده هنگامی مشخص که در بخش هایی از دنیا که در آب آشامیدنی آنها فلوراید به میزان یک قسمت در یک میلیون قسمت آب وجود دارد، پوسیدگی دندان افراد، تا میزان 40 درصد کمتر از بقیه دنیاست. هنگامی که فلوراید را به صورت مصنوعی به ذخائر آبی مناطقی که این ماده به طور طبیعی در آنها وجود ندارد، اضافه می کنند، همان اثرات سودبخش را دارد.

مهمترین مساله در مورد مصرف فلوراید این است که اگر فلوراید ذخایر آبی بیش از حد باشد و یا میزان فلورایدی که به شکل مصنوعی به ذخایر آبی اضافه می شود، از حد مجاز بالاتر باشد، روی دندانها لکه های کوچکی پدید خواهند آمد. این لکه ها زیان آور نیستند، مگر این که بسیار زیاد و گسترده شوند. هنگامی که این لکه ها روی عاج دندان می افتند، دیگر نمی شود از شر آنها خلاص شد.

ایده آل ترین وضعیت هنگامی است که تمرکز فلوراید در آب آشامیدنی، یک در میلیون باشد. در این صورت هیچ مشکلی پیش نمی آید. ولی اگر در آب منطقه ای به صورت طبیعی فلوراید وجود نداشته باشد و کارشناسان بهداشت عمومی، دندانپزشک ها و پزشکان دیگر پیشنهاد بدهند که فلوراید به آب اضافه شود، اغلب مردمی که از لحاظ فلسفی یا خلقی مخالف اضافه کردن هر نوع ماده ای به منابع طبیعی و ورود آن به بدن انسان هستند، به طور دسته جمعی اعتراض می کنند. آنها خودشان و دیگران را مجاب می کنند که این مواد خارجی تأثیرات مسموم کننده دارند و سرطان، ناراحتی قلبی و سایر بیماریها را ایجاد می کنند. چنین افراد شکاکی سالها بشدت علیه استفاده از واکسن ضد آبله جنگیدند و امروز هم در مقابل واکسیناسیون اجباری علیه سرخک، سیاه سرفه، فلج اطفال و دیفتری مقاومت می کنند. توجه داشته باشید که فلوراید یک ماده طبیعی و عادی است که در آبهای بخش هایی از جهان و کشور خودمان وجود دارد.

اگر فلوراید طبیعی در آب لوله کشی شهر شما و یا در چاه خانه تان میزان کافی وجود نداشته باشد که جلوی پوسیدگی دندانها را بگیرد و مسئولین شهر هم این ماده را به ذخایر آب اضافه نکرده اند، دندانپزشک شما می تواند با به کارگیری فلوراید، دندانهای افراد خانواده را معالجه کند  و یا خمیر دندان حاوی فلوراید را توصیه نماید. او همچنین می تواند فلوراید را به صورت قرص یا شربت تجویز کند.

بیشتر بخوانید: راه های جلوگیری از تیره شدن دندان ها

زمان مناسب مسواک زدن کودک

مسواک کردن را باید قبل از این که دندانها نیش بزنند، شروع کنیم. مسواک کودک را با آب مرطوب کنید و روی آن مقدار بسیار کمی خمیر دندان بگذارید، چون یک بچه کوچک به جای آن که خمیر دندان را تف کند، آن را قورت می دهد. یکی از مواقع خوبی که می توانید مسواک زدن دندانهای یک کودک خردسال را شروع کنید زمانی است که او روی زانوی شما دراز کشیده و آرام است. با لبخند و ترانه، می شود مسواک زدن را به رویدادی دلپذیر تبدیل کرد.

و اما در مورد مراجعه به دندانپزشک چه باید کرد؟

دندانپزشکان کودک معتقدند به محض این که اولین دندانها نیش زدند، باید هر شش ماه یک بار، کودک را نزد آنها برد. پزشک دندانها را معاینه و درباره مراقبت از آنها، از جمله استفاده از نخ دندان توضیح می دهد و کودک هم به دندانپزشک و کارهای او، قبل از آن که درد دندان، آنها را به مطب دندانپزشکی بکشاند، عادت می کنند. بهتر است بردن کودک نزد دندانپزشک را از حدود یکسالگی شروع کنیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

مشاهده بیشتر