0

روزه داری بیماران گوارشی

روزه داری بیماران گوارشی

روزه داری بیماران گوارشی

چنانچه بیماران گوارشی حین روزه داری دچار علایمی مانند دل درد خصوصاً هنگام ظهر شوند، نشانه فعالیت بیماری است و باید از روزه داری پرهیز کنند. بررسی روزه داری بیماران گوارشی را از بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه باشید.

روزه داری بیماران گوارشی

افرادی که مبتلا به زخم های فعال سیستم گوارشی فوقانی مثل معده و اثنی عشر هستند، ترجیحاً از روزه داری معاف اند؛ چون روزه داری با تشدید ترشح اسید معده، منجر به فعال سازی زخم و عوارضی  خونریزی می شود. ابتلا به بیماری ریفلکس یا ترش کردن معده، فاکتور و علامت خطری برای ابتلا به مجموع سرطان های دستگاه گوارش است. در این بیماری اسید معده بالا می آید، به گونه ای که بیمار در دهان خود احساس تلخی یا ترشی می کند. این امر باعث آسیب دیدن بافت و تغییر مخاط مری می شود و در واقع زمینه را برای ایجاد سرطان مری فراهم می کند. 15 درصد بالغین، گرفتار ریفلکس معده اند. ترش کردن معده، شایع ترین بیماری دستگاه گوارش در بین مردم است.

ضروری است افراد به محض احساس ترش کردن معده، وجود ماده تلخ در دهان و سوزش سر دل، که به دنبال خوردن غذاهای پرجرب و حجیم ایجاد می شود، نسبت به درمان این بیماری اقدام کنند. برای تشخیص و شروع درمان این بیماری، احساس سوزش تکرار شونده سر دل، کافی است و نیازی به انجام دادن آندوسکوپی نیست. در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده شود، با دارو قابل درمان است. در برخی موارد، این بیماری ممکن است با علایم سرفه های خشک مزمن و علایم ریوی مانند آسم تظاهر کند. ارتباط مستقیمی بین نوع غذای مصرفی مردم با ابتلا به این بیماری وجود دارد و مصرف غذاهای پرچرب و کم فیبر از دلایل ابتلا به بیماری ریفلکس معده است. در سال های اخیر، ابتلا به ریفلکس معده افزایش یافته است. تغییر الگوی مصرف غذا و استفاده ی زیاد از غذاهای کنسرو شده و استفاده از غذاهای آماده و به عبارتی مصرف”فست فودها” از جمله دلایل شیوع بیشتر این بیماری است. چاقی، حجم بالای چربی، سریع غذا خوردن، کم تحرکی و مصرف غذاهای پرچرب و کم فیبر باعث تشدید ریفلکس معده می شود. افرادی که مبتلا به ریفلکس معده اند، معمولاً دچار بی خوابی و ترس از غذاخوردن می شوند. مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان شریعتی، مطالعه و تحقیق، بزرگی در تهران آغاز کرده است که از جمله اهداف این تحقیق بررسی مجموع مطالعات مربوط به ریفلکس معده، علت شیوع و راههای پیشگیری و درمان این عارضه است.

افراد دارای معده ی سالم ولی حساس نیز می توانند با مشورت پزشک و رژیم غذایی مناسب در ایام ماه مبارک رمضان روزه بگیرند. با وجود سالم بودن معده در برخی از افراد، به دلیل برگشت اسید از معده به مری، فرد دچار معده درد می شود.

برخی بیماران، از ترش کردن شکایت دارند و همراه آن حالت نفخ، باد گلو، حالت تهوع و در موارد شدیدتر، درد خواهند داشت که این درد، در قفسه ی سینه انتشار می یابد و گاه نیز به پشت می زند. این افراد نظر به این که اسید معده آنها زیاد ترشح می کند، زمان گرسنگی را کمتر تحمل می کنند، بنابراین لازم است هنگام افطار از خوردن غذاهای پرحجم و پرچرب خودداری کنند. افراد مبتلا به این درد باید حتماً به پزشک معالج خود مراجعه کرده تا با استفاده از داروهای کنترل کننده، اسید و یک رژیم غذایی مناسب، بتوانند با آرامش جسمی روزه بگیرند.

گروه دیگری نیز هنگام گرسنگی دچار درد معده می شوند و مصرف غذا باعث تسکین درد آنها می شود. این گروه هنگام روزه داری دچار دردهای شدید در ناحیه معده شده که با شناسایی علت بیماری و درمان آن توسط پزشک، با مصرف داروهای کنترل کننده اسید معده هنگام افطار و سحر، می توانند روزه بگیرند.

گروهی دیگر، بلافاصله بعد از غذا احساس نفخ و پری معده و در مواقعی، احساس حالت تهوع و استفراغ به آنها عارض شده و در مواقع شدیدتر احساس بی اشتهایی نیز می کنند. این افراد با خوردن مقدار کمی غذا، احساس سیری زودرس می کنند و از آنجا که قادر نیستند غذای کافی مصرف کنند، دچار گرسنگی زودرس نیز می شوند. این گروه برخلاف گروههای قبلی در طول روزه داری آرامش نسبی دارند و هر چقدر کمتر غذا بخورند، راحت ترند و باید هنگام افطار از غذاهای ساده و سبک از قبیل نان و پنیر و چاق استفاده کنند و در ساعات بعدی شام بخورند.

به گروهی دیگر از افراد که دچار ناراحتی های گوارشی در معده و مری از قبیل زخم معده و زخم اثنی عشر و عفونتهای معده اند، ترصیه می شود که قبل از روزه داری حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنند.

چنانچه بیماران گوارش حین روزه داری به علایمی مانند دل درد، خصوصاً مالش رفتن شدید سر دل هنگام ظهر شوند، نشانه فعالیت بیماری است و باید از روزه داری پرهیز کنند.

افرادی که برای اولین بار روزه می گیرند، باید خصوصاً موقع افطار، غذاهای سبک نسبتاً کم حجم و پرکالری استفاده کنند؛ از جمله، لبنیات، عسل، خرما، برخی از شیرینی های ساده و مواد پروتئینی مثل گوشت و نیز از غذاهای پرحجم و نفاخ، به دلیل در استراحت بودن معده، در شب و غذاهای پر روغن، سرخ کرده و چاشنی ها پرهیز کنند.

یک سوپ مناسب برای افطار، پیش غذاهای مناسبی است؛ چون آب بدن را تأمین می کند و به خوبی هضم می شود ولی آش رشته که هم کشک دارد و هم سنگین و نفاخ است مصرف نشود.

افرادی که مبتلا به زخم های فعال گوارش فوقانی اند مثل معده و اثنی عشر، چون روزه داری با تشدید ترشح اسید معده، منجر به فعال سازی زخم و عوارضی چون خونریزی می شود، ترجیحاً از روزه داری معاف اند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

مشاهده بیشتر