0

فواید چای ماسالا + طرز تهیه

فواید چای ماسالا + طرز تهیه

فواید چای ماسالا + طرز تهیه

فواید چای ماسالا + طرز تهیه را از بخش رژیم و تغذیه سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

فواید چای ماسالا + طرز تهیه

فواید چای ماسالا برای سلامت قلب

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف این چای برای سلامت قلب مفید است. مطالعات انجام‌شده بر حیوانات نشان می‌دهد دارچین که یکی از ادویه‌های اصلی در تهیه این نوع چای است، می‌تواند تأثیر مثبتی بر کاهش فشارخون داشته باشد.

برخی شواهد نشان می‌دهد دارچین تا بیش از ۳۰ درصد موجب کاهش سطح کلسترول خون، کلسترول LDL و تری‌گلیسیرید می‌شود.

در برخی از مطالعات، حدود یک تا شش گرم دارچین در روز استفاده شده که این میزان کمی بیشتر از مقدار دارچین مصرف‌شده در تهیه‌ی چای سنتی هند است.

اگرچه، پژوهش‌های اخیر ثابت می‌کند که حتی مصرف ۱۲۰ میلی‌گرم دارچین در روز نیز برای سلامت قلب کافی است.

همچنین برخی از مطالعات انجام‌شده ثابت می‌کند چای سیاهی که در این نوشیدنی استفاده می‌شود، تأثیر مثبتی بر کاهش سطح کلسترول خون دارد.

در اکثر پژوهش‌ها گفته می‌شود که نوشیدن بیش از چهار فنجان چای سیاه یا بیشتر در روز تأثیر اندکی بر کاهش فشار خون دارد. علاوه‌براین، نوشیدن سه فنجان چای سیاه یا بیشتر نیز تا ۱۱ درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. اگرچه، نتایج همه‌ی تحقیقات یکسان نیستند و هیچ‌کدام به‌طور مستقیم تأثیر چای سیاه بر سلامت قلب را بررسی نکرده‌اند.

خلاصه: چای ماسالا از ترکیب دارچین و چای سیاه درست می‌شود و هر دوی آن‌ها برای سلامت قلب و کاهش کلسترول خون مفید هستند. اگرچه، تحقیقات انجام‌شده به‌طور مستقیم درباره‌ی این مسئله تحقیق نکرده‌اند.

 

تأثیر چای ماسالا بر کاهش قندخون

چای ماسالا می‌تواند به کنترل قندخون کمک بکند.

ترکیب زنجبیل و دارچین در تهیه این چای تأثیر مثبتی بر کنترل و کاهش قندخون دارد.

برای مثال، مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که دارچین می‌تواند حدود ۱۰ تا ۲۹ درصد موجب کاهش مقاومت‌به‌انسولین و همچنین کاهش سطح قندخون در بدن شود.

کاهش مقاومت‌به‌انسولین موجب می‌شود بدن شما از انسولین برای حمل شکر در خون و انتقال آن به سلول‌ها استفاده کند و همین مسئله موجب کاهش قندخون می‌شود.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مصرف دو گرم زنجبیل در روز در افراد مبتلا به دیابت نوع دو موجب کاهش ۱۲ درصدی قندخون در این افراد می‌شود.

براساس مطالعات انجام‌شده، میزان مصرف مؤثر زنجبیل و دارچین در حدود یک تا شش گرم در روز است. این مقدار خیلی بیشتر از میزان مصرف‌شده در بسته‌های چای ماسالای خریداری‌شده از فروشگاه یا تهیه‌شده در کافه‌هاست.

برای اینکه بتوانید بیشتر از فواید و مزایای چای ماسالا بهره‌ ببرید، بهتر است این چای را خودتان در منزل تهیه کنید. وقتی خودتان تصمیم می‌گیرید این چای را درست کنید، می‌توانید بسته به ذائقه‌ی خود مقدار بیشتری دارچین و زنجبیل به آن اضافه کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که برخلاف چای ماسالای تهیه‌شده در خانه، چای‌های آماده شیرین‌تر هستند که همین باعث می‌شود تأثیرات مثبت این چای بر کاهش قند خون کمتر شود.

انجمن قلب آمریکا (AHA) میزان مصرف شکر در بانوان را کمتر از ۲۵ گرم در روز توصیه می‌کند که این میزان در مردان به حدود ۳۸ گرم در روز می‌رسد.

نوشیدن این چای با شیرینی کمتر تأثیر آن بر کاهش قندخون را بیشتر می‌کند.

خلاصه: دارچین و زنجبیل در چای ماسالا به افزایش حساسیت انسولین و کاهش سطح قند خون کمک زیادی می‌کند. مصرف این نوشیدنی به‌صورت تلخ و یا با شیرینی کمتر و تهیه‌ی آن در منزل به‌جای خرید انواع آماده‌ی آن از فروشگاه می‌تواند تأثیر بیشتری بر سلامت بدن داشته باشد.

تأثیر مفید چای ماسالا بر تهوع و گوارش غذا

چای ماسالا حاوی زنجبیل است که ضدتهوعی بسیار قوی محسوب می‌شود.

زنجبیل موجب کاهش تهوع دوران بارداری نیز می‌شود. درواقع، بررسی مطالعات انجام‌شده بر روی ۱۲۷۸ زن باردار نشان می‌دهد که مصرف یک تا ۱۵ گرم زنجبیل در روز به‌طور چشمگیری میزان تهوع را کاهش می‌دهد که این میزان معمولا در یک فنجان چای ماسالا موجود است. این نوشیدنی حاوی دارچین، میخک و هل نیز هست که خاصیت ضدباکتریایی دارند و مانع از بروز عفونت‌های باکتریایی دستگاه گوارش می‌شوند.

فلفل سیاه یکی دیگر از ادویه‌هایی است که خاصیت ضدباکتریایی دارد و معمولا در تهیه‌ی این چای استفاده می‌شود.

از سوی دیگر،‌ مطالعات انجام‌شده بر روی حیوانات نشان‌دهنده‌ی تأثیر فلفل سیاه بر افزایش آنزیم‌های دستگاه گوارش و تسریع فرایند هضم غذا است. البته همین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که میزان فلفل استفاده‌شده حدود پنج برابر بیشتر از میزانی است که یک انسان در روز مصرف می‌کند. بنابراین، هنوز نمی‌توان به‌طور قطعی در این مورد نظر داد و برای اثبات این ادعا نیاز به پژوهش‌های بیشتری است.

خلاصه: چای ماسالا از زنجبیل، فلفل سیاه، دارچین و هل تهیه می‌شود که موجب کاهش تهوع، ‌جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی دستگاه گوارش و بهبود روند هضم غذا می‌شود.

تأثیر چای ماسالا بر کاهش وزن

چای ماسالا از افزایش وزن جلوگیری می‌کند و تأثیر مثبتی بر کاهش چربی بدن نیز دارد. چای ماسالا معمولا با شیر گاو یا شیر سویا درست می‌شود که هر دو منبع غنی از پروتئین هستند.

پروتئین به‌عنوان ماده‌ای مغذی موجب کاهش احساس گرسنگی در فرد و بهبود حس سیری می‌شود.

بنابراین، چای ماسالا در مقایسه با انواع چای‌های دیگر تأثیر بیشتری بر کاهش حس گرسنگی و جلوگیری از پرخوری کاذب در طول روز دارد. این نوشیدنی ممکن است حتی به‌عنوان یک میان‌‌وعده نیز سرو شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که چای سیاهی که برای تهیه این نوشیدنی استفاده می‌شود، میزان چربی بدن را و کالری دریافتی از غذاهای مصرفی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

نتایج یک پژوهش بسیار معتبر نشان می‌دهد که نوشیدن سه فنجان چای سیاه در روز می‌تواند از افزایش وزن ناخواسته یا افزایش وزن در ناحیه‌ی شکم جلوگیری کند. البته باید توجه داشت که این تغییرات بسیار ناچیز است و تنها در یک دوره‌ی زمانی کوتاه‌مدت می‌تواند اثرگذار باشد.

مطالعات انجام‌شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که مصرف فلفل سیاه از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کند،‌ هرچند هنوز نمی‌توان نتایج به‌دست‌آمده را با قطعیت به انسان بسط داد.

اگر عادت به نوشیدن چای ماسالا دارید، بهتر است در مصرف شکر احتیاط کنید. برخی از انواع چای ماسالا حاوی مقدار زیادی شکر است که می‌تواند فواید و خواص این نوشیدنی فوق‌العاده را تا حد زیادی کاهش دهد.

افزودن شکر به چای ماسالا باعث افزایش میزان کالری این نوشیدنی می‌شود. تهیه‌ی چای ماسالا با ۳۶۰ گرم شیرخشک در حدود ۶۰ کالری انرژی دارد، این‌درحالی است که نوع خانگی این نوشیدنی حدود ۸۰ کالری انرژی دارد. از سوی دیگر چای ماسالا که از یک کافه‌ی محلی تهیه می‌کنید ممکن است بیش از ۱۸۰ کالری انرژی داشته باشد. به‌همین‌خاطر توصیه می‌شود این نوشیدنی را در خانه تهیه و از شکر کمتری برای سرو آن استفاده کنید.

خلاصه: ترکیبات استفاده‌شده در تهیه‌ی چای ماسالا می‌تواند بر کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن ناخواسته تأثیر مثبتی بگذارد. برای اینکه فواید این نوشیدنی بیشتر شود، بهتر است میزان شکر استفاده‌شده در آن را کنترل کنید.

مصرف چه میزان چای در روز توصیه می‌شود؟

هنوز کسی نمی‌تواند با قاطعیت بگوید که مصرف چه میزان چای در روز می‌تواند اثرات مثبت و مفیدی بر سلامت جسم داشته باشد.

اکثر مطالعات انجام‌شده بر خواص و فواید مواد و ادویه‌های استفاده‌شده در تهیه‌ی چای ماسالا تأکید می‌کنند. به‌همین‌خاطر نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که چه میزان چای ماسالا در طول روز برای سلامت بدن لازم و ضروری است. علاوه‌براین، توجه داشته باشید که چای ماسالا حاوی کافئین است که ممکن است در برخی افراد حساسیت ایجاد کند.

درصورتی‌که در مصرف این نوشیدنی زیاده‌روی شود، کافئین موجود در آن ممکن است باعث ایجاد اضطراب، میگرن، افزایش فشارخون و بی‌خوابی شود. مصرف کافئین زیاد ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد یا باعث تولد کودکان کم‌وزن و نارس شود.

به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود افراد در طول روز از مصرف بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین اجتناب کنند که این میزان در دوران بارداری نباید بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم باشد. البته در حالت معمول مصرف بیش از این مقدار بعید به‌نظر می‌رسد.

هر فنجان چای ماسالا حدود ۲۵ میلی‌گرم کافئین دارد. این میزان تقریبا نصف میزان کافئین موجود در چای سیاه و یک‌چهارم یک فنجان قهوه معمولی است.

با توجه به اینکه زنجبیل موجود در چای ماسالا باعث کاهش فشارخون یا قندخون در افرادی می‌شود که از داروهای تنظیم‌کننده‌ی فشارخون استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود در مصرف این چای احتیاط کنند. برخی افراد نیز نسبت‌به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند که معمولا ترجیح می‌دهند چای ماسالا را با آب یا شیرگیاهی مصرف کنند.

خلاصه: چای ماسالا یک چای سالم است. اگرچه وجود کافئین و زنجبیل ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت کند که البته میزان مصرف دقیق آن نیز هنوز مشخص نیست.

 

نکته پایانی

چای ماسالا نوشیدنی‌ای معطر است که برای سلامت قلب مفید است و موجب کاهش قندخون، هضم بهتر غذا و کاهش وزن می‌شود.

اگرچه، بسیاری از خواص و فواید ذکرشده برای این نوشیدنی به‌لحاظ علمی نیز اثبات شده است، باید توجه داشت که تمام خواص این چای مربوط به ادویه‌های به‌کاررفته در آن است.

حتما برای یک بار هم که شده این نوشیدنی خوشمزه و خوش‌عطر را امتحان کنید. توجه داشته باشید نوشیدن یک چای نسبتا تلخ فواید و خواص بیشتری در مقایسه با چای ماسالای شیرین‌‌شده دارد.

فواید چای ماسالا + طرز تهیه

 مواد لازم برای تهیه پودر چای ماسالا

دانه فلفل سیاه 20 عدد

میخک 10 عدد

بادیان 1 عدد

دارچین 1 قاشق چایخوری نصف یک چوب

هل سیاه 2 عدد

هل سبز 10 عدد

زنجبیل یک و نیم قاشق غذاخوری

جوزهندی یک چهارم یک عدد

جای ماسالا برای دو نفر

آب نصف لیوان یا پیمانه

چای سیاه 1 قاشق چایخوری سر پر

پودر چای ماسالا یک و نیم قاشق چایخوری

 

طرز تهیه

  1. ابتدا به مدت 2 دقیقه ادویه ها را تفت می دهیم.
  2. بعد آسیاب می کنیم. زنجبیل را وسط آسیاب اضافه می کنیم و در نهایت الک می کنیم.
  3. آب و شیر را با هم داخل شیر جوش ریخته و وقتی شیر اولین حباب را زد چای را اضافه می کنیم وقتی رنگ چای در آمد پودر چای ماسالا را اضافه می کنیم 3 دقیقه روی حرارت مواظب باشید حرارت باید کم باشد تا شیر سر نرود و ببرد.
  4.  در آخر هم از صافی رد می کنیم.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی تهوع در بارداری

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − چهارده =

مشاهده بیشتر