0

بهترین غذاها برای ثابت نگه داشتن قند خون

بهترین غذاها برای ثابت نگه داشتن قند خون

بهترین غذاها برای ثابت نگه داشتن قند خون

در این پست از مجله اینترنتی جیران قصد داریم به معرفی بهترین غذاها برای ثابت نگه داشتن قند خون بپردازیم. همه ما با سستی بعد از ظهر آشنا هستیم. شما در حال انجام کارهای روزانه خود هستید، احساس خوبی دارید، اما پس از آن ساعت 2 بعد از ظهر، ناگهان به یک چرت فکر می کنید.

این تقریباً زمانی از روز است که سطح قند خون و انرژی بسیاری از افراد کاهش می یابد و در حالی که طبیعی است که این سطح در طول روز تغییر کند، شما مجبور نیستید افت و جهش های بزرگ را به عنوان یک معین بپذیرید. در حالی که سطح قند خون شما (مقدار گلوکز در جریان خون شما) تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله داروها، استرس و سطح فعالیت شما قرار می گیرد، آنچه می خورید بیشترین نقش را بازی می کند. ثابت نگه داشتن گلوکز خون می تواند از نظر روحی و جسمی برای شما مفید باشد.

یکی از راه‌های انجام این کار، خوردن غذاهای غنی از کربوهیدرات با مقدار مناسب فیبر همراه با غذاهای حاوی پروتئین و چربی‌های سالم است. به محض خوردن کربوهیدرات، بدن شما شروع به تجزیه آن ها به گلوکز برای انرژی می کند. کربوهیدرات های ساده ای که قند اضافه دارند یا فیبر ندارند (فکر کنید کوکی ها یا برنج سفید) خیلی سریعتر از کربوهیدرات های پیچیده با فیبر بالا تجزیه می شوند. آنها به شما یک انفجار سریع انرژی می دهند. هضم پروتئین و چربی هر دو بیشتر از کربوهیدرات ها طول می کشد و خوردن آنها به کاهش سرعت افزایش قند خون توسط کربوهیدرات ها کمک می کند.


موارد پیشنهادی


چگونه رژیم غذایی شما بر قند خون تأثیر می گذارد

بدن شما کربوهیدرات های موجود در غلات، میوه ها، سبزیجات، شیر و شیرینی ها را به گلوکز تجزیه می کند. هنگامی که گلوکز وارد جریان خون شما می شود، لوزالمعده انسولین را آزاد می کند تا آن را به سلول های شما برساند تا بتوان از آن برای انرژی استفاده کرد. هر چیزی که باقی می ماند در کبد و ماهیچه ها ذخیره می شود تا بعداً زمانی که قند خون شما پایین می آید از آن استفاده کنید.

شکر و کربوهیدرات های فرآوری شده بیشترین تأثیر را بر قند خون دارند. هنگامی که شما کربوهیدرات های فرآوری شده زیادی می خورید، لوزالمعده شما مقدار بیشتری انسولین را برای انتقال گلوکز از خون به سلول های شما پمپاژ می کند. در کوتاه مدت، این می تواند باعث افزایش انرژی شما و سپس سقوط کند.

برای جبران، لوزالمعده انسولین بیشتری را برای رساندن قند خون به سلول‌های شما پمپ می‌کند، اما با گذشت زمان، سلول‌های شما پاسخ نمی‌دهند و می‌توانند به انسولین مقاوم شوند. لوزالمعده به تولید انسولین بیشتری برای این سلول‌ها ادامه می‌دهد، اما در نهایت نمی‌تواند این انسولین را ادامه دهد، بنابراین قند خون شما همچنان بالا می‌رود. اگر این رفتار کنترل نشود، به مرور زمان می‌تواند توانایی بدن شما برای تنظیم و استفاده از گلوکز برای انرژی را مختل کند، که می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

با این حال، کربوهیدرات ها یک درشت مغذی حیاتی هستند، بنابراین شما فقط باید در مورد نوع کربوهیدراتی که انتخاب می کنید هوشمند باشید. اینها سه نوع اصلی هستند:

  • قندها این کربوهیدرات های ساده خیلی سریع تجزیه می شوند و باعث می شوند که گلوکز خون شما به شدت افزایش یابد. آنها شامل قند طبیعی موجود در میوه و شیر و همچنین قند اضافه شده در غذاها و نوشیدنی ها مانند نوشابه، نوشیدنی های ورزشی، آب نبات و بستنی، به علاوه بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی آرد سفید هستند. بدن شما نمی تواند تفاوت بین قندهای طبیعی و افزوده شده را تشخیص دهد، اما غذاهایی مانند میوه ها – با قندهای طبیعی – معمولاً حاوی فیبر و ریزمغذی های مهم مانند ویتامین ها و مواد معدنی هستند. به همین دلیل است که میوه های کامل انتخاب هوشمندانه تری نسبت به آب میوه هستند.
  • نشاسته ها اکثر آنها کربوهیدرات های پیچیده هستند که دیرتر هضم می شوند و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند. نشاسته به طور عمده در میوه ها، سبزیجات و غلات، از جمله لوبیا سیاه، عدس، سیب، انواع توت ها، برنج قهوه ای، نان سبوس دار، ذرت و نخود وجود دارد و وقتی با چربی و پروتئین همراه شود، جذب گلوکز را کاهش می دهد. همچنین نوعی نشاسته به نام نشاسته مقاوم وجود دارد که در روده کوچک به مولکول های گلوکز تجزیه نمی شود. بنابراین، سطح قند خون یا انسولین را افزایش نمی دهد.
  • فیبر. بدن شما نمی تواند این نوع کربوهیدرات پیچیده را – که در میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، دانه ها، لوبیاها و حبوبات یافت می شود – تجزیه کند، بنابراین سطح گلوکز خون شما را افزایش نمی دهد و به شما انرژی نمی دهد. مانند نشاسته های سالم، فیبر به شما کمک می کند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. دو نوع فیبر وجود دارد: محلول و نامحلول. فیبر محلول در آب حل می شود و با عبور از دستگاه گوارش به ژل غلیظی تبدیل می شود. فیبر نامحلول در آب حل نمی شود بلکه آن را جذب می کند. این آن را حجیم تر می کند تا بتواند به حرکت غذا در سیستم گوارش شما کمک کند.

بهترین غذاها برای ثابت نگهداشتن قند خون

واضح ترین دلیل برای ثابت نگه داشتن قند خون و کنترل آن در طول روز، جلوگیری از خطر ابتلا به دیابت است. اما این تنها دلیل نیست. قند خون خیلی بالا یا پایین می تواند بر مصرف انرژی بدن تأثیر بگذارد، که می تواند بر عملکرد فیزیکی و عملکرد شناختی تأثیر بگذارد. قند خون به خوبی کنترل شده می تواند تمرکز و تصمیم گیری را آسان تر کند و همچنین ممکن است برای خلق و خوی شما مفید باشد، زیرا خلق و خوی بهتر و انرژی با قند خون به خوبی کنترل شده مرتبط است.

برخی غذاها یا ترکیبی از غذاها به ویژه در ثابت نگه داشتن قند خون شما مفید هستند. همچنین احتمال بیشتری دارد که احساس سیری بیشتری در شما ایجاد کنند بنابراین کمتر به سراغ یک میان وعده شیرین یا شور خواهید رفت. سعی کنید موارد زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

1. آووکادو

آووکادو علاوه بر خامه‌ای و همه‌کاره بودن، سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع سالم و فیبر است. یک مطالعه اخیر که در ژورنال Nutrients منتشر شده است نشان می‌دهد وعده‌های غذایی که در آن آووکادوی تازه جایگزین کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌شود، رضایت غذایی شرکت‌کنندگان را افزایش داده و به‌طور قابل‌توجهی گرسنگی را به مدت شش ساعت سرکوب می‌کند. چربی های سالم به چند روش می توانند سطح گلوکز خون شما را ثابت نگه دارند. برخلاف کربوهیدرات ها، تنها بخش کوچکی از چربی ها می توانند به گلوکز تجزیه شوند. بدن شما همچنین چربی ها را آهسته تر هضم می کند، بنابراین مانند کربوهیدرات های ساده، انرژی سریع دریافت نمی کنید.

2. ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا مملو از پروتئین است. اولویت دادن به پروتئین، دست پایین، بهترین ماده مغذی متعادل کننده و سیرکننده قند خون است که می توانید بخورید. به این دلیل که پروتئین کندتر از کربوهیدرات ها تجزیه می شود و نسبت به کربوهیدرات ها یا چربی ها سیر کننده تر است. ماهی سالمون همچنین سرشار از چربی های سالم امگا 3 است. تحقیقات نشان می دهد که خوردن ماهی قزل آلا می تواند سطح گلوکز خون بعد از غذا را در مقایسه با خوردن ماهی های لاغرتر مانند ماهی کاد کاهش دهد.

3. تخم مرغ

تخم مرغ تقریباً پروتئین خالص است و زرده آن سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. تحقیقات نشان داده است افرادی که در صبحانه به جای نان شیرینی تخم مرغ می‌خورند، سطح گلوکز و انسولین خون ثابت‌تری دارند و همچنین سه ساعت بعد از غذا کمتر گرسنه می‌شوند.

4. زغال اخته

زغال اخته ممکن است شیرین باشد، اما قند خون شما را به اندازه سایر میوه ها افزایش نمی دهد. آنها سرشار از فیبر هستند و همچنین حاوی پلی فنول هستند، نوعی ترکیب موجود در گیاهان خاص. تحقیقات نشان داده است که پلی فنول ها ممکن است به کاهش هضم کربوهیدرات ها کمک کرده و میزان گلوکز را که کبد در جریان خون آزاد می کند را تعدیل کند.

5. آجیل و دانه ها

گنجاندن آجیل و دانه‌ها در رژیم غذایی شما راهی عالی برای کمک به مدیریت و حمایت از سطح قند خون سالم است. آنها مملو از امگا 3، پلی فنول ها، پروتئین و چربی های سالم هستند. آنها همچنین قابل حمل هستند و یک میان وعده ساده و بدون دردسر هستند.

6. جو و سبوس جو دوسر

برخلاف بسیاری از گزینه های غلات، جو و سبوس جو دوسر سرشار از فیبر محلول هستند. جو دو سر برش فولادی ممکن است بهترین انتخاب باشد زیرا کندتر هضم می شود و کمترین تأثیر را بر قند خون دارد.

7. کدو تنبل

اگر از طرفداران پوره کدو تنبل یا تخمه کدو هستید، به دنبال فرصت هایی باشید که آنها را در وعده های غذایی خود بگنجانید. کدو تنبل یک انتخاب عالی برای تنظیم قند خون است زیرا سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است. او می افزاید که دانه های کدو تنبل سرشار از چربی های سالم و پروتئین هستند.

8. لوبیا و عدس

آنها سرشار از مواد مغذی مانند منیزیم و همچنین فیبر و پروتئین نامحلول هستند که ممکن است به کاهش گلوکز خون و بهبود پاسخ قند خون بعد از غذا کمک کند.

9. کلم بروکلی و جوانه های کلم بروکلی

کلم بروکلی و جوانه کلم بروکلی هر دو حاوی سولفورافان هستند، یک ماده شیمیایی طبیعی که ممکن است به محافظت در برابر دیابت کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که سولفورافان می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد و به جلوگیری از مقاوم شدن سلول های شما به انسولین کمک کند.


بیشتر بخوانید


راه های بیشتر برای مدیریت قند خون

در حالی که بهبود کیفیت رژیم غذایی موثرترین راه برای افزایش انرژی طبیعی است، راه های دیگری نیز وجود دارد که به ثابت نگه داشتن سطح گلوکز خون کمک می کند.

  • به طور منظم تمرین کنید. بدن شما را به انسولین حساس تر می کند تا گلوکز از خون شما خارج شود و به سلول های شما منتقل شود.
  • مراقب استرس باشید. وقتی استرس را احساس می‌کنید چه به خاطر فشار زندگی باشد و چه به دلیل درد فیزیکی، بدن شما هورمون‌های جنگ یا گریز کورتیزول و آدرنالین را ترشح می‌کند که قند خون شما را بالا می‌برد. از روش‌های ثابت‌شده‌ی ضد استرس مانند ورزش، مدیتیشن و تنفس عمیق استفاده کنید.
  • هیدراته بمانید. هرچه آب در بدن شما کمتر باشد، قند خون شما متمرکزتر است. زمانی که ادرارتان زرد روشن باشد متوجه خواهید شد که به اندازه کافی نوشیدنی می نوشید.
  • خواب را در اولویت قرار دهید. عدم خواب کافی همچنین می تواند باعث افزایش سطح کورتیزول در خون و قند خون شما شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید که حتی یک شب کم خوابی می‌تواند بر میزان استفاده بدن از انسولین تأثیر بگذارد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + یک =

مشاهده بیشتر