0

بهترین شیرینی افطار در طب اسلامی

بهترین شیرینی افطار در طب اسلامی

بهترین شیرینی افطار در طب اسلامی

در اسلام فرمول کلی این است که افطار با شیرینی به عمل آید و نبی گرامی به ترتیب خرما، کشمش و … را انتخاب می فرمودند و در اخبار، تقریبا اصرار در خرما به عنوان افطار مشاهده می شود. با بخش رژیم و تغذیه سایت تفریحی جیران همراه ما باشید تا با بهترین شیرینی افطار در طب اسلامی و مناسب ماه رمضان آشنا شوید.

بهترین شیرینی افطار در طب اسلامی

افطار با شیرینی طبیعی

در اسلام فرمول کلی این است که افطار با شیرینی به عمل آید و نبی گرامی به ترتیب خرما، کشمش و … را انتخاب می فرمودند و در اخبار، تقریبا اصرار در خرما به عنوان افطار مشاهده می شود.

“عن رسول الله (ص) انه كان اذا قدم إليه الطعام و فيه التمر بدء بالتمر و كان يفطر على التمر من التمر و على الطب في زمن الطب”

“و قال صلى الله عليه و آله و سلم أفضل مايبير الضائه بو الزبيب أو المرا و شی څلو”

قال (ص) من وجد التمر فليفطر و من لم يجد فليفطر على المائده.

 

نتیجه گیری زیر از سه قسمت فوق به دست می آید:

  1. در هر صورت افطار به شیرینی توصیه شده است.
  2. نبی گرامی علاوه بر این که خرما را در ابتدای افطار انتخاب می فرمودند، هر وقت به عام دیگری می نشستند ابتدا به خوردن خرما آغاز می کردند.

موارد پیشنهادی


3.  نام بردن از دو میوه ( خرما و کشمش ) و اثر تقریبا یکنوانخت بر بدن، به ما اجازه می دهد تا نسبت به هریک از آنها به چشم تساوی بنگریم، ولی به هر صورت، خرما را ترجیح دهیم؛ زیرا، در قرآن دفعات از آن یاد شده است و چنانچه ملاحظه کردید، نبی گرامی آن را برای افطار بر بقیه ترجیح می دادند.

برای افطار و حتی در مواردی صبحانه یا مویز توصیه شده است، ولی توجه کنید چون نظر اصلی به قند و شیرینی موجود در خرما و انگور است و خرما همیشه تازه است و مواد معدنی و مغذی برای جذب بهتر همراه دارد، ولی اسید الکل های موجود در انگور برعکس سایر میوه ها هر چه بماند به قند مبدل می شود، شیرین تر می شود، لذا توصیه درباره ی خوردن این دو (خرما و انگور) مشحون از اعجاز است.

چنانچه می دانیم، مایعات بدن ما قلیایی است (نسبت قلیایی بودن بدن به اسید ۸۰ به ۲۰ است) و اگر اسیدی هم وارد بدن شود، مازاد آن به وسیله املاح قلیایی که در بعضی غذاهاست خنثی می شود. (این املاح قلیایی شامل پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم است) تنها عضوی که می تواند اسید را تحمل کند معده است و سایر اعضا طاقت تحمل اسیدها را ندارند و لذا برای خنثی کردن آن، فعالیت بدن آغاز می شود. به این ترتیب باید کوشید در انتخاب غذا دقت کرد و غذاهایی که اسید ایجاد می کنند، متعادل مصرف شود تا ذخیره ی قلیایی بدن هم متناسب مصرف گردد.

 

علت این که نباید با قند مصنوعی افطار کرد، این است که این گونه شیرینی ها با داروهای شیمیایی سفید می شوند و زیان آنها بسیار واضح است؛هر چند که قند و شکر در همه خانه های جهان مصرف می شود.

نشاسته که در نان و سیب زمینی و سبزی ها وجود دارد جز گلوسیدهاست و پس از خوردن ابتدا به دکسترین و سپس به گلوکز تبایل می شود و به مصرف بدن می رسد.

قند و شکری که از شیره ی چغندر درست می شود مانند قند طبیعی موجود در میوه ها نیست. زیرا مواد معدنی مفید آن در کارخانه (در اثر ترکیب با مواد دیگر و حرارت های شدید و …) از بین می رود.

قند و شکر مواد لازم به همراه ندارد و چون به کودک داده شود از مواد معدنی ذخیره شده ی بدن کودک بر می دارد. مثلا از کلسیم بدنش استفاده می کند و به همین علت است که دندان کودکانی که زیاد شیرینی می خورند زود خراب می شود.

 

کشمش و خرما جایگزین زولبیا و بامیه

بهتر است به جای مصرف زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان از کشمش و خرما استفاده شود که سودمندترین قندهای طبیعی است و آثار جانبی بسیار کمی هم دارند.

باید مصرف شیرینی بخصوص شیرینی هایی مصنوعی کاهش یابد؛ چون، مصرف قند در بروز بیماری های قلبی – عروقی سهیم است و با افزایش مصرف آن، بدن از مواد غذایی دیگر محروم می شود.


مطلب پیشنهادی: تعبیر خواب خرما


اینکه عده ای هنگام افطار غذاهای بسیار ساده ای نظیر آش و سوپ مصرف می کنند و بعد از چند ساعت شام می خورند بد نیست؛ چون دستگاه گوارش ابتدا با حجم کمی از غذا آماده ی فعالیت می شود و از عطش نیز می کاهد و بدن با به دست آوردن حالت ثبات آماده ی شام می شود. اما این که برخی از همان ابتدا افطار و شام را با هم مصرف می کنند و یک دفعه مواد غذایی بسیاری را وارد دستگاه گوارش می کنند زیاد مطلوب نیست. روش اول بسیار بهتر است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 14 =

مشاهده بیشتر