0

غذاهای ضد استخوان درد

غذاهای ضد استخوان درد

غذاهای ضد استخوان درد

شاید یکی از شاخص ترین علامت آن را بتوان تورم مفصل، کمی قرمزی و ناتوانی در تحرک اندامی که مفصل آن درگیر این مشکل شده، دانست. اگر چه رماتیسم مفصلی با پیش آگهی هایی مانند درد مفصل، کاهش توان تحرکی مفصل مورد نظر و… خودنمایی می کند، اما معمولا زمانی به صورت جدی به دنبال درمان آن نمی رویم. بخشی از درمان این بیماری مسلما با مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج امکان پذیر است. اما برای درمان بهتر لازم است تا عادت های غذایی بیمار نیز تغییر کند. این عادتها چیست و چه طور باید اصلاح شود؟ با بخش رژیم تغذیه سایت تفریحی و سرگرمی جیران همراه باشید تا با غذاهای ضد استخوان درد آشنا شوید.

غذاهای ضد استخوان درد

روماتیسم مفصلی، عارضه ای که عوارض آن با تغذیه سالم قابل کنترل است.

روماتیسم مفصلی در یک نگاه

همان طور که از اسمش پیداست، این بیماری، مفصل یا مفصل ها را در گیر می کند. به این ترتیب که باعث کاهش تحرک مفصل به دلیل ایجاد سفتی، تورم و درد در مفصل یا مفصل های مورد نظر می شود. معمولا با درگیر شدن مفصل زانو یا دست، مفصل های دیگر نیز درگیر خواهند شد. هیچ یک از مفصل های ما از دست این بیماری در امان نیست و ممکن است یکی از آنها را درگیر کرده و سپس بیماری به مفصل های دیگر نیز منتقل شود. بنابراین با احساس درد یا تورم در یکی از مفصل ها، زنگ خطر به صدا در آمده است و باید هر چه زودتر برای تشخیص قطعی بیماری و درمان آن اقدام کرد.


موارد پیشنهادی


نشانه ها

گاهی این بیماری فرد را برای چند ماه در گیر کرده و پس از طی شدن دوره درمان، بدون عارضه جانبی از بین می رود. در مواردی نیز فرد حدود یک تا دو سال به این بیماری مبتلاست. در این شرایط نیز پس از طی شدن دوره درمان، مشکل برطرف می شود. در بعضی موارد نیز بیمار هر از گاهی با عود مجدد علایم، در گیر بیماری می شود و با درمان، علایم بهبود می یابد و در نهایت اینکه در برخی افراد، بیماری تا پایان عمر باقی است و بیمار باید همواره با این مشکل مدارا کند. در حالت آخر، ممکن است مفصل ها دچار آسیب های شدید شده و توان تحرکی فرد به شدت کاهش یابد. اگرچه برای تشخیص این بیماری نیاز به مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های لازم ضروری است.

البته علایم این بیماری می تواند شبیه به بسیاری از بیماری ها باشد و برای تشخیص قطعی آن، نیاز به انجام آزمایش های متعدد، عکسبرداری و معاینه های بالینی است. اما برخی از علایم می تواند نشانه ابتلا به این بیماری پیش از مراجعه به پزشک باشد. از آن جمله می توان به:

  • درد مفصل یا مفصل های درگیر با بیماری.
  • کم یا بی تحرکی اندام یا اندامی های مورد نظر به دلیل درد و تورم.
  • تورم که گاهی با تغییر رنگ ناحیه مورد نظر همراه است. معمولا ناحیه ای که دچار بیماری و تورم شده، قرمز می شود.
  • تب که البته ممکن است تب خفیف یا شدید باشد.

چرا مبتلا می شویم؟

شاید شنیده باشید که بعضی معتقدند رطوبت، در تماس بودن برخی از اندام های بدن مانند دست و پا با آب و… علت ابتلا به این بیماری است. علت، هیچ کدام از اینها نیست. در واقع علت اصلی ابتلا به این بیماری مشخص نیست. ولی به نظر می رسد فعالیت “سیستم ایمنی بدن” بر علیه “بافت های بدن” باعث بروز این بیماری می شود. از طرفی عواملی مانند علل ژنتیکی، هورمون ها و عوامل محیطی می توانند از دلایل ابتلا به این بیماری باشند.

افراد در معرض خطر

نمی توان گفت گروهی از افراد به صورت خاص، در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. هر فردی می تواند مستعد ابتلا به روماتیسم مفصلی باشد. اما آمارها نشان می دهد آمار ابتلا به این بیماری در بین زنان بالاتر است. از طرفی احتمال ابتلا به روماتیسم مفصلی در دوره سالخوردگی بیشتر است. اما کودکان و نوجوانان و افراد میانسال نیز از ابتلا به این بیماری در امان نیستند.

درمان

این بخش را به دو قسمت تقسیم می کنیم. درمان با مراجعه به پزشک و درمان با مراجعه به متخصص. طبیعی است که تمرکز ما، بیشتر روی روش های کنترل و درمان علایم به وسیله تغذیه مناسب است. اما در باره راههای درمانی دیگر نیز به اختصار صحبت می کنیم.

1. با مراجعه به پزشک

شاخص ترین هدف درمان در این روش، کمک به بیمار برای کاهش علایم شامل تسکین درد، تورم و کاهش یا توقف روند پیشرفت بیماری است. تجویز و مصرف دارو نیز از دیگر راهکارهای درمانی است.

برای تجویز دارو به نکاتی مانند، مرحله بیماری، سلامت عمومی بیمار، شدت علایم، مدت زمان لازم برای مصرف دارو، کارایی دارو و عوارض احتمالی دارو توجه کرده و سپس برای بیمار دارو تجویز می کنند.

کمک به بیمار برای تغییر در «روش زندگی» از دیگر توصیه های درمانی است. به این ترتیب که به بیمار آموزش داده می شود، چه طور از مفصل یا مفاصل آسیب دیده یا در معرض آسیب محافظت کند.

استراحت کردن و کاهش استفاده از مفصل ها به ویژه مفصل های آسیب دیده از دیگر راهکارهای درمانی است. در مواردی نیز پس از بررسی شرایط بیمار، در صورت لزوم، جراحی برای درمان بیمار، تجویز می شود. این روش درمانی معمولا زمانی پیشنهاد می شود که امکان فعالیت های طبیعی فرد تا حد زیادی کاهش یافته باشد.

2. با مراجعه به متخصص تغذیه

بی تردید مانند بسیاری از بیماری ها، بخشی از درمان به تغییر عادت های غذایی نادرست و جایگزین گردن عادت های غذایی مناسب بر می گردد، در بیماری روانی دهم مفصلی نیز نیاز مند رعایت الگوی تغذیه ای مناسب هستیم، این برنامه چیست؟

کاهش استرس

یکی از عوامل تشدید کننده این بیماری، استرس و اضطراب است.

بخشی از این مشکل، ناشی از استرس های محیطی است، همان استرس و اضطرابی که همه آن را می شناسیم.

اما بخشی دیگر مربوط به استرس های وارد شده با مصرف برخی خوراکی هاست. مثلا مصرف برخی خوراکی های محرک مانند ادویه ها، انواع غذاهای تند، فلفل. خوراکی های حساسیت زا مانند گوجه فرنگی، بادمجان و … می تواند علایم را تشدید کند. بنابراین باید از این خوراکی های استرس زا کمتر استفاده کرد.

امگا۳ 

با این داروی طبیعی آشنا هستید. همان ترکیب مهمی که در انواع غذاهای دریایی، بذر کتان، گندم، لوبیای سویا، آجیل های خام و… وجود دارد. این اسید چرب مفید، باعث کاهش درد و تورم مفصل های آسیب دیده می شود. استفاده از کپسول های حاوی این اسید چرب نیز مناسب است. اما میزان مصرف آنها باید حتما توسط متخصص تغذیه مشخص شده باشد.

مصرف این مکمل بدون تجویز پزشک یا متخصص تغذیه عوارضی را به دنبال دارد.

در دریای روغن

اشتباه نشود! از فردا همه غذاها را روغنی درست نکنید. منظور، استفاده از روغن های مفید برای تهیه غذا به اندازه و مصرف دانه های روغنی حاوی این روغن های مفید است. مصرف تخمه آفتابگردان، زیتون طبیعی، آجیل های خام به ویژه گردو، فندق، بادام، دانه کنجد ساده، روغن زیتون همراه سالاد و… همگی می توانند به کاهش علایم بیماری کمک کنند.

انواع ویتامین ها

مصرف ویتامین ها که دیگر به پای ثابت بسیاری از برنامه های غذایی تبدیل شده است. اینجا هم ویتامین ها حضور فعالی دارند. مصرف ویتامین های خانواده B به ویژه ویتامین B۶ و B۱۲ ویتامین E ویتامین C و بتاکاروتن می تواند دردهای مفصلی و تورم آن را کاهش دهد.

این ویتامین ها در خوراکی هایی مانند گوجه فرنگی، دل و جگر و قلوه و اسفناج، ماهی، هویج، انواع مرکبات مانند پرتقال، لیموشیرین و لیموترش، گریپ فروت و… وجود دارند.

هلو، معجزه طبیعت

الان دنبالش نگردید! این توصیه تغذیه ای را بگذارید برای فصل آن. از آنجایی که هلو سرشار از ویتامین های A ،C و B است بنابراین مصرف آن برای افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی بسیار مفید است.

 

درمان مادرانه

گاهی برخی رفتارها که به نظر خیلی با اهمیت و مهم به نظر نمی رسند، اتفاقا بسیار مهم و تاثیر گذارند. مثل شیر دادن مادر به نوزاد. پژوهشهانشان می دهد مادرانی که بیش از ۱۳ ماه به نوزادانشان شیر داده اند، ۵۰ درصد کمتر از مادرانی که هرگز به فرزندشان شیر نداده اند، در معرض ابتلا به روماتیسم مفصلی قرار دارند. در مادرانی که ۱۲ ماه به فرزندشان شیر داده اند، این احتمال به ۲۵ درصد کاهش می یابد.


مطلب پیشنهادی: روش های آسان بازیافت آب در خانه


غذاهای ضد استخوان درد

+ مفید

  • گریپ فروت
  • گندم
  • تخمه آفتابگردان
  • ماهی
  • زیتون
  • آجیل
  • سویا
  • پرتقال
  • روغن زیتون
  • هویج
  • اسفناج

-ممنوع

  • فلفل تند
  • ادویه
  • گوجه فرنگی
  • بادمجان

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

مشاهده بیشتر