0

رژیم غذایی مناسب افراد روماتیسمی

رژیم غذایی مناسب افراد روماتیسمی

رژیم غذایی مناسب افراد روماتیسمی

با وجود اینکه برای بیماری روماتیسم مفصلی درمان قطعی وجود ندارد. اما با خوردن برخی از غذاها می توان علائم آن را کاهش داد. رژیم غذایی مناسب افراد روماتیسمی را از بخش رژیم و تغذیه سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

رژیم غذایی مناسب افراد روماتیسمی

روماتیسم مفصلی یک بیماری است که موجب التهاب، درد و تورم مفاصل بدن میشود. این بیماری معمولاً مزمن بوده و در دراز مدت میتواند موجب تخریب مفصل شود. از هر صد نفر یک نفر در طول عمرش به نوعی به این بیماری مبتلا میشود. روماتیسم مفصلی میتواند زمینه خانوادگی داشته باشد. این بیماری میتواند در هر سنی بروز کند ولی معمولا در سنین بین ۶۰-۴۰ سالگی دیده میشود. روماتیسم مفصلی در زنان سه برابر شایع تر از مردان است.

با وجود اینکه برای بیماری روماتیسم مفصلی درمان قطعی وجود ندارد. اما با خوردن برخی از غذاها می توان علائم آن را کاهش داد. در عین حال برخی مواد غذایی باعث تشدید التهاب و علائم ناشی از بیماری روماتیسم مفصلی می شوند. مواد غذایی چون همبرگر، مرغ و گوشت سرخ شده یا کباب شده در دمای بالا باعث افزایش التهاب در بدن می گردند.

برای بهبود علایم روماتیسمی توصیه های زیر مفید خواهد بود:

  1. مصرف اسیدهای چرب اُمگا – ۳ که در ماهی و دانه های خوراکی مثل بذرِ کتان و لوبیای سویا وجود دارد، التهاب مفاصل را کاهش می دهند.
  2. مصرف اسیدهای چرب تک اشباعی (MUFA) نیز مفید بوده و در بیشتر سبزیجات و روغن زیتون ( اولین روغنی که در نواحی مدیترانه استفاده شد) یافت می شوند.
  3. کاهش دریافت کالری، باعث کاهش علائم مفصلی می گردد.
  4. مصرف چای سبز، فلفل شیرین، انگور قرمز و آنتی اکسیدان هایی مانند مس، منیزیم و پتاسیم
  5. روغن زیتون خاصیت ضد التهابی دارد.
  6. بیماران از انجام فعالیت‌های روزانه به صورت ناگهانی و شدید و در مدت کوتاه خودداری کنند و از حمل اجسام سنگین در حالتی که به خصوص مچ دست خم می‌شود، پرهیز نمایند.
  7. بایستی سعی شود به جای وارد کردن فشار به یک یا چند مفصل، آن را بین تعداد زیادتری از مفاصل توزیع کرد و تا جای امکان از مفاصل بزرگ‌تر و قوی‌تر استفاده نمود.
  8. بیماران باید تقسیم مناسب فعالیت روزانه، ورزش منظم و اصولی و استراحت در بین فواصل کاری، ایجاد تعادل بین میزان فعالیت و استراحت، کاهش استرس‌های روانی و استفاده از یک رژیم غذایی سالم را رعایت کنند.
  9. یک بررسی جدید نشان می‌دهد که زردچوبه و مکمل‌های غذایی آن ممکن است به پیشگیری و درمان برخی بیماری‌های استخوانی کمک کنند. ریشه زردچوبه در طب سنتی آسیا برای قرن‌ها به عنوان درمانی برای التهاب مفاصل یا آرتریت کاربرد داشته است. داروهای ضدالتهابی نوین که برای درمان آرتریت به کار می‌روند، عوارض جانبی بسیاری دارند، بنابراین پزشکان و پژوهشگران به دنبال شیوه‌های درمانی جایگزین برای این بیماری هستند.
  10. امروزه مکمل‌های غذایی حاوی زردچوبه با نام کورکومین (curcumin) – ماده شیمیایی که رنگ زرد زردچوبه ناشی از آن است- در بازار موجود است. تصور می‌شود این ماده نیز دارای خواص ضدالتهابی باشد.
  11. روغن کبد ماهی برای روماتیسم مفصلی: پژوهشگران بر اساس تحقیقات انجام شده به این گروه از بیماران توصیه می کنند برای بهبود علایم بیماری های مفصلی و کاهش مصرف داروهای مسکن، به طور منظم روغن ماهی و یا کپسول روغن کبد ماهی را مصرف کنند.
  12. بر اساس تحقیقات انجام شده احتمال ابتلا به روماتیسم مفصلی در زنانی که به کودکان خود شیر می‌دهند کمتر از سایر زنان است. زنانی که در طول عمرشان بین یک تا دو سال به فرزندشان شیر داده‌اند، تا ۳۰ درصد کمتر از سایرین به روماتیسم مفصلی مبتلا می‌شوند و این درصد با افزایش مدت شیردهی حتی به ۵۰ درصد نیز می‌رسد.
  13. آب درمانی و ورزش هم در این بیماری مفید هستند. در مورد روش های صحیح آن با پزشک خود مشورت نمایید.
  14. برخی مکمل های غذایی مانند سلنیم، امگا ۳ و ویتامین D برای افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی مناسب می باشد.

بیشتر بخوانید: درمان گودی کمر با ورزش

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 11 =

مشاهده بیشتر