0

دسر ماست و شکلات – مناسب دیابتی ها

دسر ماست و شکلات - مناسب دیابتی ها

دسر ماست و شکلات – مناسب دیابتی ها

امروز با یک دسر خوشمزه برای این روزها که دسری سرشار از طعم و مزه و خلاقیت است برایتان آوردم که طرز تهیه دسر ماست و شکلات – مناسب دیابتی ها را از بخش آشپزی سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

دسر ماست و شکلات - مناسب دیابتی ها

مواد لازم

۱ پیمانه ماست کم چرب

۱۰۰ گرم شکلات تلخ

۱ عدد موز

1 قاشق سوپخوری پودر کاکائو تلخ

1 قاشق سوپخوری گردوی خرد شده

1 قاشق سوپخوری بادام خرد شده

به اندازه دلخواه توت فرنگی


موارد پیشنهادی


طرز تهیه

  1. پودر کاکائو را درون ماست بریزید و خوب هم بزنید.
  2. موزها را حلقه حلقه برش دهید و کنار بگذارید.
  3. حالا مخلوط ماست و کاکائو را درون ظرف مورد نظرتان بریزید، روی آن چند تکه شکلات تلخ بگذارید، بعد موز حلقه حلقه شده بچینید و کمی گردو و بادام خرد شده روی آن بپاشید.
  4. این کار را همین طوری ادامه دهید تا ظرفتان پر شود.
  5. در آخر روی دسرتان را با توت فرنگی تزئین کنید.

 

چرا این دسر برای دیابتی ها مناسب است؟

ماست به کار رفته در این دسر برای افرادی که تحمل شير را ندارند و با خوردن آن دچار مشکلاتی می شوند گزینه بسیار خوبی است.

ماست فواید زیادی دارد و سرشار از کلسیم است. این ماده غذایی به دفع مواد سمی در بدن می تواند کمک کند و خواص ضد اسهال دارد. بعضی از مطالعات نشان داده است که مصرف ماست می تواند در کاهش وزن و رفع چاقی موثر باشد. چربی موجود در ماست چربی اشباع است، در نتیجه نباید از نوع پرچرب آن استفاده شود، به ویژه افراد دیابتی مبتلا به بیماریهای قلبی و عروقی باید به این نکته توجه کافی داشته باشند.

افراد دیابتی باید دقت کنند که موز به کار رفته در این دسر شاخص گلایسمی بالایی دارد و قند خون را می تواند بالا ببرد، در نتیجه باید از مقدار کمی موز استفاده کنند. موز منبع غنی ای از پتاسیم است و می تواند در استحکام استخوان و کاهش فشار خون نقش بسزایی را ایفا کند.

پودر کاکائو به کار رفته در این دسر یکی از با ارزش ترین مواد غذایی محسوب می شود و غنی از کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و روی است. شاخص گلایسمیک پودر کاکائو پایین است و غنی از ترکیبات فلانووئیدی است. پودر کاکائو می تواند در کاهش فشار خون بالا موثر باشد. این ماده ضد التهاب و رقیق کننده خون است و در جلوگیری از سکته قلبی و مغزی می تواند موثر باشد. پودر کاکائو در بیماران مبتلا به دیابت می تواند مقاومت به انسولین را کاهش بدهد. پس گزینه خوبی برای این دسته از افراد خواهد بود.


بیشتر بخوانید: ارتباط حذف صبحانه و دیابت مردان


بادام یکی دیگر از محتویات دسر است، ۱۰۰ گرم بادام می تواند ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلو کالری انرژی برای بدن ایجاد کند اما از آنجایی که این ماده غذایی به این اندازه در یک وعده استفاده نمی شود پس جای نگرانی نیست. شاخص گلایسمی بادام خیلی پایین است و قند خون را بالا می برد. غنی از فیبر است به طوری که ۱۰۰ گرم بادام ۱۲ گرم فیبر در خود دارد. فیبر موجود در بادام کاهنده قند خون و کلسترول بد است، غنی ترین ماده غذایی از نظر ویتامین E بادام است. بادام منبع خوب پروتئین به حساب می آید و با گوشت و سویا مجربات برابری می کند.

فقط یک نكته در رابطه با بادام وجود دارد، افرادی که به این ماده غذایی الرژی دارند نسبت به مصرف آن باید احتیاط کنند. خواص شکلات تلخ موجود در دسر به پودر کاکائو شبيه است ولی چربی بیشتری دارد و به دلیل تصفیه ارزش غذایی آن تا حدی کاهش پیدا می کند. هر چه درصد تلخی بیشتر باشد مشکلی برای قند خون به وجود نمی آورد و برای کاهش مشکلات دیابت مناسب است.

توت فرنگی با تمشک برای افراد دیابتی به دو دلیل مناسب است؛ یکی پایین بودن انرژی و دیگری به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و داشتن فیبر، پس مصرف این دو ماده غذایی برای افراد دیابتی مشکلی را به وجود نمی آورد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + سه =

مشاهده بیشتر