0

علت و درمان لکه های سفید پوست

علت و درمان لکه های سفید پوست

اگر لکه های آفتابی برایتان نگران کننده است به پزشک مراجعه کنید. تغییر رنگ پوست شایع است ، به ویژه در صورت. برخی از افراد لکه های قرمز آکنه ایجاد می کنند و برخی دیگر ممکن است لکه های تیره روی سر ایجاد کنند. اما یک تغییر رنگ خاص پوست ممکن است باعث خاراندن سر شما شود. با مجله اینترنتی جیران همراه باشید تا به علت و درمان لکه های سفید پوست بپردازیم.

ممکن است متوجه لکه های سفید روی گونه ها یا نقاط دیگر صورت خود شوید. گاهی اوقات ، این لکه ها می توانند سطح وسیعی را پوشش دهند و حتی ممکن است به سایر قسمت های بدن شما نیز کشیده شوند. تعدادی از شرایط می تواند باعث ایجاد لکه های سفید روی صورت شما شود و عموماً نگران کننده نیست. در اینجا نگاهی به رایج ترین علل و نحوه برخورد با آنها می اندازیم.

1. میلیا

میلیا زمانی ایجاد می شود که کراتین در زیر پوست گیر کرده باشد. کراتین یک پروتئین است که لایه بیرونی پوست را تشکیل می دهد. این باعث ایجاد کیست های کوچک سفید رنگ بر روی پوست می شود. این حالت اغلب در کودکان و بزرگسالان رخ می دهد ، اما در نوزادان تازه متولد شده نیز مشاهده می شود. وقتی لکه های سفید ناشی از گیر افتادن کراتین باشد ، به آن میلیا اولیه می گویند.

با این حال ، این کیست های سفید کوچک همچنین می توانند بر اثر سوختگی ، آسیب ناشی از نور خورشید یا پیچک سمی روی پوست ایجاد شوند. کیست ها همچنین ممکن است بعد از یک روش جوانسازی پوست یا پس از استفاده از کرم استروئیدی موضعی ایجاد شوند. میلیا می تواند در گونه ها ، بینی ، پیشانی و اطراف چشم ایجاد شود.

برخی افراد نیز کیست در دهان خود ایجاد می کنند. این برجستگی ها معمولاً دردناک یا خارش زا نیستند و معمولاً این بیماری بدون درمان طی چند هفته برطرف می شود. اگر وضعیت شما طی چند ماه بهبود نیافت ، پزشک شما ممکن است کرم رتینوئید موضعی تجویز کند یا میکرودرم ابریژن یا لایه برداری اسیدی را برای ترمیم پوست آسیب دیده توصیه کند. پزشک شما همچنین می تواند از ابزار خاصی برای برداشتن برجستگی ها استفاده کند.

 

2. پیتیریازیس آلبا

Pityriasis alba نوعی اگزما است که باعث می شود یک تکه پوسته پوسته و بیضی شکل از رنگ سفید رنگ پوست ظاهر شود. این اختلال پوستی در حدود 5 درصد از کودکان در سراسر جهان ، در درجه اول بین 3 تا 16 سالگی را تحت تاثیر قرار می دهد.

علت دقیق این وضعیت ناشناخته است. معمولاً در شرایط درماتیت آتوپیک دیده می شود. ممکن است به قرار گرفتن در معرض آفتاب یا مخمری که باعث هیپوپیگمانتاسیون می شود ، مرتبط باشد.

Pityriasis alba اغلب خود به خود در عرض چند ماه برطرف می شود ، اگرچه تغییر رنگ می تواند تا سه سال طول بکشد.

در صورت مشاهده علائم ، کرم مرطوب کننده را روی هر نقطه خشک بمالید و از استروئید موضعی (OTC) مانند هیدروکورتیزون برای از بین بردن خارش یا قرمزی استفاده کنید.


موارد پیشنهادی


3. بیماری پیسی

بیماری پیسی یک اختلال پوستی است که در اثر از دست دادن رنگدانه ایجاد می شود. این تکه های پوست رنگدانه دار می توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند. این شامل موارد زیر است:

  • صورت
  • بازوها
  • دست ها
  • پاها
  • پا
  • دستگاه تناسلی

اندازه این تکه ها ممکن است در ابتدا کوچک بوده و به تدریج افزایش یابد تا جایی که مناطق سفید درصد زیادی از بدن را بپوشاند. با این حال ، لکه های سفید گسترده در همه موارد ایجاد نمی شود.

این بیماری می تواند در هر سنی ایجاد شود ، اگرچه اکثر مردم تا 20 سالگی علائم بیماری را نشان نمی دهند. در صورت وجود سابقه خانوادگی بیماری ، خطر ابتلا به بیماری پیسی افزایش می یابد.

درمان بستگی به شدت بیماری دارد. ممکن است پزشک کرم های موضعی ، درمان با اشعه ماوراء بنفش یا داروهای خوراکی را برای کمک به بازگرداندن رنگ پوست و جلوگیری از گسترش لکه های سفید توصیه کند.

پیوندهای پوستی همچنین برای از بین بردن لکه های کوچک پوست سفید مؤثر هستند. برای انجام این کار ، پزشک پوست یک قسمت از بدن شما را برداشته و آن را به قسمت دیگری از بدن شما متصل می کند.

 

4. تینا وزیکولار

Tinea versicolor ، همچنین به عنوان pityriasis versicolor شناخته می شود ، یک اختلال پوستی است که در اثر رشد بیش از حد مخمر ایجاد می شود. مخمر یک نوع قارچ شایع روی پوست است ، اما در برخی از آنها می تواند باعث بثورات شود. لکه های تینا وزیکولار ممکن است پوسته پوسته یا خشک به نظر برسند و رنگ آنها متفاوت باشد.

برخی از افراد مبتلا به این بیماری دچار لکه های صورتی ، قرمز یا قهوه ای می شوند و برخی دیگر دچار لکه های سفید می شوند. اگر پوست روشن تری دارید ، لکه های سفید تا زمانی که پوست شما برنزه نشود ، قابل توجه نیستند.

این اختلال پوستی می تواند در افراد در هر سنی رخ دهد ، اما معمولاً در افرادی که در آب و هوای مرطوب زندگی می کنند ، و همچنین افرادی که دارای پوست چرب یا سیستم ایمنی ضعیف هستند ، ایجاد می شود.

از آنجایی که تینا وزیکولار در اثر رشد بیش از حد مخمر ایجاد می شود ، داروهای ضد قارچی اولین خط دفاعی هستند. در مورد داروهای ضد قارچ OTC یا نسخه با پزشک خود مشورت کنید. این شامل شامپو ، صابون و کرم است. مطابق دستور بمالید تا لکه های سفید بهبود پیدا کنند.

پزشک شما همچنین می تواند داروهای ضد قارچ خوراکی مانند فلوکونازول را برای توقف و جلوگیری از رشد بیش از حد مخمر تجویز کند.

لکه های سفید معمولاً پس از کنترل قارچ ناپدید می شوند. هفته ها یا ماه ها طول می کشد تا پوست به رنگ طبیعی خود بازگردد. بدون درمان مداوم با موضوعات ، اغلب عود می کند.

تینا وزیکولار و بارداری

بدن شما در دوران بارداری تغییرات زیادی را تجربه می کند ، از جمله تغییرات پوستی. علاوه بر ایجاد لکه های تیره ، علائم کشش و آکنه ، برخی از خانم های منتظر به بیماری تینا وزیکولار مبتلا می شوند. این به طور کلی جای نگرانی نیست. رنگ پوست معمولاً پس از بازگشت سطح هورمونی به حالت عادی برمی گردد.

اگر می خواهید هر چه سریعتر نقاطی را که تجربه می کنید محو کنید ، با پزشک خود در مورد درمان های ضد قارچی که استفاده از آنها در دوران بارداری بی خطر است مشورت کنید.

 

5. هیپوملانوز گوتات ایدیوپاتیک (لکه های آفتابی)

هیپوملانوز گوتات ایدیوپاتیک یا لکه های خورشیدی ، لکه های سفید هستند که در نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش روی پوست ایجاد می شوند. تعداد و اندازه لکه های سفید متفاوت است ، اما به طور کلی گرد ، مسطح و بین 2 تا 5 میلی متر است.

این لکه ها می توانند در قسمت های مختلف بدن ایجاد شوند ، از جمله:

  • صورت
  • بازوها
  • بازگشت
  • پاها

این حالت در افرادی که پوست روشن دارند بیشتر مشهود است و خطر ابتلا به لکه های آفتابی با افزایش سن افزایش می یابد. زنان اغلب در سنین پایین تر از مردان دچار لک می شوند.

از آنجا که این لکه های سفید در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ایجاد می شود ، باید از محافظ آفتاب برای جلوگیری از بدتر شدن لکه های خورشید استفاده کنید. این ممکن است به جلوگیری از تشکیل موارد جدید کمک کند.

درمان های مختلف می تواند ظاهر لکه های سفید را کاهش داده و رنگ را بازگرداند. گزینه ها شامل استروئیدهای موضعی برای کاهش التهاب پوست و رتینوئیدها برای تحریک رشد و افزایش رنگدانه های سلولی است.


بیشتر بخوانید: از بین بردن لکه آدامس، جوهر، چسب


چه زمانی به پزشک خود مراجعه کنید

بیشتر لکه های سفید روی پوست دلیل اصلی نگرانی نیست. با این وجود ، مراجعه به پزشک یا متخصص پوست برای تشخیص بسیار مهم است ، به ویژه اگر لکه های سفید گسترش یافته یا پس از چند هفته به درمان خانگی پاسخ ندهند.

ممکن است یک نقطه سفید را که خارش یا درد ندارد بردارید ، اما همچنان به مراقبت از پوست خود ادامه دهید. با مداخله اولیه ، پزشک می تواند محصولاتی را برای احیای رنگدانه توصیه کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − شش =

مشاهده بیشتر