0

فواید و مضرات لیزر موی زائد

فواید و مضرات لیزر موی زائد

فواید و مضرات لیزر موی زائد

لیزر موهای زائد یک روش پزشکی است که از پرتو متمرکز نور (لیزر) برای از بین بردن موهای زائد استفاده می کند. در طول لیزر موهای زائد ، لیزر نوری را منتشر می کند که توسط رنگدانه (ملانین) در مو جذب می شود. انرژی نور به گرما تبدیل می شود که به کیسه های لوله ای شکل پوست (فولیکول های مو) که مو تولید می کنند آسیب می رساند. با مجله اینترنتی جیران همراه باشید تا با فواید و مضرات لیزر موی زائد آشنا شوید.

این آسیب رشد موهای آینده را متوقف یا به تاخیر می اندازد. اگرچه لیزر موهای زائد به طور موثری رشد مو را برای مدت طولانی به تاخیر می اندازد ، اما معمولاً منجر به حذف موهای دائمی نمی شود. چندین روش لیزر موهای زائد برای از بین بردن موهای اولیه مورد نیاز است ، همچنین ممکن است به درمان های نگهدارنده نیز نیاز باشد. لیزر موهای زائد برای افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند مؤثرتر است ، اما می توان آن را با موفقیت در انواع پوست استفاده کرد.

چرا انجام شد

لیزر موهای زائد برای کاهش موهای زائد استفاده می شود. محل های معمول درمان شامل پاها ، زیر بغل ، لب بالا ، چانه و خط بیکینی است. با این حال ، درمان موهای ناخواسته تقریباً در هر ناحیه ای ، به جز پلک یا ناحیه اطراف آن امکان پذیر است. پوست با خالکوبی نیز نباید لیزر شود.

رنگ مو و نوع پوست در موفقیت لیزر موهای زائد موثر است. اصل اساسی این است که رنگدانه مو ، اما نه رنگدانه پوست ، باید نور را جذب کند. لیزر باید به فولیکول مو آسیب برساند در حالی که از آسیب به پوست جلوگیری می کند. بنابراین ، تضاد بین رنگ مو و پوست – موهای تیره و پوست روشن – بهترین نتایج را به دنبال دارد.

هنگامی که بین مو و رنگ پوست تفاوت چندانی وجود نداشته باشد ، خطر آسیب به پوست بیشتر است ، اما پیشرفت در فناوری لیزر ، لیزر موهای زائد را برای افرادی که پوست تیره تری دارند ، به عنوان گزینه ای مناسب در نظر گرفته است. لیزر موهای زائد برای رنگ موهایی که نور را به خوبی جذب نمی کنند موثر است: خاکستری ، قرمز ، بلوند و سفید. با این حال ، گزینه های درمان لیزر برای موهای روشن همچنان در حال توسعه است.

خطرات

خطرات ناشی از عوارض جانبی با نوع پوست ، رنگ مو ، برنامه درمان و پایبندی به مراقبت های قبل و بعد از درمان متفاوت است. شایع ترین عوارض جانبی لیزر موهای زائد عبارتند از:

  • سوزش پوست. ناراحتی ، قرمزی و تورم موقت پس از لیزر موهای زائد امکان پذیر است. علائم و نشانه ها معمولاً ظرف چند ساعت ناپدید می شوند.
  • تغییر رنگدانه. لیزر موهای زائد ممکن است پوست آسیب دیده را تیره یا روشن کند. این تغییرات ممکن است موقتی یا دائمی باشند. روشن شدن پوست عمدتا بر کسانی تأثیر می گذارد که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید قبل یا بعد از درمان اجتناب نمی کنند و کسانی که پوست تیره تری دارند.
  • به ندرت ، لیزر موهای زائد می تواند باعث ایجاد تاول ، پوسته پوسته شدن ، ایجاد زخم یا سایر تغییرات در بافت پوست شود. سایر عوارض جانبی نادر شامل سفید شدن موهای درمان شده یا رشد بیش از حد مو در مناطق تحت درمان ، به ویژه در پوست تیره تر است.
  • لیزر موهای زائد به دلیل احتمال آسیب شدید چشم برای پلک ها ، ابروها یا مناطق اطراف توصیه نمی شود.

موارد پیشنهادی


چگونه آماده می شوید

اگر به لیزر موهای زائد علاقه دارید ، پزشکی را انتخاب کنید که دارای مجوز تخصصی در تخصصی مانند پوست یا جراحی زیبایی باشد و تجربه لیزر موهای زائد بر روی نوع پوست شما را داشته باشد. اگر دستیار پزشک یا پرستار مجاز این روش را انجام دهد ، اطمینان حاصل کنید که پزشک تحت نظارت است و در طول درمان در محل در دسترس است. در مورد آبگرم ، سالن ها یا سایر امکاناتی که به پرسنل غیر پزشکی اجازه می دهد لیزر موهای زائد را انجام دهند ، احتیاط کنید.

قبل از لیزر موهای زائد ، با پزشک مشورت کنید تا مشخص شود آیا این یک گزینه درمانی مناسب برای شما است. پزشک شما به احتمال زیاد موارد زیر را انجام می دهد:

سابقه پزشکی خود ، از جمله مصرف دارو ، سابقه اختلالات پوستی یا زخم و روشهای قبلی حذف موهای زائد را مرور کنید
درباره خطرات ، مزایا و انتظارات ، از جمله اینکه لیزر موهای زائد می تواند برای شما چه کاری انجام دهد یا چه کاری انجام ندهد ، بحث کنید
عکس بگیرید تا برای ارزیابی قبل و بعد و بررسی های طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرد
در جلسه مشاوره ، برنامه درمانی و هزینه های مربوطه را مورد بحث قرار دهید. لیزر موهای زائد معمولاً هزینه ای از جیب شما است.

پزشک همچنین دستورالعمل های خاصی را برای آماده سازی برای لیزر موهای زائد ارائه می دهد. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دور ماندن از آفتاب.

توصیه های پزشک خود را برای اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب قبل و بعد از درمان دنبال کنید. هر زمان که بیرون می روید ، از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع و SPF30 استفاده کنید.

روشن کردن پوست شما.

از هرگونه کرم پوستی بدون آفتاب که پوست شما را تیره می کند خودداری کنید. همچنین اگر اخیراً پوست تان برنزه شده یا تیره تر شده اید ، ممکن است پزشک کرم سفید کننده پوست را برای شما تجویز کند.

اجتناب از سایر روشهای حذف موهای زائد.

برداشتن ، اپیلاسیون و الکترولیز می تواند فولیکول مو را مختل کند و حداقل چهار هفته قبل از درمان باید از آن اجتناب کرد.

پرهیز از داروهای رقیق کننده خون.

قبل از عمل از پزشک خود در مورد مصرف چه داروهایی مانند آسپرین یا داروهای ضدالتهاب بپرسید.

اصلاح منطقه درمان.

اصلاح و اصلاح یک روز قبل از لیزر درمانی توصیه می شود. موهای بالای پوست را از بین می برد که می تواند منجر به آسیب سطحی پوست از موهای سوخته شود ، اما ساقه مو را دست نخورده در زیر سطح می گذارد.

چیزی که می توانید انتظار داشته باشید

فواید و مضرات لیزر موی زائد – لیزر موهای زائد معمولاً به دو تا شش درمان نیاز دارد. بسته به محل ، فاصله بین درمان ها متفاوت خواهد بود. در مناطقی که موها به سرعت رشد می کنند ، مانند لب بالا ، ممکن است درمان در عرض چهار تا هشت هفته تکرار شود. در مناطق کند رشد موها ، مانند پشت ، درمان ممکن است هر 12 تا 16 هفته انجام شود.

برای محافظت از چشم ها در برابر اشعه لیزر ، از عینک مخصوص استفاده می کنید. در صورت لزوم ، یک دستیار ممکن است منطقه لیزر را دوباره اصلاح کند. ممکن است پزشک برای کاهش هرگونه ناراحتی در طول درمان از بی حسی موضعی روی پوست شما استفاده کند.

در طول روش

پزشک یک ابزار لیزری دستی را به پوست شما فشار می دهد. بسته به نوع لیزر ، ممکن است از دستگاه خنک کننده در نوک دستگاه یا ژل خنک برای محافظت از پوست شما و کاهش عوارض جانبی استفاده شود.

هنگامی که پزشک لیزر را فعال می کند ، پرتو لیزر از طریق پوست شما به فولیکول های مو منتقل می شود. گرمای شدید از پرتو لیزر به فولیکول های مو آسیب می رساند که مانع رشد مو می شود. ممکن است احساس ناراحتی کنید ، مانند یک سوزن سوزنی گرم ، و احتمالاً از سرما یا دستگاه خنک کننده احساس سرما کنید.

درمان یک ناحیه کوچک مانند لب بالا ممکن است تنها چند دقیقه طول بکشد. درمان ناحیه بزرگتر ، مانند پشت ، ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد.

بعد از عمل

ممکن است در چند ساعت اول پس از لیزر موهای زائد متوجه قرمزی و تورم شوید.

برای کاهش هرگونه ناراحتی ، یخ را روی ناحیه تحت درمان بمالید. اگر بلافاصله پس از لیزر موهای زائد واکنش پوستی نشان دادید ، ممکن است پزشک کرم استروئیدی را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

پس از لیزر موهای زائد و بین درمانهای برنامه ریزی شده ، از تابش نور خورشید اجتناب کنید و تا شش هفته یا طبق دستور پزشک از تخت برنزه استفاده نکنید. روزانه از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع SPF30 استفاده کنید.

نتایج

موها بلافاصله نمی ریزند ، اما آنها را در طی چند روز تا چند هفته از بین می برید. این ممکن است مانند ادامه رشد مو به نظر برسد. درمان های مکرر معمولاً ضروری هستند زیرا رشد و ریزش مو به طور طبیعی در یک چرخه اتفاق می افتد و لیزر درمانی در مرحله رشد جدید با فولیکول های مو بهترین کار را می کند.

نتایج به طور قابل توجهی متفاوت است و پیش بینی آن دشوار است. اکثر مردم از بین بردن موهای زائد چندین ماه طول می کشد و ممکن است سالها طول بکشد. اما لیزر موهای زائد حذف موهای دائمی را تضمین نمی کند. وقتی موها رویش مجدد پیدا می کنند ، معمولاً رنگ آنها ظریف تر و روشن تر می شود.

ممکن است برای کاهش طولانی مدت موها به لیزرهای نگهداری نیاز داشته باشید.


بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز گردو


لیزرهای خانگی چطور؟

فواید و مضرات لیزر موی زائد – لیزرهایی که می توانند در خانه برای رفع موهای زائد استفاده شوند در دسترس هستند. این دستگاه ها ممکن است باعث کاهش متوسط موها شوند. اما هیچ مطالعه بزرگی برای مقایسه میزان تأثیر این دستگاه ها با لیزر موهای زائد انجام شده در مطب پزشک وجود ندارد.

علاوه بر این ، سازمان غذا و داروی ایالات متحده این دستگاه های لیزر موهای زائد خانگی را لوازم آرایشی و بهداشتی می داند نه پزشکی ، به این معنی که آنها مانند سایر دستگاه های پزشکی مورد بررسی دقیق قرار نمی گیرند. در حال حاضر ، مطالعات وسیع و طولانی مدتی در مورد ایمنی و کارایی ماشین های خانگی انجام نشده است.

اگر استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد خانگی را انتخاب می کنید ، دستورالعمل های همراه دستگاه را دنبال کنید تا به کاهش خطر آسیب ، به ویژه صدمات چشم کمک کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 19 =

مشاهده بیشتر