0

سوغاتی های خوراکی مشهد

سوغاتی های خوراکی مشهد

سوغاتی های خوراکی مشهد

یکی از جذاب‌ترین تور‌ها و مقصد‌ها برای سفر داخلی، سفر به مشهد است. مشهد به‌عنوان شهری مذهبی و گردشگری هر‌ساله میزبان مسافران و زائران فراوانی می‌شود. یکی از بهترین راه‌های سفر به مشهد، استفاده از تور هوایی یا تور مشهد با قطار است. کمتر کسی را می‌توان یافت که به مشهد سفر کند و از سوغاتی‌های آن خرید نکند.

سوغاتی‌های خوراکی مشهد در همه ایران شناخته‌شده هستند. از زعفران تا نبات و نقل‌ها و شکلات‌های مخصوص مشهد همگی در گروه سوغاتی‌های این‌شهر زیبا هستند. در ادامه، درباره سوغاتی‌های مشهد و به‌خصوص سوغاتی‌های خوراکی آن در سفر با تور شیراز مشهد یا دیگر شهر‌های مطالبی را بیان خواهیم کرد.

اگر قرار است در آینده به مشهد سفر کنید با ما در ادامه این‌مطلب همراه باشید.

سوغاتی‌های مشهد

سوغاتی‌های مشهد زیاد هستند و هر‌کس با سلیقه خود می‌تواند برای خود یا دوستانش از سوغاتی‌های مشهد تهیه کند. سوغاتی‌های غیر‌خوراکی مشهد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

از‌جمله آن‌ها مواردی مانند صنایع‌دستی همچون پوستین‌دوزی، قالی‌بافی، هر کاره تراشی، سماور‌سازی، تولیدات نمدی، مهر و سجاده، انگشتر و عطر را می‌توان نام برد. اما سوغاتی‌های خوراکی مشهد هم کم نیستند و طرف‌داران خود را دارند. در ادامه این‌مقاله تعدادی از سوغاتی‌های خوراکی مشهد را نام خواهیم برد.

زعفران

طلای سرخ مشهد شهرت زیادی دارد و آن را به‌عنوان یکی از سوغاتی‌های گران‌بهای مشهد می‌دانند. زعفران یکی از کالا‌‌‌های مهم صادراتی ایران است. سهم عمده‌ای از زعفران ایران در استان خراسان تولید می‌شود. امروزه کشور‌های بسیاری در حوزه صادرات زعفران فعالیت می‌کنند که بسیاری از آن‌ها به اندازه خراسان ایران زعفران تولید نمی‌کنند.

سوغاتی‌های گران‌بهای مشهد

زرشک

یکی دیگر از سوغاتی‌های محبوب مشهد، زرشک آن است. جالب است بدانید که خراسان رتبه اول کشور در‌زمینه تولید زرشک را دارد. زعفران و زرشک در بسیاری از مغازه‌های مشهد به‌راحتی قابل تهیه هستند. زرشک در دو نوع پفکی (مجلسی) و اناری به بازار عرضه می‌شود. ایرانی‌ها از این‌محصول با‌ارزش در غذا‌های روزانه و مهمانی‌های بسیار استفاده می‌کنند. زرشک خواص درمانی بسیاری دارد.

خشکبار

خشکبار مشهد میان مسافران شناخته‌شده است و افراد زیادی در سفر خود به مشهد اقدام به خرید و تهیه خشکبار می‌کنند. خرید خشکبار به‌غیر از جنبه سوغاتی بودن آن، برای مصرف شخصی نیز هست. خشکبار مشهد شامل محصولاتی مانند نخود، کشمش، آلوچه، میوه خشک، گردو و پسته است که با کیفیت‌های متفاوتی در بازار وجود دارند.

ادویه مشهد

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوراکی که در بازار و بسیاری از مغازه‌های مشهد چشم شما را به خود جلب می‌کند، ادویه‌های مخصوص مشهدی است. اگر با تور مشهد از شیراز یا دیگر شهر‌ها به مشهد سفر می‌کنید حتما زمانی را برای گشت‌وگذار در بازار رضا اختصاص دهید.

رنگ و بوی ادویه‌ها به بازار رونق متفاوتی داده و چشم هر رهگذری را به خود خیره می‌کند. ادویه هفت‌قلم از ادویه‌های معروف مشهد است که در غذا‌هایی مانند آبگوشت، خورشت و بسیاری از غذا‌های ایرانی دیگر استفاده می‌شود. ترکیبات ادویه هفت‌قلم عبارت‌اند از: دارچین، سماق، زنجبیل، گلپر، فلفل سیاه، زردچویه و فلفل قرمز. ادویه‌‌های دیگری مانند ادویه پلویی و ادویه 18‌رنگ هم در مشهد محبوب هستند.

نقل و نبات

نبات یکی از شیرین‌های محبوب ایرانی‌ها است که در کنار چای و دم‌نوش‌های مختلف طرف‌داران زیادی دارد. نبات در‌واقع کریستال‌های حاصل از تبلور آب و شکر هستند. نبات با شکل‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. شما در مشهد به نبات شاخه‌ای یا چوبی برای مصارف مختلف دسترسی دارید و به‌آسانی می‌توانید هر میزانی که بخواهید در انواع ساده یا زعفرانی تهیه کنید.

البته نبات با طعم‌ها و رنگ‌های دیگری هم در بازار وجود دارد که از‌جمله آن‌ها نبات دارچینی، نعنایی، آویشن، گل محمدی، لیمویی و زیره بیشتر در دسترس هستند. در مشهد نقل‌ها و شکلات‌های متنوعی هم وجود دارند که با طعم‌های مختلف عرضه می‌شوند. شاید شما هم شکلات‌های زنجبیلی را دیده‌اید که به‌عنوان نمادی از سوغاتی مشهد در‌نظر گرفته می‌شوند.

دیگر سوغاتی‌های خوراکی مشهد

دیگر سوغاتی‌های خوراکی مشهد

اگر با تور مشهد از شیراز یا شهر‌های دیگری به شهر مقدس و زیبای مشهد سفر می‌کنید، حتما درباره محل‌های مناسب برای خرید سوغاتی هم تحقیق کنید. تا این‌جا تعدادی از سوغاتی‌های معروف خوراکی مشهد را نام برده‌ایم.

البته همه سوغاتی‌‌های به همین موارد ختم نمی‌شود و ممکن است شما مواردی مانند ترشی مشهد یا دیگر خوراکی‌ها را هم به‌عنوان سوغاتی خوراکی مشهد ببینید. این‌موضوع درست است و دلیل آن معروف‌تر بودن مواردی است که در بالا گفته شده است.

کلام آخر

اگر به مشهد سفر می‌کنید حتما با سوغاتی‌های خوراکی آن هم برخورد خواهید کرد. بسیاری از مغازه‌های گوشه‌وکنار خیابان بسیاری از این‌سوغاتی‌ها را دارند و با درجه‌ها و کیفیت‌های متفاوت به مسافران و زائران ارائه می‌دهند.

حتما درباره با‌کیفیت بودن محصولات و سوغاتی‌ها تحقیق کنید و جنس مناسبی را تهیه کنید. اگر از این‌موضوع مطمئن نیستید سعی کنید از فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید کنید. استفاده از تجربه کسانی که خرید موفقی در مشهد داشته‌‌اند نیز به شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد.


موارد پیشنهادی


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

مشاهده بیشتر