0

نحوه ضدعفونی کردن لباس

نحوه ضدعفونی کردن لباس

نحوه ضدعفونی کردن لباس

با نحوه ضدعفونی کردن لباس از بخش نکات خانه داری سایت تفریحی جیران همراه باشید.

نحوه ضدعفونی کردن لباس
عوامل متعددی در پیرامون ما وجود دارند که تأثیر مستقیمی در سلامت ما دارند. برخی از این عوامل مانند رژیم غذایی تأثیر آشکار و مستقیم دارند و برخی دیگر مانند ابزار و لوازم زندگی تأثیر غیرمستقیم دارند. بدیهی است که عوامل آشکار بیشتر افراد را درگیر خود می‌کند این در حالی است که بی‌توجّهی به محیط زندگی و لوازم مورد استفاده می‌تواند تمام زحمات شما برای داشتن زندگی سالم را به هدر دهد.


مقالات مرتبط:


یکی از لوازم زندگی که تأثیر فراوانی بر سلامت فرد دارد لباس‌ها هستند. بدن ما به طور مداوم در تماس با لباس‌ها است. با این لباس‌ها در محیط‌های مختلفی که برخی از آن‌ها ممکن است بسیار آلوده باشند، حاضر می‌شویم. اگر لباس ما آلوده به ویروسی باشد هنگام غذا خوردن به آسانی این ویروس وارد بدن می‌شود. پس از صبح تا شام این لباس‌ها همراه همیشگی ما هستند و بیشترین تماس با بدن ما و به خصوص پوست ما را دارند. پس رعایت بهداشت و تلاش برای حفظ سلامت بدن بدون توجّه به نظافت و سلامت لباس‌ها امکان‌پذیر نمی‌باشد.

توجه به تاثیر لباس بر سلامت انسان

از همان ابتدا و هنگام خرید یک لباس باید تأثیر آن بر سلامت خود را در نظر داشته باشید. پوشیدن لباس‌هایی با الیاف طبیعی، بهترین گزینه برای تماس با بدن انسان است و در مقابل، لباس‌هایی که از مواد مصنوعی تولید شده‌اند هرچند ظاهر زیبا و جذابی داشته باشند و یا با قیمت بسیار ارزانی عرضه شوند ممکن است مشکلاتی نظیر حساسیت پوستی برای انسان به بار آورند. بنابراین اگر به سلامت خود اهمّیّت می‌دهید باید هزینه آن را نیز پرداخت کنید و نگران قیمت بالاتر لباس‌هایی با الیاف طبیعی نباشید. اطمینان داشته باشید که با صرف این هزینه در پرداخت هزینه برای دارو و درمان مشکلات پوستی و مانند آن صرفه‌جویی کرده‌اید.

حتّی مدل لباس هم می‌تواند بر سلامت انسان تأثیرگذار باشد. بنابراین پیروی کورکورانه از صنعت مد می‌تواند سلامت شما را به خطر بیاندازد. به عنوان مثال تمام متخصصان، پوشیدن شلوارهای تنگ با فاق کوتاه را بسیار مضر می‌دانند.

نگهداری لباس

در گام بعدی نحوه نگهداری لباس است که اگر مطابق اصول بهداشتی صورت نگیرد می‌تواند آثار زیان‌باری برای سلامت انسان داشته باشد. برخلاف تصور عمومی، شستن لباس در ماشین لباسشویی لزوماً تمام آلودگی‌های آن را از بین نمی‌برد. چه بسا اگر لباس بسیارآلوده باشد مثل لباس فرد بیمار، با شستن آن در ماشین لباسشویی این آلودگی در میان سایر لباس‌ها نیز پخش می‌شود. نکته دیگر این است که حتّی خود دستگاه ماشین لباسشویی اگر به درستی نگهداری و ضدعفونی نشود می‌تواند به محل مناسبی برای رشد و تکثیر انواع ویروس و باکتری تبدیل شود. محفظه مواد شوینده، درزهای درب ماشین لباسشویی و لوله‌ها بخش‌هایی هستند که نیاز به نظافت و ضدعفونی دوره‌ای دارند.

تبلیغات محصولات آنتی‌باکتریال مخصوص شستشوی لباس نیز این باور را تقویت می‌کند. عنوان آنتی‌باکتریال یا ضدعفونی کننده عنوان فریبنده‌ای است که برای جدیدترین محصولات شستشوی لباس به کار می‌رود. محصولاتی که با این عنوان عرضه می‌شوند به نوعی بر سایر محصولات مشابه برتری دارند و خریداران این محصولات به خاطر بهره‌مندی از چنین مزیتی، با اطمینان خاطر هزینه آن را می‌پردازند. حال آن که شستشوی لباس با ماشین لباسشویی نه تنها میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در لباس‌ها را از بین نمی‌برد، بلکه شستشوی یک لباس آلوده در ماشین لباسشویی می‌تواند منجر به آلودگی نود درصد دیگر لباس‌های موجود در ماشین شود و این گونه محصولات از لحاظ ضدعفونی کردن لباس تفاوت چندانی با محصولات قدیمی مشابه ندارند.

نکته

فرایند شستشو و ضدعفونی کردن لباس‌ها دو مقوله جدا از هم هستند و انجام یکی شما را از انجام دیگری بی‌نیاز نمی‌کند. یعنی یک لباس آلوده باید ابتدا ضدعفونی شده و پس از آبکشی، مطابق معمول شستشو شود. باور غلط دیگری که در این زمینه وجود دارد حاکی از آن است که اگر لباس‌ها با درجه حرارت بسیار بالاشسته شوند، میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در آنها به طور کامل از بین می‌روند. در حالی که هر قدر دمای آب را بالا ببریم این ذرات از بین نمی‌روند و تنها نتیجه آن احتمالاً از بین رفتن بافت لباس بر اثر حرارت خواهد بود.

نحوه ضدعفونی کردن لباس

اوّلین و ساده‌ترین راه‌حل آن است که از شستشوی لباس آلوده با سایر لباس‌ها پرهیز کنیم‌. توصیه عدم شستشوی لباس زیر با سایر لباس‌ها نیز به همین خاطر است. زیرا کارشناسان با بررسی لباس زیر در شرایط مختلف متوجّه شدند که یک لباس زیر در هر شرایطی حاوی ذرات آلوده به ادرار و مدفوع است هرچند ممکن است این آلودگی مشهود نباشد ولی ذرات بسیار ریز آن در بافت لباس وجود دارند و در صورت شستشوی لباس زیر با سایر لباس‌ها احتمال انتقال ذرات آلودگی به آن‌ها زیاد است. پس بهترین راه این است که قبل از قرار دادن لباس زیر در ماشین لباسشویی آن را یک بار با دست بشوییم.

البته در حالت عادی، ضدعفونی کردن لباس‌ها به طور مداوم ضرورتی ندارد. این که برای احتیاط در دوره‌های زمانی منظم، اقدام به ضدعفونی کردن لباس نمایید کافی است. ولی اگر بنا به شرایط زندگی، مثلاً فرزند کوچک دارید یا فرد بیماری با شما زندگی می‌کند؛ ضدعفونی کردن ملحفه و یا لباس‌های آلوده کودک و یا فرد بیمار ضرورت دارد. شستشوی چنین مواردی با سایر لباس‌ها موجب گسترش آلودگی و ویروس بیماری در خانه و میان اعضای خانواده شما خواهد شد. بنابراین با ضدعفونی کردن آن‌ها پیش از شستشو با ماشین لباسشویی از بروز خطرات احتمالی پیشگیری نمایید.

نکته مهم در باب شستشوی جداگانه و خشک‌کردن برخی لباس‌ها

لازم به ذکر است شسشتشوی جداگانه لباس‌های آلوده با ماشین لباسشویی نیز راه‌حل مناسبی نیست. زیرا در این حالت، ماشین لباسشویی آلوده شده و در دفعات بعدی سایر لباس‌ها را آلوده خواهد کرد. بنابراین بهترین روش این است که اگر از آلودگی شدید لباسی اطلاع دارید آن را جداگانه بشویید، ضدعفونی کنید و پس از آبکشی، دوباره طبق روال عادی در ماشین لباسشویی شستشو دهید.

نکته دیگر در مورد چگونگی خشک کردن لباس‌ها است. متأسفانه زندگی شهری و آپارتمان‌نشینی فضای کافی برای خشک کردن لباس‌ها در هوای آزاد را ندارد. ولی حتّی اگر بالکن بسیار کوچکی دارید، هر تعداد از لباس‌ها که ممکن است و یا حداقل لباس‌های زیر را در هوای آزاد خشک کنید. البته ایده‌آل این است که لباس‌ها حداقل سی دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرند ولی اگر بالکن شما آفتاب چندانی هم ندارد باز هم تا حد امکان از آنجا برای خشک کردن لباس‌ها استفاده کنید. موضوع نحوه خشک شدن لباس‌ها آن قدر اهمّیّت دارد که کارشناسان سلامت معتقدند اگر به هیچ‌وجه امکان خشک کردن لباس‌های زیر در برابر آفتاب را ندارید از حرارت اتو برای ضدعفونی کردن لباس‌ها استفاده کنید.

ضدعفونی کردن لباس هنگام خشک کردن

در زیر پاسخ‌های متعددی برای سوال چگونه لباس را ضدعفونی کنیم بیان می‌کنیم:

ضدعفونی کردن لباس با مایع ضدعفونی کننده
مایع ضدعفونی کننده در گذشته همان مایع سفیدکننده و یا وایتکس بود ولی تولیدات جدیدی که با عنوان ضدعفونی کننده عرضه می‌شوند خاصیت رنگ‌بری ندارند. به هر حال اگر چنین ماده‌ای در دسترس شما بود و اگر بر طبق بروشور ماشین لباسشویی اجازه استفاده از آن در ماشین را داشته باشید می‌توانید با شستن لباس‌ها با این مایع، آن‌ها را ضدعفونی کنید. بهترین شیوه کار این است که این ماده را در قسمتی از محفظه مواد شوینده که مخصوص شستشوی اولیه است بریزید و قسمتی که مربوط به برنامه اصلی شستشو است را با مایع شوینده معمولی خود پر کنید. حال ماشین لباسشویی را با برنامه شستشوی اولیه به علاوه شستشوی مربوطه روشن کنید. برای استفاده از این روش نکات زیر را در نظر داشته باشید:

قبل از هر اقدامی برچسب راهنمای شستشوی لباس را بررسی کنید تا از دما و شرایط مناسب برای شستشوی لباس آگاه شوید.
استفاده از این روش برای ضدعفونی کردن لباس سفید مناسب‌تر است.
در صورت امکان دمای شستشو را روی بالاترین درجه تنظیم کنید.
به طور معمول دمای مناسب برای شستشوی لباس‌های سفید ۶۰تا ۹۰ درجه و برای لباس‌های رنگی ۳۰ تا ۴۰ درجه است.
اگر ماشین لباسشویی شما برنامه و محفظه شستشوی اولیه را نداشت می‌توانید مایع ضدعفونی کننده را رقیق کرده و مستقیماً بر روی لباس‌ها بریزید.
ضدعفونی کردن لباس با محلول هیدروژن پراکسید و بوراکس
اگر مایل به استفاده از مواد شوینده برای ضدعفونی کردن لباس‌ها نیستید، می‌توانید از محلول هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه و بوراکس استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید محلولی از ترکیب یک فنجان بوراکس و چهار فنجان آب اکسیژنه تهیه کرده و در محفظه ماشین لباسشویی بریزید. پس از شستشوی لباس‌ها با این محلول، آن‌ها را به روش معمول خود با مایع لباسشویی شستشو دهید.

اگر برای استفاده از این محلول در ماشین لباسشویی نگران هستید. می‌توانید خارج از ماشین لباسشویی، لباس‌ها را با این محلول ضدعفونی کرده و پس از آبکشی درون ماشین لباسشویی ریخته و با برنامه معمول شستشو دهید.
توجّه داشته باشید که در بکارگیری این محلول برای لباس‌های تیره احتیاط کنید.

ضدعفونی کردن لباس با خیساندن آن‌ها در مایع ضدعفونی کننده
اگر می‌خواهید بدانید که چگونه لباس را با خیساندن در مایع ضدعفونی کننده، ضدعفونی کنیم باید بدانید که اصولاً ضدعفونی کردن لباس فرایندی مجزا از شستشوی لباس است. بنابراین همیشه یا باید لباس‌ها را پس از شستشوی معمول با ماشین لباسشویی ضدعفونی کنید و یا پس از ضدعفونی کردن، آن‌ها را با ماشین لباسشویی شستشو دهید. تنها خیساندن لباس در محلول رقیق شده مایع ضدعفونی کننده کافی است. برای لباس‌های معمولی ۱۵دقیقه و برای لباس‌های آلوده مانند لباس فرد بیمار ۳۰ دقیقه خیساندن در این محلول کافی است. توجّه کنید که اگر لباس بیش از ۴۵ دقیقه در این محلول باقی بماند ممکن است آسیب ببیند. پس از گذشت زمان موردنظر لباس را آبکشی نموده و با ماشین لباسشویی شستشو دهید.

چگونه لباس را با سرکه ضدعفونی کنیم
از دیگر روش‌های ضدعفونی کردن لباس استفاده از سرکه (یکی از معجزه‌های طبیعت) است. این ماده علاوه بر خواص خوراکی به صورت موضعی نیز کاربردهای فراوانی دارد. در امر نظافت و ضدعفونی کردن لباس نیز استفاده از سرکه بسیار موثر است. اگر بخواهید لکه‌های مقاومی را از روی لباس پاک کنید می‌توانید از سرکه استفاده کنید. اگر بوی بد لباس‌ها و یا حتّی ماشین لباسشویی شما را آزار می‌دهد با شستشوی لباس‌ها با سرکه، بوی بد لباس‌ها از بین می‌رود.

اگر از قیمت گزاف نرم‌کننده لباس ناراضی هستید یا از اسانس و عطر شدید آن بیزارید می‌توانید به جای نرم‌کنند از سرکه استفاده کنید. اگر می‌خواهید از درخشش و سفیدی لباس‌ها، حوله‌ها و ملحفه‌های سفید خود لذّت ببرید می‌توانید هنگام شستشوی آن‌ها از سرکه استفاده کنید. در کنار تمام این خواصی که برای سرکه ذکر کردیم سرکه بهترین ماده برای ضدعفونی کردن لباس‌ها است. کار تفاوت چندانی با روش استفاده از مایع ضدعفونی کننده ندارد. مزیت استفاده از سرکه به جای مایع ضدعفونی کننده این است که سرکه هرگز رنگ لباس را از بین نمی‌برد و حتی برای لباس کودک نیز قابل استفاده است.

هرقدر در مورد ضدعفونی شدن لباس از طریق شستن با آب داغ شک و تردید وجود دارد، ضدعفونی شدن لباس از طریق خشک کردن آن در دمای بالا کاملاً اثبات شده است. این مورد نیز یکی از مواردی است که در گذشته و سبک زندگی سنّتی به درستی صورت می‌گرفت و با گسترش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی، مردم از آن محروم شدند. پهن کردن و خشک کردن لباس‌ها در برابر نور خورشید و در هوای آزاد یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین روش‌های ضدعفونی کردن لباس به شمار می‌رود.

این امر به ویژه در مورد لباس زیر، حوله و ملحفه اهمّیّت زیادی دارد. خشک کردن لباس‌ها در آفتاب نه تنها سرعت بالایی دارد بلکه خاصیت ضدعفونی اشعه‌های نور آفتاب نیز کاملاً اثبات شده است. شاید عدم دسترسی مردم شهر به فضای آزاد و عادت خشک کردن لباس‌ها در اتاق یکی از عوامل شیوع بیماری‌های پوستی در دنیای امروز باشد. البته جایگزین مصنوعی تابش آفتاب می‌تواند حرارت بالای دستگاه خشک‌کن باشد. به هر صورت تنها دشمن اثبات شده ویروس‌ها و میکروب‌ها حرارت بالا است. فراموش نکنید که برای برخورداری از مزایای این روش، لباس‌ها باید حداقل به مدّت سی دقیقه در معرض حرارت بالا باشند.

نظافت و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی
در ظاهر امر وقتی دستگاهی برای شستشو استفاده می‌شود باید هربار خود نیز شسته شده و همیشه تمیز باشد ولی در واقع این‌طور نیست. سیستم ماشین لباسشویی به گونه‌ای است که برای صرفه‌جویی و جلوگیری از هدر رفتن آب، میزان آب مصرفی آن بسیار کم است و با کمک روش‌هایی مثل پاشیدن آب و چرخش لباس‌ها، آب به تمام قسمت‌ها می‌رسد. بنابراین احتمال این که هنگام خارج شدن ذرات آلودگی بخشی از آن‌ها بر روی درب ماشین و یا درزهای آن باقی بماند دور از ذهن نیست. در عمل هم در هر ماشین لباسشویی پس از مدّتی استفاده، این آلودگی‌ها بر روی قسمت داخلی درب ماشین کاملاً مشخص است.

بخش دیگری از ماشین لباسشویی که نیاز به نظافت دوره‌ای دارد، محفظه مواد شوینده آن است. به دلیل شیوه خاص خروج مواد شوینده از این محفظه، ذراتی از مایع یا پودر شوینده همواره در محفظه باقی می‌ماند که اگر پس از مدّت زمان کوتاهی تمیز نشود و برای مدّت طولانی باقی بماند به جرم سختی تبدیل می‌شود که زدودن آن اگر غیرممکن نباشد، بسیار سخت است. البته تمیز کردن محفظه مواد شوینده در ماشین لباسشویی تنها برای رعایت بهداشت الزامی نیست بلکه برای جلوگیری از ایجاد گرفتگی در دریچه خروجی آن نیز لازم است. زیرا بر اثر استفاده مداوم از ماشین لباسشویی ذراتی از مواد شوینده در این دریچه‌ها باقی می‌ماند که در صورت تبدیل شدن به یک جرم سخت، مانع از خروج مواد شوینده شده و در عملکرد ماشین لباسشویی اختلال ایجاد می‌کند.

توجه به نظافت ماشین لباسشویی برای سلامت انسان
البته بیشتر این مشکلات هنگام استفاده از پودر ماشین لباسشویی ایجاد می‌شود و مایع لباسشویی معمولاً مشکلات کم‌تری ایجاد می‌کند. نکته مهم این است که اهمّیّت ندادن به نظافت ماشین لباسشویی علاوه بر تصویر ناخوشایند ظاهری آن، برای سلامت انسان نیز مضر است. زیرا محل‌های مذکور به مکان مناسبی برای رشد و تکثیر انواع میکروب و ویروس تبدیل می‌شوند. لذا علاوه بر نظافت دستگاه، ضدعفونی کردن آن نیز در دوره‌های زمانی مشخص توصیه می‌شود.

مواد لازم برای ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی
از آنجایی که استفاده از مایع شوینده و ضدعفونی کننده در اغلب ماشین‌های لباسشویی مجاز نیست می‌توان از مواد طبیعی که خاصیت ضدعفونی قدرتمندی دارند، استفاده کرد. یکی از بهترین مواد طبیعی ضدعفونی کننده سرکه است. برای ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی با سرکه می‌توانید از دو روش استفاده کنید روش اوّل روشن کردن ماشین خالی و ریختن سرکه در محفظه مواد شوینده و استفاده از برنامه آبکشی است و روش دوّم شستشوی لباس‌هایی که قصد ضدعفونی کردن آن‌ها را دارید، با سرکه و در ماشین لباسشویی است. در هر دو مورد عبور سرکه از محفظه مواد شوینده، لوله‌ها، محفظه اصلی ماشین و درب ماشین موجب ضد عفونی شدن آن می‌شود.

نکته
اگر با معضل جرم‌های سخت در محفظه یا بر روی درب ماشین مواجه شدید یکی از بهترین راه‌حل‌های موجود استفاده از ترکیب جوش‌شیرین و سرکه و یا جوش شیرین و لیموترش است. این ترکیبات معمولاً سخت‌ترین جرم‌ها را هم به آسانی از بین می‌برند. برای استفاده از لیموترش کافی است مقداری جوش شیرین روی یک برش لیمو ریخته و آن را بر روی قسمت‌ها مورد نظر بمالید.

برای استفاده از سرکه نیز دستمالی را آغشته به سرکه کرده و روی آن کمی جوش شیرین بریزید و محل موردنظر را تمیز کنید. با توجّه به میزان سختی جرم و مکان آن اگر امکان دارد ترکیب جوش شیرین و سرکه را روی لکه‌ها ریخته و اجازه دهید یک ساعت بماند و سپس برای تمیز کردن آن اقدام کنید. اگر اصراری به استفاده از مواد طبیعی ندارید می‌توانید به طور منظم از مواد شوینده‌ای مانند اسپری چندمنظوره برای تمیز کردن درب و سایر قسمت‌های ماشین لباسشویی استفاده کنید.


بیشتر بخوانید:


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

مشاهده بیشتر