0

روش شستن لباس نوزاد

روش شستن لباس نوزاد

روش شستن لباس نوزاد

شستن لباس نوزاد به دلیل لطافت و حساسیت پوست اکثر نوزادان تبدیل به امری بااهمیت برای والدین شده است. استفاده از شوینده نامناسب موجب خارش و تحریک پوست نوزادان می‌شود و بسیاری از شوینده‌ها که برای شستن لباس بزرگسالان استفاده می‌شود برای کودکان مناسب نیستند. روش شستن لباس نوزاد را از بخش نکات خانه داری سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

لباس نوزاد را با چی بشوریم؟

مادران از دوران بارداری تا زایمان به مطالعه حول مسائل نوزاد مانند نحوه شیردهی و برخورد با گریه و بی قراری تا شستن لباس نوزاد می‌پردازند. حقیقت این است که نوزادان دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری هستند و به راحتی می‌توانند در معرض میکروب و آلودگی‌ها از هر جا قرار بگیرند. به همین دلیل است که کاملا باید مراقبت سلامت آنها باشید. یکی از مراکز اصلی آلودگی نوزادان لباس‌های آن‌هاست، برای نوزادان چند ماهه تنها شستن لباس‌ها در ماشین لباسشویی کفایت نمی‌کند و باید کاملا لباس‌ها را عاری از باکتری و میکروب کنید.

لباس نوزادان بزرگتر و کودکان نوپا نیز اغلب با انواع و اقسام لکه‌های شیر، غذا و قطره آهن و … می‌تواند همراه باشد. بسیاری والدین دوست دارند در ماه‌های اولیه رشد کودک که خودش دوست دارد غذا خوردن را تجربه کند، قاشق را به او سپرده و مربی‌اش در خوردن غذا باشند. طبیعتا مادری که این روش را انتخاب می‌کند با کوهی از لباس‌های تلنبار شده مواجه می‌شود و به روش مطلوب شستن لباس نوزاد فکر می‌کند. در ادامه در مورد روش‌‌های مختلف شستن لباس و مایع شستشوی لباس نوزاد صحبت خواهیم کرد.

شستن لباس نوزاد یکی از دغدغه‌های هر مادری است که به سلامت پوست و بدن کودک خود بسیار توجه دارد.

شستن لباس نوزاد پیش از اولین استفاده

یکی از مواردی که باید در شستن لباس نوزاد لحاظ کنید این است که پس از خرید و قبل از پوشیدن لباس به فرزند خود بهتر است آن را شستشو داده تا آن را از باکتری‌های مضر عاری کنید. برای این کار بهتر است به نکات زیر پیش از شستن لباس توجه کنید:

    • برچسب لباس را قبل از شستشو بررسی کنید تا در مورد مواد شوینده و نحوه واکنش به آن اطلاعات کسب کنید.
    • در خصوص مایع شستشوی لباس نوزاد احتیاط به خرج دهید. می‌توانید از صابون‌های غیر شیمیایی مخصوص لباس کودکان استفاده کنید.
    • لباس را پیش از شستن اندکی در آب داغ خیس کنید. این کار میکروب‌ها را میکشد.
    • لباس کودکان را جداگانه بشویید تا باکتری لباس بزرگترها به کودکان منتقل نشود.
    • پس از شستشو نیز می‌توانید لباس را در آب گرم خیس کنید تا اگر ماده شوینده‌ای باقی مانده که ممکن است به پوست لطیف کودک حساسیت دهد از آن خارج شود.
    • لباس نوزاد را در آفتاب یا حرارت خشک کنید. نور خورشید به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی عمل می‌کند، اطمینان حاصل کنید که در صورت امکان آن را زیر نورخورشید پهن کنید و اگر شرایط این کار را ندارید آن را در یک اتاق تمیز و استریل تحت گرما خشک کنید.

برچسب لباس نوزاد را قبل از شستشو بررسی کنید تا در مورد مواد شوینده و نحوه واکنش به آن اطلاعات کسب کنید.

شستن لباس نوزاد با صابون گلنار به صورت دستی

بسیار توصیه می‌شود که به جای انداختن لباس نوزاد در ماشین لباسشویی، آن را به صورت دستی بشویید. در ادامه در مورد نحوه شستن لباس نوزاد با صابون گلنار و با کمک دست توضیحاتی آورده شده است.

    • در قدم اول، ضدعفونی و تمیزکردن دست‌ها را فراموش نکنید. دست‌ها منبع باکتری هستند. درجه حرارت آب را اندازه گیری کنید. آب بسیار داغ هم دستتان را می‌سوزاند و هم موجب کهنه شدن لباس می‌شود.

مایع شستشوی لباس نوزاد

  • از مواد شوینده سازگار با محیط زیست و غیرشیمیایی استفاده کنید. به یاد داشته باشید، پوست بدن شما با بدن نوزاد شما بسیار متفاوت است. استفاده از مواد شوینده معمولی می تواند به پوست کودک شما آسیب برساند و باعث بروز واکنش‌های آلرژیک و حتی صدمه به پوست کودک شما شود. اطمینان حاصل کنید که از مواد شوینده ای مانند پودر صابون که برای پوست کودک ضرری ندارد استفاده می‌کنید. استفاده از مایع شستشوی لباس نوزاد ارجحیت دارد چرا که در صورت شستشو با پودر صابون ممکن است از حل نشدن و باقی ماندن پودر روی لباس‌ها شکایت کنید. در کودکان با پوست خیلی حساس می‌توانید شوینده های مایع بدون رنگ و اسانس یا شوینده مخصوص کودک استفاده کنید.
مایع شستشوی لباس نوزاد می‌تواند هنگام شستشو کامل حل شود و مانند برخی پودرها روی لباس باقی نماند.
    • خیس کردن لباس قبل و بعد از شستشو: لباس کودک خود را قبل از شستشو ۳۰ دقیقه در آب گرم خیس کنید، شستشو دهید و در نهایت بعد از شستشو در آب گرم خیس کنید تا باکتری‌ها کامل از بین روند.
    • لباس کودک را خشک کنید. این بسیار مهم است که مطمئن شوید لباس کودک شما کاملاً خشک است. در صورت امکان در معرض آفتاب خشک کنید اما لباس‌های مرطوب دیگر را روی لباس کودک خود قرار ندهید زیرا این امر می تواند باعث عفونت‌های قارچی شود.

شستن لباس نوزاد با وایتکس

وایتکس یکی از شوینده‌های شیمیایی بسیار قوی است و شستن لباس نوزاد با وایتکس پیشنهاد نمی‌شود. اگر لکه‌های روی لباس کودکتان باقی مانده که شما را کلافه کرده، بهتر است به جای وایتکس از سفیدکننده های طبیعی مانند آب لیمو ترش و سپس صابون بچه یا پودر صابون فیروز استفاده کنید. در نهایت حتما لباس یا کهنه را زیر آفتاب پهن کنید تا لکه سفید شود. استفاده از وایتکس شاید برای بار نخست به پوست بچه واکنشی نشان ندهد اما در طولانی مدت پوست او را مستعد انواع حساسیت‌ها خواهد کرد و بهتر است استفاده نشود.

اگر لکه‌های زرد روی لباس کودکتان شما را کلافه کرده به جای شستشوی لباس نوزاد با وایتکس از آب لیمو ترش استفاده کنید.

شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی

شستن لباس نوزاد با دست می‌تواند وقت‌گیر و فرسایشی باشد. برای والدینی که شرایط شستشوی لباس به صورت دستی را ندارند، شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی یکی از روش‌های شستشو است که می‌تواند در وقت و انرژی شما صرفه جویی کند تا به دیگر امور نگهداری نوزاد خود بپردازید. شستن لباس نوزاد با پودر ماشین لباسشویی مخصوص کودک می‌تواند نگرانی شما را بابت حساسیت به پوست کودک برطرف کند. نکاتی نیز پیش از شستشو با ماشین لباسشویی وجود دارد که در ادامه در مورد آن می‌خوانیم.

    • پیش از شستن لباس‌های خود، لباس کودک را بشویید. زیرا ممکن است تعدادی باکتری در ماشین لباسشویی باقی بماند که از لباس‌های شما به لباس کودک منتقل شود.
    • لباس را پیش شستشو با صابون خیس کنید. یک راه عالی برای اطمینان از تمیز شدن لباس نوزاد این است که شستن لباس نوزاد را با خیس کردن آن در آب گرم و صابون قبل از انداختن به لباسشویی شروع کنید.
    • پس از پر کردن مخزن پودر با پودر شوینده مناسب لباس‌های کودکان، درجه لباسشویی را روی درجه مناسب لباس کودک یا baby care که روی ماشین لباسشویی شما مشخص شده است بگذارید.
    • بهتر است دوبار از گزینه آبکشی استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمام مواد شوینده مانند مایع شستشوی لباس نوزاد از آن خارج شود.

دو بار از گزینه آبکشی برای شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی استفاده کنید.

ضدعفونی کردن لباس نوزاد

مهم است که نه تنها لباس نوزاد خود را بشویید بلکه برای لکه‌هایی مانند ادرار و مدفوع آنها را ضدعفونی کنید. اولین قدم برای ضد عفونی کردن لباس کودک، شناسایی و تمیز کردن لکه‌های احتمالی است. این بسیار مهم است زیرا با توجه به اینکه اکثر لکه ها اغلب لکه‌های پروتئینی مانند شیر مادر هستند و پروتئین خطرناک‌ترین نوع باکتری‌ها را به خود جذب می‌کند. این کار باید قبل از خیس کردن لباس و شستشو انجام شود.

روش هایی برای از بین بردن برق اتو روی لباس ها

اطمینان حاصل کنید که لکه ها را با مواد شوینده ضد عفونی کننده کودک که در اکثر داروخانه‌ها نیز  یافت می شود، شستشو می‌دهید. سرکه سفید نیز یک ضدعفونی کننده طبیعی است که می‌تواند لباس کودک را تمیز کنید اما اگر فرزند شما پوست حساسی دارد بهتر است به همان روش‌های شرح داده شده در بالا اکتفا کرده و سپس لباس را زیر آفتاب بیاندازید تا لکه از بین برود.

نور خورشید خود با خاصیت ضدعفونی کنندگی که دارد می‌تواند باکتری‌ها را از بین برده و لکه‌ها را کمرنگ کند.


بیشتر بخوانید: در دوران بارداری خوردن چه خوراکی هایی بهتر است


جمع بندی

به طور کلی برای شستن لباس نوزاد بهتر است ابتدا دستورالعمل شستشوی آن را بخوانید. از نرم کننده و شوینده‌هایی با مواد معطر برای شستشو استفاده نکنید و کهنه‌ها را جدا از لباس‌ها بشویید. از مواد شوینده شیمیایی مانند وایتکس خودداری کنید و لباس‌ها را ترجیحا در نور آفتاب خشک کنید. در صورت بروز حساسیت‌های پوستی پس شستن لباس کودک، با پزشک خود در مورد شرایط درست آن مشورت کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 3 =

مشاهده بیشتر