0

زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه

هیچ ادعای بهداشتی در مورد کورکومین، ماده فعال در زردچوبه، وجود ندارد. اما تحقیق چه می گوید؟ زردچوبه می تواند به مبارزه با التهاب کمک کند و به طور بالقوه به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مختلف کمک می کند. امروز از مجله سلامت سایت تفریحی جیران می خواهیم به زردچوبه و 12 خاصیت زردچوبه بپردازیم. با ما همراه باشید.

زردچوبه - 12 خاصیت زردچوبه

زردچوبه می تواند به مبارزه با التهاب کمک کند و به طور بالقوه به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مختلف کمک می کند. مانند بسیاری از ادویه ها، زردچوبه سابقه طولانی در طب سنتی دارد. این ادویه پر از عطر و طعم در درجه اول از ریزوم ها یا ریشه های یک گیاه گلدار در هند و سایر مناطق جنوب شرقی آسیا کشت می شود و زردچوبه به غیر از دادن رنگ زرد پر جنب و جوش به غذا، همچنین به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود.

جزء فعال اصلی زردچوبه – و آن چیزی که به ادویه جات رنگ زرد مشخصی می بخشد – کورکومین است.  خواص بیشمار زردچوبه به علت داشتن کورکومین در زردچوبه است که خیلی اهمیت دارد. کورکومین یک آنتی اکسیدان طبیعی است که دارای مزایای ضد التهابی و همچنین مزایای مربوط به کاهش روند پیری و جلوگیری از بیماری آلزایمر و افسردگی بالقوه است. ارتباط جالبی بین افزایش سن و افزایش مصرف زردچوبه وجود دارد.

متأسفانه، زردچوبه (و کورکومین به خودی خود) به خوبی جذب جریان خون نمی شود و داشتن مصرف یک بار در ماه، بعید است که مزایای ضد التهابی و آنتی اکسیدانی مطلوبی به شما بدهد مگر اینکه مکمل های آن نیز مصرف شود. می توانید از فلفل سیاه به عنوان مکمل استفاده کنید به این صورت که هر موقع از زردچوبه مصرف می کنید از فلفل سیاه هم مصرف کنید تا فایده ای که از زردچوبه انتظار دارید ببرید.


موارد پیشنهادی


در فلفل سیاه تركیبی به نام پیپرین وجود دارد كه در واقع به زیست سازتر شدن زردچوبه كمك می كند. فراهمی زیستی به مقدار ماده ای اطلاق می شود كه توسط بدن جذب یا قابل استفاده باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه گذشته نشان داد که مصرف 20 میلی گرم (میلی گرم) پیپرین همراه با 2 گرم (گرم) کورکومین قابلیت دسترسی زیستی را 2000 درصد افزایش می دهد.

در اینجا ، ما بسیاری از مزایای بالقوه زردچوبه و کورکومین را شرح می دهیم.

1. کورکومین ضد التهاب است

یکی از ادعاهای اصلی زردچوبه این است که معمولاً برای مقابله با التهاب استفاده می شود و می توان قسمت عمده ای از قدرت مبارزه با التهاب زردچوبه را کورکومین دانست. در واقع، طبق یک مطالعه گذشته، در دوز مناسب، کورکومین یک درمان ضد التهابی موثرتر از داروهای رایج ضد التهاب مانند (ایبوپروفن) و آسپرین است.

از آنجا که التهاب مزمن به بسیاری از بیماری های مزمن کمک می کند، زردچوبه ممکن است به درمان بیماری هایی مانند بیماری التهابی روده، پانکراتیت و آرتروز کمک کند.

2. کورکومین ممکن است در برابر بیماری های قلبی محافظت کند

کورکومین ممکن است عملکرد اندوتلیال یا سلامت غشای نازکی را که داخل قلب و عروق خونی را می پوشاند، بهبود بخشد. این غشا در تنظیم فشار خون نقش اساسی دارد. عملکرد اندوتلیال پایین با افزایش سن و افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است. بنابراین، کورکومین ممکن است به شما در برابر کاهش عملکرد مربوط به افزایش سن کمک کند و احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

در یک مطالعه، محققان اثرات یک برنامه هشت هفته ورزش هوازی و یک مکمل کورکومین را در بهبود عملکرد اندوتلیال در زنان یائسه مقایسه کردند. هر دو گروه تمرین و گروه کورکومین شاهد بهبودهای یکسانی در عملکرد اندوتلیال بودند، در حالی که گروه کنترل هیچ تغییری مشاهده نکردند.

کورکومین به همان اندازه در بهبود عملکرد اندوتلیال در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (بیماری قلبی یک بیماری شایع در نوع 2 است) به عنوان داروی لیپیتور (آتورواستاتین)، دارویی که معمولاً برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی تجویز می شود ، مؤثر است.

هنوز هم، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا کورکومین یک استراتژی درمان طولانی مدت بی خطر و مؤثر برای افراد مبتلا به بیماری قلبی است، لازم است.

3. کورکومین ممکن است از سرطان جلوگیری کند (و احتمالاً به درمان آن کمک می کند)

از آنجا که التهاب به رشد تومور مرتبط است، ترکیبات ضد التهابی مانند کورکومین ممکن است در درمان و پیشگیری از انواع سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ، پانکراس، پروستات، پستان و معده نقش داشته باشند. در حقیقت، تحقیقات روی موش ها نشان می دهد که کورکومین ممکن است به کند شدن گسترش سلول های توموری کمک کند و حتی ممکن است از وهله اول از تشکیل تومور جلوگیری کند. ممکن است این کار را به روش های مختلفی انجام دهد، از جمله ایجاد اختلال در تشکیل سلول های سرطانی در مراحل مختلف چرخه سلولی، تداخل در مسیرهای سیگنالینگ سلولی و حتی باعث مرگ آن سلول های سرطانی می شود.

اینکه آیا کورکومین می تواند به درمان سرطان در انسان کمک کند هنوز مشخص نشده است، اما تحقیقات همچنان ادامه دارد.

4- کورکومین ممکن است به سهولت علائم آرتروز کمک کند

به دلیل خواص ضد التهابی قوی، کورکومین ممکن است یک گزینه درمانی طولانی مدت برای افراد مبتلا به آرتروز (OA) باشد. در یک مطالعه گذشته، افراد مبتلا به آرتروز که 1000 میلی گرم در روز مریوا مصرف می کردند، پس از هشت ماه بهبود قابل توجهی در سختی و عملکرد بدنی داشتند، در حالی که گروه شاهد هیچ بهبودی را مشاهده نکردند. مریوا یک درمان اختصاصی است که از یک مخلوط طبیعی کورکومینوئید تشکیل شده است (75 درصد کورکومین ؛ 15 درصد دمتوکسی کورکومین و 10 درصد بیسدمتوکسی کورکومین) ، فسفاتیدیل کولین (ماده شیمیایی موجود در تخم مرغ ، سویا و سایر غذاها) و سلولز میکرو کریستالی (یک تفاله چوب تصفیه شده) که معمولاً توسط صنایع دارویی و غذایی استفاده می شود.

یک مطالعه روی موش ها که در ژوئن 2016 در مجله Arthritis Research & Therapy منتشر شد نشان داد که 50 میلی گرم کورکومین خوراکی به ازای هر کیلوگرم (کیلوگرم) وزن بدن پیشرفت OA را به طور قابل توجهی کند می کند، در حالی که یک درمان موضعی با کورکومین تسکین دهنده درد است.  آیا این مزایا برای انسانها قابل استفاده است، هنوز دیده نشده است.

5. کورکومین می تواند به درمان یا جلوگیری از دیابت کمک کند

کورکومین ممکن است به درمان و پیشگیری از دیابت و همچنین اختلالات مرتبط مانند نفروپاتی دیابتی (بیماری کلیوی دیابتی نیز گفته شود) که مبتلایان به دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 هستند ، کمک کند. یک اشکال: بسیاری از مطالعات فقط روی حیوانات انجام شده است ، نه انسان.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که تغذیه 80 میلی گرم تتراهیدروکورکومین (یکی از اصلی ترین مواد کورکومین) به ازای هر کیلوگرم وزن بدن برای موش های مبتلا به دیابت نوع 2 به مدت 45 روز منجر به کاهش قابل توجه قند خون و همچنین افزایش در پلاسما می شود.

یک مطالعه در موش های چاق مبتلا به دیابت نوع 2 که در شماره تغذیه و متابولیسم در ژوئیه 2019 منتشر شده نشان می دهد که مکمل های کورکومین پس از 16 هفته به کاهش سطح انسولین خون کمک می کنند.

در همین حال، زردچوبه از طریق خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ممکن است به پیشگیری از دیابت کمک کند و بسیاری از عواملی که باعث دیابت می شوند از جمله مقاومت به انسولین، قند خون بالا و چربی خون (بهبود اصطلاح پزشکی برای توصیف سطح بالای چربی در خون) را بهبود می بخشد. یک نوع چربی خون با سطح بالای LDL یا کلسترول “بد” مشخص می شود. هنوز برای تأیید به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است.

 

6. زردچوبه ممکن است به تأخیر یا معکوس شدن بیماری آلزایمر کمک کند.

زردچوبه حتی ممکن است از مغز شما در برابر بیماری های شایع مانند آلزایمر محافظت کند. چطور؟ با افزایش سطح فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) ، پروتئینی موجود در مغز و نخاع که نقشی اساسی در سالم نگه داشتن سلول های عصبی (سلول های عصبی) و همچنین تنظیم ارتباط بین سلول های عصبی و حافظه دارد، که برای یادگیری بسیار مهم است. از آنجا که اختلالات شایع مغزی مانند آلزایمر با سطوح کمتری از BDNF در ارتباط است، زردچوبه (به طور خاص کورکومین) ممکن است به تاخیر انداختن یا انحطاط مغز کمک کند.


بیشتر بخوانید: رفع ورم دست با تغذیه


7. زردچوبه ممکن است در درمان افسردگی نقش داشته باشد

مانند آلزایمر، افسردگی نیز با سطوح پایین تر BDNF همراه است. با تشکر از توانایی زردچوبه در افزایش سطح BDNF ، ادویه جات به عنوان یک داروی ضد افسردگی موثر نوید می دهد. در حقیقت، یک مطالعه نشان داد که تزریق 50 ، 100 یا 200 میلی گرم در کیلوگرم زردچوبه به موش ها به مدت 10 روز منجر به افزایش BDNF وابسته به دوز می شود، در حالی که دوز بالاتر 200 میلی گرم در کیلوگرم اثرات ضد افسردگی بیشتری نشان می دهد.

در همین حال، در مطالعه ای بر روی انسان که در آوریل 2014 تحقیق گیاه درمانی منتشر شد، محققان به طور تصادفی 60 بیمار مبتلا به اختلال افسردگی اساسی را به یکی از سه گروه تقسیم کردند: یک گروه روزانه 20 میلی گرم فلوکستین دریافت می کند (Prozac یک نام تجاری معمول است) ، دیگری 1000 میلی گرم کورکومین دریافت کرد و یک سوم ترکیبی از این دو را دریافت کرد. در پایان شش هفته ، این سه گروه بهبودهای قابل توجهی را مشاهده کردند، به همین دلیل محققان اظهار داشتند که کورکومین ممکن است یک درمان ایمن و موثر برای اختلال افسردگی اساسی باشد.

 

8- کورکومین ممکن است در درمان آرتریت روماتوئید نقش داشته باشد

کورکومین نویدبخشی را برای درمان آرتریت روماتوئید (RA) نشان می دهد، یک اختلال التهابی مزمن که مفاصل را درگیر می کند اما ممکن است به مناطق دیگر مانند چشم ها، ریه ها، پوست، قلب و رگ های خونی گسترش یابد. RA باعث تورم دردناک مفاصل می شود که با گذشت زمان باعث فرسایش استخوان ها و در نهایت منجر به تغییر شکل و ناتوانی های جسمی می شود.

در یک مطالعه، به افراد مبتلا به RA 500 میلی گرم کورکومین، 50 میلی گرم دیکلوفناک سدیم (داروی ضد التهاب غیر استروئیدی تجویز شده) یا این دو به صورت ترکیبی داده شد. بعد از هشت هفته، گروه فقط کورکومین در مقایسه با دو گروه دیگر بهبود قابل توجهی در حساسیت و تورم مفصل دیدند. محققان متذکر می شوند که درمان کورکومین نیز بی خطر بوده و در نتیجه هیچگونه مضری رخ نداده است.

 

9. زردچوبه ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد

به دلیل خواص ضد التهابی، ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی، زردچوبه ممکن است یک درمان موثر برای انواع بیماری های پوستی، از جمله آکنه، اگزما (درماتیت آتوپیک)، عکسبرداری و پسوریازیس باشد. با این وجود تحقیقات قوی وجود ندارد.

کورکومین خوراکی ممکن است یک گزینه درمانی موثر و بی خطر برای پسوریازیس (یک بیماری التهابی مزمن پوستی) باشد.

درمان های موضعی کورکومین ممکن است در درمان اختلالات پوستی مفید باشد، به خصوص اینکه تحقیقات گذشته نشان می دهد کورکومین حتی در دوزهای بالا نیز نسبتاً بی خطر است. اما رنگ زرد و نارنجی روشن کورکومین، حلالیت ضعیف و پایداری ضعیف در pH بالا ، آن را به یک درمان موضعی پوستی ناپسند تبدیل می کند.

 

10. زردچوبه از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند

آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد، دسته ای از اتم های بسیار واکنشی که در بدن ما تولید می شوند و همچنین در آلاینده های محیطی مانند دود سیگار و مواد شیمیایی صنعتی، کمک می کنند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض رادیکال های آزاد می تواند با چربی ها، پروتئین ها و حتی DNA در بدن شما به هم بریزد، که ممکن است منجر به تعدادی بیماری شایع و شرایط سلامتی از جمله سرطان، آرتروز، بیماری های قلبی و آلزایمر شود. بنابراین، ادویه های غنی از آنتی اکسیدان مانند زردچوبه ممکن است در محافظت از شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد نقش داشته باشند.

کورکومین قادر است انواع مختلف رادیکال های آزاد را از بین ببرد، آنزیم هایی را که رادیکال های آزاد را خنثی می کند کنترل کند و از ایجاد برخی از آنزیم های خاص از رادیکال های آزاد جلوگیری کند.

 

11. زردچوبه ممکن است به عنوان یک مکمل ضد پیری کار کند

در حال حاضر، هیچ مدرکی دال بر تأثیر مستقیم زردچوبه یا کورکومین بر روی طول عمر وجود ندارد، اما به لطف توانایی آنها در مبارزه با التهاب، بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و به طور بالقوه تخریب مغز و سایر بیماری های وابسته به سن را به تأخیر می اندازد، زردچوبه و کورکومین می توانند در ضد پیری موثر باشند.

زردچوبه و کورکومین بیشتر بی خطر هستند ، اگرچه برخی از عوارض جانبی منفی (اسهال ، سردرد ، بثورات) در دوزهای 500 تا 12000 میلی گرم گزارش شده است.


مطلب مرتبط: ضد افسردگی و لاغری با جو دو سر


12. کورکومین ممکن است از تحلیل رفتن چشم جلوگیری کند

گلوکوم، گروهی از بیماری های چشمی، یکی از مهمترین دلایل نابینایی در افراد بالای 60 سال است.

درمان های موضعی کورکومین ممکن است به محافظت از چشم در برابر تحلیل رفتن کمک کند. محققان یک راه حل اختصاصی قطره چشم کورکومین برای موش ها دو بار در روز و به مدت سه هفته استفاده کردند. در پایان مطالعه، موشهای تحت درمان با کاهش 23 درصدی سلولهای شبکیه در مقایسه با گروه درمانی مواجه شدند، که نشان می دهد با درمان کورکومین از دست دادن بینایی چشم جلوگیری شد. یافته های این مطالعه چشمگیر به نظر می رسند اما برای تعیین اینکه کورکومین در جلوگیری از تحلیل رفتن چشم در انسان مؤثر است، مطالعات بیشتری لازم است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

مشاهده بیشتر