0

مفهوم و درمان احتقان

مفهوم و درمان احتقان

مفهوم و درمان احتقان

در احتقان، شش‌ های انسان پر از مايع هستند و راه‌های تنفسی گرفته‌اند و هر تنفس تلاشی سخت برای رفع اين گرفتگی است. با بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه باشید تا با مفهوم و درمان احتقان بیشتر آشنا شوید.

مفهوم و درمان احتقان

احتقان چیست؟

در احتقان، شش‌ های انسان پر از مايع هستند و راه‌های تنفسی گرفته‌اند و هر تنفس تلاشی سخت برای رفع اين گرفتگی است.

احتقان در افراد مختلف متفاوت است. بعضی آن را به احساس فشار در ريه‌ها می ‌گويند، انگار نوار پهن محکمی به دور قفسه سينه کشيده‌اند. تنفس اين افراد مشکل است يا حتی دچار تنگی نفس هستند.

اگر شما نيز احتقان را چنين می ‌دانيد، احتمالاً دچار آسم هستيد. در اين صورت، سرفه‌های خشک مي‌کنيد و صدای خس‌خس نايژه‌های منقبض و متورم را در هنگام دم و بازدهم می ‌شنويد.


موارد پیشنهادی


اين احتقان و احساس فشار نشانه ناراحتی قلبی نيز مي‌تواند باشد. چون قلب نمی ‌تواند کار تلمبه کردن خون را درست انجام دهد، مايع در شش‌ها جمع می ‌شود. همراه با اين علائم، تورم قوزک، تنگی نفس، از خواب پريدن شبانه در اثر سختی تنفس، درد قفسه سينه با سرفه خلط از ريه خود خارج مي‌کنند.

اگر در مجرای نای خود احساس سوزش می ‌کنيد، احتمالاً دچار نوعی تحريک يا عفونت دستگاه تنفسی شده‌ايد. چيزی راه تنفس شما را تحريک به ترشح مايع مخاطی کرده است.

ممکن است وجود ماده تحريک‌کننده‌اي در هوا، مثل آلودگی، گرد و خاک، گرده گل، يا دود و مواد شيميایی علت احتقان باشد. در اين‌صورت، احتقان با از بين رفتن عامل تحريک رفع می ‌شود؛ ولی گاهی برطرف شدن آن شش تا هشت ساعت طول می ‌کشد.

اگر احتقان در اثر عفونت باشد، خلط دفع شده در هنگام سرفه به رنگ زرد، سبز، يا قهوه‌ای است. تب يا لرز هم عارض می‌شود و احساس ناخوشی مي‌کنيد. اين عفونت ممکن است از يک سرما‌خوردگی خفيف تا برنشيت و سينه پهلوی شديد باشد. برنشيت نهفته مزمن يا آمفيزم هم ممکن است با يک عامل تحريک شعله‌ور شود.

درمان احتقان

بايد احتقان را تا از بين رفتن علت آن تحمل کنيد. اما نکات زير را نيز به کار بنديد.

  • مايعات بنوشيد.
  • آب و آب ميوه زياد بنوشيد تا مايع مخاطی ترشح شده در ريه‌ها را رقيق‌تر کنيد.
  • بخار استنشاق کنيد. در حمام بنشينيد و آب داغ را باز کنيد تا بخار فضا را پر کند. اين کار تسکيني براي احتقان ناشي از عفونت است.
  • هواي داغ و مرطوب براي خيلي‌ها خوب است، اما در برخي افراد احتقان با بخار بدتر مي‌شود. بايد آن را امتحان کنيد.
  • چای بنوشيد. نوشيدن چيزهاي گرم به نرم‌کردن ترشحات کمک مي‌کند. مثلاً چاي با کمي عسل و ليمو ترش مفيد است. اين کار گلوي تحريک‌شده را نيز آرام مي‌کند.
  • به‌علاوه، کافئين موجود در چای و قهوه به باز شدن راه‌های تنفسی کمک مي‌کند.
  • شربت سينه بخوريد. شربت سينه‌های دارای گايفنزين خارج شدن مايع مخاطی جمع شده در ريه‌ها و سرفه‌کردن را آسان مي‌کند.
  • ضدسرفه نخوريد. اگر احساس می‌کنيد ريه‌هايتان پر شده است و به زور نفس مي‌کشيد، داروی ضدسرفه را کنار بگذاريد. شما بايد سرفه کنيد تا مقداري از مواد داخل ريه تخليه شود.
  • ناي را گشاد کنيد. اگر پزشک احتقان شما را ناشی از آسم تشخيص داد، افشانه يا قرص‌هائي براي گشادکردن ناي و تنفس راحت‌تر تجويز می ‌کند.
  • اداي دکترها را در نياوريد. يکي از موارد بسيار بد خوددرماني استفاده از آنتي‌بيوتيک‌هاي مانده از درمان عفونت قبلي است. اين آنتي‌بيوتيک‌ها عامل عفوني را نسبت به خود مقاوم کرده‌‌اند. آخرين باري که دارو را خورده‌ايد، باکتري آن را جزئي از محيط تشخيص داده و حالتي دفاعي در برابر آن گرفته است. حالا بايد با آنتي‌بيوتيکي که باکتري منتظر آن نيست به جنگ آن برويد. اين آنتي‌بيوتيک را فقط بايد پزشک تجويز کند.
  • دوره درمانی تجويز شده را حتماً تا آخر رعايت کنيد که معمولاً هفت تا ده روز است. اگر زودتر درمان را متوقف کنيد، حتي اگر احساس کنيد خوب شده‌ايد، باکتری ‌ها را ريشه‌کن نکرده و آنها را نسبت به اين آنتی ‌بيوتيک نيز مقاوم می ‌کنيد.

جالب است بخوانید: مفهوم رنگ درمانی


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

مشاهده بیشتر