0

پیچیدگی رویا در هر مرحله از خواب

رویاهای ما در هر مرحله از خواب

پیچیدگی رویا در هر مرحله از خواب

براساس تجزیه و تحلیل جدید، کیفیت و پیچیدگی رویاها با مراحل خواب ما تغییر می کند. قبل از قرن بیست و یکم ، ما تصور می کردیم که رویاها فقط در هنگام حرکت سریع چشم (REM) رخ می دهد، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که مردم حتی گاهی اوقات از خواب که از مراحل غیر REM خواب بیدار شده اند، رویاها را به یاد می آورند. اینکه آیا این دو نوع خواب ذاتاً متفاوت هستند یا خیر چیزی است که دانشمندان علوم مغز و اعصاب هنوز در تلاشند آن را کشف کنند. با بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه ما باشید تا با پیچیدگی رویا در هر مرحله از خواب آشنا شوید.

رویاهای ما در هر مرحله از خواب

هنگامی که بیماران در هنگام خواب REM بیدار می شوند، تحقیقات نشان می دهد که آنها معمولاً می توانند رویاهایی شبیه به داستان، زنده و احساسی را به یاد بیاورند. در مقابل، کسانی که در مراحل غیر REM از خواب بیدار می شوند رویاهای خود را کمتر به یاد می آورند و رویاها نیز بیشتر شبیه به فکر می شوند.

این یافته ها مهم هستند، اما همچنین براساس گزارش های ذهنی ساخته شده اند. رویاهای REM اغلب با واژه های بیشتری توصیف می شوند، به عنوان مثال، اما وقتی طول توضیحات کنترل می شود، اختلافات در جزئیات از بین می رود یا بسیار کاهش می یابد.


موارد پیشنهادی


محققان در برزیل اکنون ابزاری سریع برای تجزیه و تحلیل ساخته اند که می تواند این گزارش های کیفی را گرفته و با در نظر گرفتن تعصبات هم برای زبان، به صورت نمودار عینی تری نمایش دهد.

عصب شناس سیدارتا ریبیرو از دانشگاه سائو پائولو در برزیل می گوید: “ما می دانیم که رویاهای REM بیشتر و بیشتر شبیه فیلم هستند.”

“خودکارسازی فرآیند تجزیه و تحلیل، همانطور که در مطالعه انجام دادیم، اندازه گیری کمی برای اولین بار از این اختلاف ساختاری را امکان پذیر کرد.”

در مقایسه با روش های سنتی، که به تجزیه و تحلیل معنی کلمات متکی هستند، این تجزیه و تحلیل نمودار غیر معنایی توانست در عوض بر لحن کلی گفته ها تمرکز کند.

محققان با تمرکز بر روی 133 گزارش رویای جمع آوری شده قبلی از 20 شرکت کننده، که در مراحل مختلف خواب بیدار بودند، کلمات را ترسیم کردند و آنها را با گره های نمودار جایگزین کردند.

با تجزیه و تحلیل سازمان ساختاری آنها، ابزار جدید دریافت که گزارش های رویای REM بسیار پیچیده تر و پر از اطلاعات مرتبط در مقایسه با خواب در هنگام خواب غیر REM است.

و این صرف نظر از طول گزارش صحت داشت.

جوشوا مارتین، عصب شناس از دانشگاه هومبولت برلین می گوید: “این اولین مطالعه ای است که از تئوری نمودار استفاده می کند تا نشان دهد ارتباطات ساختاری گزارش های REM بیشتر از گزارش های رویایی غیر REM است.”

“نه اینکه ارتباط روشهای سنتی را کم اهمیت بدانیم، اما این نتایج مهم هستند زیرا نشان می دهد که روشهای محاسباتی را می توان برای مطالعات رویاپردازی استفاده کرد.”

در حالی که مشکوک به خواب غیر REM است و دارای برخی از عملکردهای ترمیمی است، اما ما هنوز خیلی مطمئن نیستیم که چرا خواب REM وجود دارد. چنانچه این تحقیق جدید نشان می دهد اگر رویا رفتن در این مرحله واقعاً از کیفیت متفاوتی برخوردار است، بنابراین رویاهای REM و غیر REM ممکن است توسط مکانیسم های اساسی متمایزی هدایت شوند که می توانند نقش های مختلفی در زیست شناسی ما داشته باشند.

در مقایسه با رویاهای REM، رویاهای مرحله N2 – یک خواب عمیق، غیر REM ، موج آهسته – کوتاه تر ، کمتر یادآوری شده ، شدت کمتری دارند و بیشتر شبیه فکر می شوند.

البته، مطالعات خواب با محدودیت های فراوانی فراتر از ذهنیت صرف همراه است. بیدار شدن از خواب به طور مداوم در طول شب می تواند بر کیفیت خواب داوطلبان تأثیر بگذارد.

به خاطر آوردن رویاها نیز ممکن است توسط اینرسی خواب – آن مرحله عجیب بین بیدار شدن و خوابیدن – تحریک شود ، اگرچه به نظر می رسد پیچیدگی روایی رویاها حتی پس از بیدار شدن صحیح شرکت کنندگان نیز ثابت بماند.

در حالی که روایت های پیچیده رویا هنوز هم می توانند در خواب غیر REM رخ دهند، نویسندگان گمان می کنند که فیزیولوژی خواب REM، که فعالیت قشری و آتونی عضلانی زیادی را نشان می دهد، زمان بهتری برای روایت بدون وقفه روایت های تعاملی است.

“از این نظر، تجربیات رویایی منسجم، غوطه وری و شبیه به داستان ممکن است به راحتی در گزارشی با ارتباط بیشتر سازماندهی شوند، در حالی که تجارب رویایی که چند پاره شده و منزوی هستند ، از نظر ذهنی سازماندهی نسبتاً سخت تری دارند و بنابراین از لحاظ ساختاری کمتر به هم پیوند می خورند. ، “نویسندگان توضیح می دهند.

نتایج این مطالعه نه تنها متون موجود در مورد گزارش خواب و خواب REM را تکمیل می کند ، بلکه از اندازه گیری های اخیر و عینی تر پایگاه های بانک رویا نیز پشتیبانی می کند.

به عنوان مثال مطالعه ای که در سال 2020 منتشر شد، از الگوریتمی برای غربالگری 24000 خواب استفاده کرد و “نشانگرهای آماری” مختلفی را یافت که این فرضیه را ادامه می دهند که رویاهای ما ادامه زندگی روزمره است.

یک الگوریتم برای خواباندن این رمز و راز کافی نیست، اما ابزارهای ریاضیاتی مانند این یکی می توانند برای ارزیابی خواب و رویاهای ما با کمترین تعصب و با بیشترین فاکتورهای در نظر گرفته شده مفید باشند.

مطالعه حاضر در مقیاس بسیار کوچکتر انجام شده است، اما برخی از اولین اندازه گیری های واقعاً عینی رویاهایی را که ما دیده ایم ، ارائه می دهد.


بیشتر بخوانید: فواید ماساژ نوزاد


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

مشاهده بیشتر