0

ارتباط تغذیه و سلامت دندان کودک

ارتباط تغذیه و سلامت دندان کودک

ارتباط تغذیه و سلامت دندان کودک

کارشناسان اتفاق نظر دارند که کودکان برای رشد مناسب و سالم ماندن به غذای همه گروه های اصلی غذایی نیاز دارند. کربوهیدرات، قندهای زیاد (به عنوان مثال، از کیک، کلوچه ها، آب نبات ها، شیر، آب میوه و سایر غذاها و نوشیدنی های شیرین) و غذاهای شور و نشاسته (به عنوان مثال، چوب شور و چیپس سیب زمینی) می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. اینکه چه مدت کربوهیدرات بر روی دندان ها باقی می ماند اصلی ترین مقصر است که منجر به پوسیدگی دندان می شود. ارتباط تغذیه و سلامت دندان کودک را از بخش رژیم و تغذیه سایت تفریحی جیران همراه باشید.

ارتباط تغذیه و سلامت دندان کودک

در اینجا چند نکته برای انتخاب غذاهایی که برای دندان های کودک شما مفیدتر هستند آورده شده است:

میوه ها و سبزیجات را در خانه خود نگه دارید تا به جای کربوهیدرات، به عنوان “میان وعده های سالم” عرضه شوند.

میوه ها و سبزیجاتی را که حاوی مقدار زیادی آب هستند مانند گلابی، خربزه، کرفس و خیار انتخاب کنید. موز و کشمش را محدود کنید، زیرا حاوی شکر غلیظ است. باید بلافاصله بعد از خوردن این میوه ها مسواک بزنید.

پنیر را به همراه ناهار یا میان وعده میل کنید.

پنیر، به ویژه چدار، مونتری جک، سوئیسی و سایر پنیرهای قدیمی، به تحریک جریان بزاق کمک می کنند، که به شستشوی ذرات غذا به دور از دندان کمک می کند.


موارد پیشنهادی


از غذاهای چسبناک و جویدنی پرهیز کنید.

کشمش، انجیر خشک، میله گرانولا، کلوچه های بلغور جو دوسر یا کره بادام زمینی، لوبیای ژله، کارامل، عسل، ملاس و شربت به دندان می چسبد و باعث می شود که بزاق دهان برای شما دشوار نشود. اگر کودک شما این نوع محصولات را مصرف می کند، از آنها بخواهید بلافاصله بعد از خوردن غذا دندان هایشان را مسواک بزنند.

خوراکی های شیرین را با وعده های غذایی مصرف کنید، نه به عنوان میان وعده.

اگر قصد دارید به کودک خود شیرینی بدهید، بلافاصله بعد از غذا آن را به عنوان دسر به او بدهید. در حوالی غذا معمولاً مقدار بزاق در دهان افزایش می یابد و باعث شستشوی راحت غذا از دندان می شود. نوشیدنی زمان غذا همچنین به شستشوی ذرات غذا روی دندان کمک می کند.

فرزندان خود را عادت دهید تا حد امکان میان وعده بخورند. دفعات میان وعده بسیار مهمتر از مقدار مصرف شده است. زمان بین وعده های غذایی باعث می شود بزاق دهان ذرات غذایی را که در غیر این صورت باکتری ها میل می کنند ، بشوید. میان وعده مکرر، بدون مسواک زدن بلافاصله پس از آن، سوخت دائمی برای تغذیه باکتری ها فراهم می کند، که منجر به ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان می شود.

سعی کنید میان وعده ها را تا آنجا که ممکن است محدود کنید و بیش از یک یا دو بار در روز نباشد. در صورت امکان بلافاصله بعد از مصرف میان وعده مسواک بزنید.

از خوردن غذاهای شیرین که روی دندان معلق مانده اند خودداری کنید. آبنبات چوبی، آب نبات های سفت، قطره های سرفه و نعناع ها همگی در پوسیدگی دندان نقش دارند زیرا دندان ها را به طور مداوم با قند می پوشانند.

غذاهایی را خریداری کنید که فاقد شکر یا شیرین نیستند.
کودک خود را با بطری پر از شیر، شیر خشک، آب یا نوشابه نخوابانید. اگر کودک شما قبل از خواب به بطری نیاز دارد، آن را با آب ساده پر کنید.
به جای آب و نوشابه، به او آب ساده بدهید. آب میوه ها، سودا و حتی شیر حاوی شکر هستند. آب به دندان آسیب نمی رساند و به شستشوی ذرات غذایی که ممکن است به دندان بچسبند کمک می کند.

برای ساختن دندان های محکم ، منابع خوبی از کلسیم را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید. منابع خوب شامل شیر ، کلم بروکلی و ماست است.

اگر کودک آدامس می جوید، آدامس های شیرین شده با زایلیتول یا بدون قند را انتخاب کنید. نشان داده شده است که زایلیتول میزان باکتریها را در دهان کاهش می دهد و عمل جویدن به افزایش جریان بزاق کمک می کند.

هنگام مسواک زدن و مراجعه به دندانپزشک:

از دندانهای کودک خود استفاده کنید و از فلوراید استفاده کنید و مسواک بزنید. بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده از خمیر دندان فلوراید هر روز پس از 2 سالگی یا کودک شما می تواند تف کند و خمیردندان را قورت ندهد.

فلوراید پوسیدگی زودرس را برعکس می کند. پس از تشکیل دندان، استفاده از فلوراید باعث ترمیم مجدد سطح می شود. این به معنای بازگشت مواد معدنی به دندان است. مواد معدنی به تقویت دندان کمک می کنند، که به نوبه خود از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

دندان های کودک خود را حداقل دو بار در روز و در صورت امکان بعد از هر وعده غذایی یا میان وعده مسواک بزنید. اگر مسواک زدن بین وعده های غذایی امکان پذیر نیست، حداقل دهان را با آب چند بار بشویید. دندان های کودک خود را حداقل یک بار در روز با نخ دندان بکشید تا به از بین بردن ذرات بین دندان ها و زیر خط لثه کمک کند.

بعد از دادن دارو به کودک حتما مسواک بزنید. داروهایی مانند شربت های سرفه حاوی قندی هستند که باکتری های موجود در دهان از آنها برای تولید اسیدها استفاده می کنند. این اسیدها می توانند مینای دندان، لایه فوقانی محافظ دندان را از بین ببرند.


بیشتر بخوانید: انواع ژاکت بافتنی بچگانه۲۰۲۰


به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید. کودک شما باید اولین بازدید خود را از سن 1 سالگی یا در طی 6 ماه از شکستن اولین دندان از لثه به دندانپزشک انجام دهد. انجام معاینات منظم دندانپزشکی به شما کمک می کند هرگونه مشکلات دندانی در حال رشد باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − شش =

مشاهده بیشتر