0

مکانهای گردشگری مهاباد

مکانهای گردشگری  مهاباد

مکانهای دیدنی مهاباد ,مهاباد با مناظر زیبا که در خاک خود جای داده است، هر ساله عنوان پرترددترین مقصد مسافران و گردشگران را در استان به خود اختصاص می‌دهد. با مکانهای گردشگری مهاباد از سایت گردشگری جیران همراه باشید.

مکانهای گردشگری مهاباد

مکانهای دیدنی مهاباد , مهاباد، شهری است تاریخی، مملو از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های طبیعی که در استان آذربایجان غربی قرار دارد. در سفر به مهاباد همراه شما هستیم. مهاباد یکی از شهرهای تاریخی و کردنشین در استان آذربایجان غربی است . به دلیل قرارگیری در بین چندین کوه دارای اقلیم و آب و هوایی مطبوع، سرسبزی، خرمی و دیدنی‌های طبیعی چشم‌نواز است. نگین آذربایجان غربی، لقبی است که مهاباد را به آن می‌خوانند و به حق با مناظر زیبا و خارق‌العاده‌ای که در خاک خود جای داده است، هر ساله عنوان پرترددترین مقصد مسافران و گردشگران را در استان به خود اختصاص می‌دهد. «ساوجبلاغ»، نامی است که در گذشته به مهاباد گفته می‌شد.

حمام تاریخی میرزا رسول

حمام تاریخی میرزا رسول در مرکز شهرستان مهاباد و در مجاورت یکی از گذرگاه‌های قدیمی بازار این شهرستان، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان غربی قرار دارد که از آن به «موزه مردم‌شناسی» مهاباد یاد می‌شود. «حمام خان»، نام پیشین این بنای تاریخی است که کارشناسان با توجه به نوع معماری ساختمان حمام، احتمال می‌دهند که پیشینه آن متعلق به دوران حکومت صفویان و قاجاریان است. سربینه، گرمخانه، گنبد و فضای انتقالی از بخش‌های موجود در این حمام است . معماری آن نیز همانند دیگر حمام‌های قدیمی ایران صورت گرفته است. دو گنبد در اندازه‌های مختلف، باعث ایجاد تفاوتی خاص در معماری بنا شده است

محوطه باستانی برده کنته مهاباد

محوطه باستانی برده کنته مهاباد

در فاصله ۶ تا ۷ کیلومتری از شمال شهرستان مهاباد و در مجاورت روستای یوسفکند، یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان آذربایجان غربی قرار دارد . باستان‌شناسان قدمت آن را به دوران حکومت ماننائیها نسبت داده‌اند. محوطه باستانی «برده کنته»، نام این مکان دیدنی است که همچنان پس از هزاران سال از زمان پویایی، استوار و محکم نظاره‌گر دنیای امروز است. پیشینه‌ی «آتشکده‌ برده کنته»، به دوران هزاره‌ی پیش از میلاد مسیح (ع)، بازمی‌‌گردد که با قرارگیری در مجاورت دشت و ویرانه‌های شهر ویران که به «شارویران» نیز شهرت دارد، قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تهران


گور دخمه فخریکا

گور دخمه فخریکا

از دیگر آثار باقی مانده از دوران حکومت مادها در مهاباد، اثری است صخره‌ای که در بخش شمال شرقی این شهرستان و در مسیر جاده‌ی مهاباد به میاندوآب مشاهده می‌شود. «گوردخمه فخریکا»، نام این جاذبه‌ی گردشگری است که می‌توان معماری دوران مادها را در ظاهر آن مشاهده کرد. از ویژگی‌های گوردخمه فخریکا، نداشتن ورودی و غیر قابل رویت بودن دیوار انتهای ایوان آن است

تالاب کانی برازان

تالاب کانی برازان

در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری از شمال شرقی مهاباد، یکی از زیباترین مناطق طبیعی استان آذربایجان غربی قرار دارد که به عنوان مامنی برای حیات وحش این منطقه از کشور، شناخته می‌شود. «تالاب کانی برازان»، نام این منطقه‌ی طبیعی است که لقب اولین سایت پرنده‌نگری در کشور را به خود اختصاص داده است.

 

مسجد جامع سرخ مهاباد

مسجد جامع سرخ مهاباد

«مسجد جامع سرخ» یا در گویش کردی «مزگه‌وتی سوور»، یکی دیگر از جاذبه‌ها و دیدنی‌های تاریخی در شهرستان مهاباد است که پیشینه‌ی آن به دوران حکومت صفویان بازمی‌گردد. این بنای کهن درون شهر مهاباد و در بافت قدیمی آن قرار دارد. آجر سرخ، اصلی‌ترین مصالح استفاده شده در ساخت این مسجد است .

 

مقبره بداق سلطان مهاباد

مقبره بداق سلطان مهاباد

«مقبره بداق سلطان»، یکی از عمارات دیدنی و ارزشمند تاریخی در مهاباد است که در جنوب شهر و روی تپه ساخته شده است. قدمت بنا به دوران حکومت صفویان بازمی‌گردد و امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری در استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود. «بداق سلطان»، نام یکی از فرزندان نیک‌سرشت «شیرخان» و از نوادگان «صارم‌بیگ مکری» است که در دوران حکومت خود در بین مردم از احترام قابل توجهی برخوردار بوده است. «گومبه زان» یا «گنبدان»، نام قبرستانی است قدیمی که در مجاورت این بقعه قرار دارد . به دلیل قرارگیری آرامگاه، به قبرستان بداق سلطان شهرت یافته است.


مطالب مرتبط: جاذبه های گردشگری مشهد


غار سهولان

غار سهولان

در ۴۳ کیلومتری از شمال شرقی مهاباد و در مسیر مهاباد به بوکان، یکی از دیگر جاذبه‌های توریستی غرب کشور قرار دارد که به «غار سهولان»، نام گرفته است. این پدیده‌ی زیبا و طبیعی که به عنوان دومین غار آبی بزرگ در ایران شناخته می‌شود، همچنین به عنوان مهم‌ترین و کم‌نظیرترین غارهای طبیعی سراسر کشور نیز به شمار می‌رود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 1 =

مشاهده بیشتر