0

جاهای دیدنی زنجان

جاهای دیدنی زنجان

جاهای دیدنی زنجان

زنجان، یکی از شهرهای شمال غربی ایران است و جاهای نسبتاً زیادی برای دیدن دارد.

با سایت گردشگری سایت تفریحی جیران همراه باشید.

بازار زنجان

طولانی‌ترین بازار ایران

بازار زنجان

بازار زنجان طولانی‌ترین بازار ایران است و این به آن معناست که آنقدر سراها و تیمچه های مختلف دارد که گاهی می‌بینید چند ساعت در آن چرخیده‌اید و بازهم وقت نشده همه جایش را ببینید. بازار زنجان، مثل بازارهای دیگر نبض تپنده شهر است. این بازار که در دوره آغا محمدخان قاجار ساختش شروع شده و در زمان فتحعلی شاه به پایان رسیده، راسته‌های مختلفی دارد. از راسته زرگرها، کفاش‌ها،بزازها و سراج‌ها گرفته تا میادین، کاروانسرها، تیمچه‌ها، گرمابه و مسجد. هر چیزی که دنبالش هستید را میتوانید در این بازار با قیمت مناسب پیدا کنید. چاقو، ظروف ملیله‌کاری، چاروق، سبزی های کوهی، شیرینی های محلی و هرچیزی که یک بازار تمام و کمال دارد، در این بازار هم پیدا می‌شود.

آدرس: راسته اصلی بازار زنجان از خیابان سعدی شروع شده و پس از قطع آن توسط خیابان فردوسی ، در خیابان اصغریه به پایان می‌رسد.

 

رختشوی خانه زنجان

رختشوی خانه زنجان

یکی از بناهای کم نظیر زنجان، رختشوی خانه زنجان است. این بنا که در سال ۱۳۰۷ ساخته شده سرپناهی بود برای زمستان‌ها و زنانی که رخت هایشان را بیرون از خانه می شستند. رخت شوی خانه زنجان که حالا به موزه مردم شناسی این شهر تبدیل شده و بازسازی رخت شوی خانه در زمان های دور است، دو قسمت حیاط و مدیریت داشته و فضایی برای شستن رخت و لباس.

آدرس: بنای رختشویخانه زنجان در محله قدیمی عباسقلی خان شهر زنجان، در خیابان سعدی روبروی خیابان ۷ تیر


مطالب مرتبط: جاهای دیدنی گیلان


گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه

دیدنی ‌ترین بنای زنجان به عقیده بسیاری گنبد سلطانیه است. این گنبد که به عنوان بزرگترین گنبد خشتی دنیا شناخته می‌شود، یکی از شاهکارهای مربوط به دوره ایلخانان است. گنبدی عظیم و پرهیبت که با کاشی کاری‌های فیروه‌ای‌ و لاجوردی‌اش از  دور خودنمایی می‌کند. گنبد سلطانیه در فاصله سال‌های ۷۰۲ تا ۷۱۴ به سفارش اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده ساخته شده و مقبره خود او نیز هست. گنبد عظیم این بنا از گنبدهای دوپوشش بسیار قشنگ دنیا به شمار می‌رود. معروف است که در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از گنبد سلطانیه الگوبرداری شده‌. همچنین این گنبد، بعد از گنبدهای سانتاماریا دلفیوره فلورانس و ایاصوفیه استانبول، سومین گنبد بزرگ دنیاست.

آدرس: سلطانیه در ۴۳ کیلومتری زنجان و در سمت راست جاده زنجان به تهران واقع است.

 

دود کش جن

گرندکانیون در زنجان

دود کش جن

یکی دیگر از نقاط بسیار دیدنی زنجان که اسم عجیب و غریبی به نام دودکش جن یا تخت دیو دارد، منطقه‌ای است بسیار شبیه به قسمتی از گرندکانیون آمریکا. دلیل نامگذاری این منطقه به دودکش جن مشخص نیست و برخی آن را به باورهای مردم این منطقه نسبت می‌دهند. اما این پدیده در زمین شناسی اسم دیگری دارد و به آن هودو می‌گویند. هودو در اصل نوعی سنگ به شکل قارچ است که در نتیجه فرسایش شکل گرفته و شبیه مناره بلند و نازکی است که سنگ دیگری روی آن آمده. تورهای گردشگری به این منطقه از پرطرفدارترین هاست.

آدرس: دود کش جن در ۹۶ کیلومتری زنجان و در نزدیکی شهر ماهنشان قرار گرفته.

 

مجموعه تفریحی ائل داغی

مجموعه تفریحی ائل داغی

اگر در سفر به زنجان یکروز را خواستید در نقطه‌ای خوش آب و هوا سر کنید، جایی که امکانات تفریحی زیادی مثل دریاچه مصنوعی و قایق‌های پدالی دارد و در زیر آلاچیق‌هایش میتوان نشست، بروید مجموعه تفریحی ائل داغی. هم میتوان غذا را از خانه برد و روی چمن‌های این منطقه نشست و خورد و هم میتوان خود را مهمان یکی از رستوران‌هایش کرد. آش، یکی از پرطرفدارترین عصرانه های اینجاست. همچنین غروب های این منطقه بسیار دیدنی است. مجموعه تفریحی و کوهستانی ائل داغی زنجان یا مجموعه تفریحی گاوازنگ زنجان در شمالی ترین نقطه شهر قرار گرفته.


مطالب مرتبط: جاذبه های گردشگری اردبیل


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − هفت =

مشاهده بیشتر