0

خوراک مخصوص ورزشکاران

خوراک مخصوص ورزشکاران

خوراک مخصوص ورزشکاران

معرفی یک خوراک مخصوص ورزشکاران را از بخش ورزشی سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

خوراک مخصوص ورزشکاران

موادی مثل پاستا، تالیاتلی، لازانیا، حتی ماکارونی از دیدگاه طب سنتی، در بدن افراد کم تحرک، خلط خام – مواد خام و زائد- تولید می کند؛ پس بهتر است افراد پشت میزنشین و همچنین سالمندان که تحرک کمی دارند زیاد از این نوع خوراک استفاده نکنند.

البته هر چه این غذا رابا ادویه جات تند بیشتری مثل ادویه کاری، فلفل تند و حتی فلفل قرمز بپزید و از گوشت های لطیف تر مثل جوجه استفاده کنید، تولید مواد خامش کمتر می شود. حتی اگر بتوان گوشت را حذف کرد و مثلا از سویا استفاده کرد، باز هم کیفیتش از دیدگاه طب سنتی بهتر خواهد بود. رب انار در این غذا یکی از نقاط قوت به حساب می آید، چرا که رب گوجه فرنگی میزان سودازا- آلرژن- بودنش زیاد است، اما رب انار کیفیت بهتری دارد و به عنوان مصلح گوشت مرغ به حساب می شود.

کلم بروکلی در طب سنتی در دسته “مزورها” قرار می گیرد؛ یعنی حجم دهنده و شکم پر کن است و مواد زائد آن چنانی در بدن تولید نمی کند؛ بنابراین چاق کننده هم نیست. البته استفاده از ادویه جات تند، پودر زنجبیل یا پودر زیره می تواند به هضم راحت تر این خوراک کمک کند.

اگر دچار انواع سردرد، سرگیجه و تشنج هستید، بهتر است در خوردن این غذا دقت کنید که طب سنتی معتقد است کلم ها، پیاز، فلفل دلمه ای  و ادویه جات با ایجاد بخارات زائد در بدن، باعث تشدید درد و ایجاد وزوز گوش در شما می شود.

از دیدگاه علم تغذیه هم این غذا به خاطر ترکیب سبزی ها و صیفی ها با گوشت، انتخاب مناسبی است و اگر مرغ آن به صورت سرخ شده تهیه نشود، خوراکی بسیار عالی خواهد بود چون از تنوع کافی برخوردار است. جالب است که خانواده کلم، در میان سبزی ها و صیفی ها بیشترین مقدار کلسیم را دارا هستند و با اینکه در مقایسه با شیر کلسیم کمی دارند، اما قابلیت جذب همین مقدار کم توسط بدن، بسیار بیشتر از لبنیات است، پس بروکلی را در یابید.

 تالیاتلی با مرغ و سبزیجات

 تالیاتلی با مرغ و سبزیجات
مواد لازم

500 گرم تالیاتلی

300 گرم فیله مرغ

100 گرم کلم بروکلی

3 عدد هویج بزرگ

2 عدد فلفل دلمه ای

2 قاشق سوپخوری سویا سس

1 قاشق سوپخوری رب انار

1 عدد پیاز

مقداری پنیر پارمسان رنده شده

مقداری نمک و فلفل

مقداری روغن مایع

 

طرز تهیه

  1. فیله های مرغ را مربعی خرد کنید. تابه ای روی حرارت گذاشته و کمی روغن بریزید تا داغ شود. پیازهای خلالی را در روغن سرخ کنید. فلفل دلمه ای را اضافه کنید. نمک و کمی فلفل هم اضافه کنید. در این فاصله کلم بروکلی را کوچک و گل گل کرده و به تابه اضافه کنید تا بپزد.
  2. در اواخر پخت مرغ نوبت اضافه کردن خلال های هویج است. آنها را هم اضافه کنید و حرارت را کم کنید. البته در این غذا بهتر است هویج نیم پز باشد.
  3. آب را در قابلمه جوش بیاورید و تالیاتلی را در آن بریزید و بگذارید حدود 10 – 15 دقیقه بپزد و نرم شود. بعد از نرم شدن آن را آبکش کرده و از آب سردرد کنید.
  4. بعد از نیم پز شدن هویج، سس سویا و رب انار را اضافه کنید. کمی دیگر روغن مایع اضافه کرده، بعد تالیاتلی پخته شده را هم به تابه بیفزایید و با مواد مخلوط کنید.
  5. پنیر پارمسان را هم افزوده و مواد را حدود 15 دقیقه روی حرارت هم بزنید، سپس در ظرف مورد نظر سرو کنید.

بیشتر بخوانید: درمان خوراکی سرگیجه

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 13 =

مشاهده بیشتر