0

آیه ۴۱ سوره فاطر آیه ضد زلزله

آیه ۴۱ سوره فاطر آیه ضد زلزله

آیه ۴۱ سوره فاطر آیه ضد زلزله

آیه ۴۱ سوره فاطر از جمله آیاتی است که توصیه شده است وقتی از زلزله ترس دارید بخوانید تا از گزند آن در امان باشید. این آیه خداوند را تنها نگهدارنده آسمان و زمین معرفی کرده است که کسی به جز او بر این کار قادر نیست.

زلزله از جمله بلایایی است که گاه و بیگاه شهر‌های مختلف را می‌لرزاند و خسارات زیادی وارد می‌کند. آیا در احادیث ذکری، دعایی، آیه‌ای برای نجات از بلای زلزله وجود دارد؟ آیه ۴۱ سوره فاطر چیست که برای رفع زلزله توصیه شده است؟ ستاره در این مقاله به سوالات شما پاسخ می‌دهد.

آیه ۴۱ سوره فاطر آیه ضد زلزله

متن آیه ۴۱ سوره فاطر

«إِنَّ اللَّهَ یُمْسِکُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولَا ۚ. وَ لَئِنْ زَالَتَا إِنْ أَمْسَکَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ ۚ. إِنَّهُ کَانَ حَلِیمًا غَفُورًا»

ترجمه آیه ۴۱ سوره فاطر

«خداوند آسمان‌ها و زمین را نگاه می‌دارد تا از نظام خود منحرف نشوند و هرگاه منحرف گردند، کسی جز او نمی‌تواند آن‌ها را نگاه دارد؛ او بردبار و غفور است.»

آیه ۴۱ سوره فاطر برای زلزله و نجات از زلزله

با توجه به ترجمه این آیه می‌توان نتیجه گرفت که خواندن این آیه به نوعی اعتراف به استیصال و درماندگی انسان در برابر قدرت خداوند است. وقتی که شما این آیه را می‌خوانید تنها قدرت خداوند را بالاترین قدرت می‌دانید و برای این که نظام هستی دچار انحراف و نابودی نشود از او کمک می‌خواهید. شاید به همین دلیل باشد که آیه ۴۱ سوره فاطر به عنوان آیه ضد زلزله شناخته می‌شود. خواندن این آیه باعث می‌شود که اگر زلزله‌ای هم آمد شما از آسیب آن در امان باشید.

بیشتر بخوانید: دعای ترس بچه ها در خواب


حدیث درباره آیه ۴۱ سوره فاطر

در کتاب بحارالانوار جلد ۹۱ صفحه ۵۱ حدیثی وجود دارد که از پیامبر (ص) و امام صادق (ع) و یا امام موسی کاظم (ع) و یا امام رضا (ع) است که می‌فرماید:
«هر گاه در شب (یا در روز) و هنگام خوابیدن از وقوعِ زلزله و خراب شدن خانه می‌ترسی آیه «۴۱ سوره فاطر» را قرائت کن (که خانه بر سر تو خراب نخواهد شد، انشاء الله).»
این حدیث در کتاب‌های زیر نیز بیان شده است:
  • عین الحیات جلد ۲ صفحه ۲۴۹
  • مکارم الاخلاق صفحه ۲۹۰
  • تفسیر نورالثقلین جلد ۴ صفحه ۳۶۸
  • کنز العمال جلد ۱ صفحه ۴۷۹ حدیث ۲۰۹۴

سایر ذکر‌های دفع کننده زلزله

البته در احادیث راهکار‌های دیگری هم برای رفع زلزله توصیه شده است:
    • در میزان الحکمه جلد ۲ صفحه ۸۷۱ از علی بن مهزیار نقل است که:
      «به امام باقر (ع) نامه نوشتم و از وقوع زلزله زیاد در اهواز به او شکوه کردم و گفتم: آیا به نظر شما از آن جا کوچ کنم؟ حضرت در پاسخ نوشت: از آن جا کوچ نکنید بلکه چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید و غسل کنید و لباس هایتان را پاکیزه نمایید و روز جمعه بیرون بیایید و خداوند را بخوانید که آن را از شما برطرف نماید. علی بن مهزیار می‌گوید: چنین کردیم تا این که زلزله آرام گرفت.»
    • و یا این حدیث از امام صادق (ع) که فرمود:
      «از قرائت سوره زلزال خسته نشوید، زیرا هر کس در نماز‌های مستحب خود این سوره را بخواند آزار زلزله‌ای بر او نخواهد رسید و به وسیله زلزله، صاعقه یا آفتی از آفات دنیایی، نخواهد مرد و وقتی وفات کرد دستور می‌دهند او را به بهشت ببرند و خداوند می‌فرماید:‌ ای بنده من در هر جای بهشت که دوست داشتی جای بگیر.»

مطالب مرتبط: فضیلت خواندن سوره مزمل


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 15 =

مشاهده بیشتر