0

پرورش و تکثیر و درمان گل یاس

پرورش و تکثیر و درمان گل یاس

پرورش و تکثیر و درمان گل یاس

با پرورش و تکثیر و درمان گل یاس از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه باشید.

پرورش و تکثیر و درمان گل یاس

فارسی اصیل: یاسمن

فارسی رایج: یاس

خوشبو و معطر است، شاخه ها بلند و برگهای آن مرکب و سبز رنگ، گلها سفید و داری 5 گلبرگ بسیار ظریف و خوش بو، مخصوص مناطق معتدل، بعلت رشد فوق العاده شاخه ها احتیاج به قیم دارد. پس از گلدار شدن آن می توان به اتاق منتقل نمود. هر ساله احتیاج به هرس شدید دارد. به طوریکه شاخه ها را به یک سوم باید کاهش داد، حذف ماهیانه سرشاخه ها جهت تحریک جوانه های جانبی و رشد آنها لازم است.


موارد پیشنهادی


نیازها

نور: به نور کامل و کافی احتیاج دارد، اشعه مستقیم آفتاب در تابستان به گلها صدمه وارد می نماید.

دما: درجه حرارت 18 بهترین درجه برای این گیاه است. جریان ملایم هوا را دوست دارد (بخصوص در تابستان) در زمستان گیاه را در درجه حرارت 13 نگهداری کنید.

آبیاری: زمانی که گیاه غرق در گل است هر چهار یا پنج روز یک بار آبیاری نمایید. در تابستان به هفته ای سه بار آبیاری نیاز دارد، خاک را همیشه مرطوب نگه دارید ولی مواظب باتلاقی شدن آن باشید، زهکش را همیشه بازدید کنید. در زمستان با خشک شدن خاکهای سطحی آبیاری را شروع کنید(به جز زمان گل دهی که به آب بیشتری احتیاج دارد.)

رطوبت: در صورت خشک بودن هوا احتیاج به غبار پاشی روزانه دارد. گلها را از خیس شدن محفوظ نگه دارید. جهت تأمین رطوبت پایدار گلدان را درون گلدانی بزرگتر قرار داده و حد فاصل بین آن دو را با خزه مرطوب پر نمایید.

خاک مناسب: مخلوطی از سه قسمت خاک لوم و یک قسمت پیت بهترین خاک است.

تعویض گلدان: در اوایل بهار با تمام شدن گلها پس از هرس شاخه های خشک گلدان را تعویض نمایید. در صورت عدم امکان تعویض فقط به خارج کردن خاکهای سطحی گلدان و عوض نمودن آن با خاک نو و غنی اکتفا کنید.

تمیز بودن برگها: غبار پاشی کافی است از مواد براق کننده شیمیایی استفاده ننمایید.

تکثیر: ریشه دار نمودن قلمه چوب نیمه سخت در اواخر تابستان، خوابانیدن شاخه ها، جداکردن با جوش ها در بهار

عوارض و درمان

  • برگها بدشکل و حشرات سبز رنگی روی آنها مشاهده می گردند: گیاه را با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی نموده تا حشرات از بین بروند.
  • برگهای جدید ریز و گلها ظاهر نمی شوند: گیاه از کمبود عناصر در رنج است در فصل رویش هر دو هفته یکبار طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی نمایید. اگر رشد گیاه کند شده است ممکن است احتیاج به تعویض گلدانها داشته باشد.
  • حشرات ریزی در اطراف گلدانها در حال پروازند: گیاه با سم خشره کش هر هفته سمپاشی کنید تا حشرات از بین برود.
  • برگها کمرنگ شده و می ریزند: اگر در زمستان این علامت مشاهده گردد آبیاری بیش از اندازه بوده است. اجازه دهید سطح خاک قبل از آبیاری خشک شود سپس آبیاری کنید. در تابستان به آبیاری بیشتری نیاز دارد ولی مواظب زهکش باشید.
  • برگها و غنچه ها قبل از باز شدن قهوه ای می شوند: هوا خیلی گرم و خشک است. گیاه را غبار پاشی نمایید.
  • برگها چین و چروکدار و قهوه ای می شوند: خاک خیلی خشک و یا گیاه در معرض اشعه مستقیم آفتاب بوده است. شرایط را بازدید و اگر گیاه احتیاج به آبیاری دارد آن را به مدت 15 دقیقه درون سطل پر از آب منتقل نموده سپس آن را خارج نمایید در صورت لزوم گیاه را به محلی با اشعه غیر مستقیم ببرید.
  • گلها باز نمی شوند: نور کافی نیست گیاه را به محل پر نورتری منتقل نمایید.
  • برگها رنگ پریده و سطح زیرین آنها دارای تار عنکبوت است: کنه ریز قرمز عامل آن است با پارچه و یا اسفنج آغشته به سم کنه کش سطح زیرین برگها را تمیز نمایید تا علایم برطرف گردند، ایجاد رطوبت بخصوص رطوبت دایمی و پایدار در کاهش آفت مؤثر است.
  • برگها سیاه می شوند: هوا سرد است گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید. ممکن است این عارضه به علت استفاده از مواد براق کننده شیمیایی نیز باشد، از آنها استفاده ننمائید.

بیشتر بخوانید: آیا تغذیه می تواند روی هموفیلی اثری داشته باشد؟


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

مشاهده بیشتر