0

نگهداری و تکثیر گل صدتومانی

نگهداری و تکثیر گل صدتومانی

نگهداری و تکثیر گل صدتومانی

با نگهداری و تکثیر گل صدتومانی از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه باشید.

نگهداری و تکثیر گل صدتومانی

تاریخچه

تقریباً دو هزار سال قبل در چین بوته ای نظر مردم را به خود جلب نمود که آن راشویو (Sho-Yo) نام نهادند. این گل بسیار زیبا به مرور زمان در میان مردم چین مظهر قدرت، ثروت و سعادت شناخته شد و بعضی از گونه های آن را مانند Paeonia Iactiflora با طلا می سنجیدند. در قرن چهارم میلادی باغبانان چینی موفق شدند صدها واریته از گونه مورد اشاره را که از نظر رنگ و عطر از تنوع زیادی برخوردار بودند، پدید آورند. با گذشت زمان شهرت این گل تمام نقاط چین را فرا گرفت تا جایی که لقب گل پادشاه را به خود اختصاص داد. سپس واریته های این گونه شاعران، نقاشان و به طور کلی هنرمندان را به خود جلب کرد. در این ایام باغبانان اروپایی نیز گونه P.officinalis را درکلیساها می کاشتند و از آن به عنوان گیاه دارویی و در رفع سینه درد استفاده می کردند. اواسط قرن هجدهم میلادی گونه P.officinalis در چین وارد قاره اروپا شد و بی درنگ علاقمندان و پرورش دهندگان گل مشغول به کار شدند و طولی نکشید که صدها نوع از این گل پدید آمد. در اوایل قرن بیستم میلادی انواع دو رگ گیری شده آن هم به دست مشتاقان گل رسید.


موارد پیشنهادی


گیاه شناسی

این گیاه از تیره آلاله Ranunculaceae از جنس په اونیا (Paeonia) و دارای گونه های بسیاری است. برگهای آن بزرگ و مرکب و در بعضی از گونه ها چند بار بریدگی مشاهده می شود. گلهای این گیاه ساده، کم پر و پرپر است و گلهای آن سفید، زرد، سرخ و صورتی رنگ می باشد. ارتفاع این گیاه بین 50 تا 120 سانتیمتر و عمر آن 50 سال است.

نیاز اقلیمی و نوع نگهداری

گل صدتومانی در برابر سرما مقاومت است. خاک آن بایدغنی، لومی با زهکشی مناسب باشد. این نبات آفات دوست است و فضای زیادی را اشغال می کند، چرا که از رشد تقریباً زیادی برخوردار است، بنابراین به موادغذایی نیاز تقریباً زیادی دارد. در مورد این گیاه استفاده از کود کمپوست به مقدار کافی و کود سوپر فسفات به مقدار 100 گرم برای هر متر مربع خاک در فصل پاییز ضروری است و زمان پخش کود ازته، اوره در اوایل فصل بهار و مقدار آن برای هر مترمربع خاک حدود 50 گرم می باشد. کودهای شیمیایی معمولاً از سال سوم به بعد در اطراف بوته در سطح خاک پراکنده و سپس به زیر خاک فرو برده می شوند. استفاده ازکودهای فوق علاوه بر اصلاح خاک، باعث گلدهی بیشتر این نبات می گردد. گل صدتومانی تا زمان گلدهی (اردیبهشت و خرداد ماه) به آب نیاز زیادی دارد، این نیاز در فصل زمستان کاهش می یابد. بوته های بزرگ این نبات به دلیل سنگینی آن باید در فصل بهار به قیم بسته شوند.

تکثیر

ازدیاد گل صدتومانی از طریق بذر، پیاز، قلمه و تقسیم بوته انجام می گیرد. در تقسیم بوته که سهل تر و رایج ترین روش ازدیاد است و در شهریور ماه انجام می گیرد. بوته هایی در نظر گرفته می شوند که قوی، شاداب، سالم و حداقل چهار سال عمر داشته باشند. برای تقسیم بوته، اطراف آن را با بیل کنده، سپس با تکیه دادن بوته بر بیل، بوته را بلند کرده، خاک روی ریشه را می شویند و سپس در محل طوقه، بوته را با چاقوی تیزی به چند قسمت تقسیم کرده در حالی که در هر قسمت دو الی سه جوانه وجود داشته باشد. پس از حذف ریشه های زخمی، بوته ها به زمین اصلی انتقال داده می شوند و در فاصله های 100 الی 120 سانتیمتری در عمق مناسبی کاشته می شوند. استفاده از مالچ در اولین زمستان پس از کاشت برای محفوظ نگهداشتن بوته جوان از سرمای زمستان توصیه می گردد. بوته های کاشته شده در سال اول معمولاً ریشه کمی دارند ولی در دومین سال، رشد سریعتری می یابند.

بیماریها و آفات

از بیماریهای معروف گل صدتومانی می توان از سفیدک سطحی (Erysiphe ranunculi) نام برد. قارچ عامل این بیماری بر روی برگها، پوشش آردی سفید رنگی ایجاد می کند و موجب کاهش جذب نور توسط گیاه و در نتیجه باعث نقصان گلدهی، شادابی و طراوت آن می گردد. عوامل رطوبت نسبی، حرارت و مصرف بیش از حد کودهای از ته تأثیر فوق العاده ای بر رشد قارچ دارند. مبارزه شیمیایی با این بیماری و استفاده از قارچ کشهای گوگردی به محض مشاهده اولین علایم آغاز می شود و تکرار آن ضروری است.

کپک خاکستری یکی از بیماریهای قارچی است که به گل صدتومانی آسیب می رساند. قارچ عامل این بیماری در گیاه پوشش خاکستری سس و شکننده ای به وجود می آورد. برای مبارزه با این بیماری استفاده از قارچ کشهای مسی توصیه می گردد. از آفات معروف این گل می توان از کنه پیاز و غذه Rhizoglyphus echionpus، شته ها و شپشکهای آرد آلو نام برد.

انواع گل صدتومانی

معروفترین گونه این گل، به گل صدتومانی بوته ای معروف است که خود دارای گلهای ساده و پرپر به شرح زیر می باشند:

الف. گل صدتومانی بوته ای ساده:

از معروفترین واریته های این گونه می توان از Daerer , Jaanvan , Carrare , Leeawen نام برد که اندازه آنها 80 تا 90 سانتیمتر است. زمان گلدهی آنها اواخر خرداد و رنگ آنها سفید با پرچمهای زرد رنگ است. در صورتی که انواع Hariai , Tarpillear, Ningranat بین 80 تا 100 سانتیمتر قد دارند و گلهایشان قرمز رنگ است.

ب. گل صد تومانی بوته ای پرپر:

از معروفترین واریته های این دسته می توان از Festiva maxima با 100 سانتیمتر قد و گلهای سفید بالکه های قرمز و Martha bulloch با 100 سانتیمتر قد و گلهای قرمز رنگ نام برد. از انواع هیبرید گل صدتومانی که زمان گلدهی انها معمولاً اوایل خرداد ماه می باشد می توان به Seraphim با 60 سانتیمتر قد و گل ساده با پرچهای قرمز و Chocolate soldier با 80 سانتیمتر قد و گلهای نیمه پرپر کوچک قرمز رنگ اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: استایل اسپرت و از جنس جین مهرداد صدیقیان


 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

مشاهده بیشتر