0

معرفی و پرورش گلایول + نگهداری پیازها

معرفی و پرورش گلایول + نگهداری پیازها

معرفی و پرورش گلایول + نگهداری پیازها

با معرفی و پرورش گلایول + نگهداری پیازها از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه باشید.

معرفی و پرورش گلایول + نگهداری پیازها

گلایول در رنگ ها و اندازه های مختلف وجود دارد.

گلایول های پا بلند و پاکوتاه با رنگ های متنوع، ارقام جدیدی هستند که به تازگی به بازار عرضه شده اند.

گلایول از گیاهان بومی فلات ایران بوده است و بعدها به کشورهای دیگر صادر شده و کارهای به نژادی بر روی آن انجام شده است که در شکل های امروزی وجود دارند. گلایول ها در فصل بهار در مناطق کوهستانی می رویند رنگ آبی بسیار زیبا و رایحه ملایمی دارند و منظره فوق العاده زیبایی را بوجود می آورند.

گلایول، گیاه پیازی حساس به سرما است و به کمک پیاز و پیازچه تکثیر می یابد. هر پیاز تعداد زیادی پیازچه در اندازه های مختلف تولید می کند و یکی از گیاهان پیازی پر محصول محسوب می شود. نخوه کشت پیازها بدین صورت است که آن ها را در یک خاک شنی رسی و سبک بازهکشی مناسب قرار می دهند. بعد از پایان دوره سرما پیازها را در زمین می کارند و عمق خاکی که در روی این پیازها قرار می گیرد در حدود 3 تا 5 سانتیمتر است. به محض کاشت شروع به آبیاری یک ساقه گا دهنده قطور از گیاه بوجود می آید. تمام این عملیات در محل پر نور صورت می گیرد. بعد از اینکه ساقه گل دهنده به حد معینی رشد کرد، گلچه ها کم و بیش بر روی ساقه آن دیده می شوند. در مرحله سه برگی قبل از اینکه ساقه گل دهنده ظاهر شود تولید کنندگان، کود سَرَک و کود نیترات آمونیوم یا اوره را به مقدار 3 تا 5 کیلوگرم در هکتار با خاک مخلوط کرده و آبیاری می کنند. این عملیات بعد از ظاهر شدن ساقه گل دهنده باز هم تکرار می شود.


مطلب مرتبط: شرایط نگهداری و آفت های فلفل زینتی


برداشت گلایول:

زمان برداشت گیاه در ساعت اولیه بامداد و قبل از گرمی هوا می باشد و در دسته های 25 تایی یا 50 تایی بسته بندی می شود سپس به محل انبار گل ها و بازار عرضه می شود.

همچنین زمانی گل های گلایول را برداشت کنید که حدود 20% مزرعه گل های شکفته شده داشته باشد و رنگ گلبرگها نیز ظاهر شده باشد.

بعد از پایان کار برداشت گل ها، برای تداوم رشد رویشی آبیاری مرتب و گاهی افزودن مواد غذایی لازم به خاک ضروری است. به محض اینکه علائم خزان را در روی برگ های گلایول دیدید باید تعداد دفعات آبیاری مزرعه را کم کنید طوری که بعد از یک یا دو هفته آبیاری کاملاً متوقف شود. دوام شاخه های بریده گلایول بستگی به عوامل رشدی و زمان برداشت گل دارد. ولی بطور معمول در یک منطقه کوهستانی با دمای خنک و یا در جایی که اختلاف حرارت شب و روز حداقل 5 تا 8 درجه باشد، گل های گلایول حدود 15 روز دوام دارند.

نگهداری پیازها بعد از پایان دوره رویشی و خزان برگ ها لازم و ضروری است.

نگهداری پیازها

  • قطع سر شاخه ها
  • خروج پیازها از خاک و درجه بندی
  • شست و شوی پیازها
  • ضدعفونی با سم قارچ کش با غلظت 2000-4000 قسمت در میلیون (ppm)
  • شست و شو و خشک کردن پیازها

در سال های اخیر بازارهای اروپایی ارقام پا کوتاهی از گلایول معرفی کرده اند که به ارقام بومی و گل آبی در ایران شباهت دارد. ارقام پا کوتاه، بعنوان یک Pot plant قابل نگهداری هستند اما در هر دوره فقط یک بار گل می دهند.


بیشتر بخوانید: استعداد فرزندتون چیه؟


 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =

مشاهده بیشتر