0

شرایط پرورش گل ساعتی

شرایط پرورش گل ساعتی

شرایط پرورش گل ساعتی

با شرایط و نحوه پرورش گل ساعتی از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه باشید.

شرایط پرورش گل ساعتیشرایط پرورش گل ساعتی

فارسی اصیل: پنگانو (پنگان= ساعت +و=پسوند نسبت)

فارسی رایج: پیچ ساعت، گل ساعتی

گیاهی است بالا رونده و احتیاج به قیم دارد، برگها 5 قسمتی و همیشه سبز، زادگاه اصلی آن آمریکای جنوبی و متعلق به خانواده پاسیفلوراسه،ریشه فارسی نام آن به علت شباهت گلبرگها و پرچمها و مادگی به شماره ها و عقربه های ساعت است، رنگ گلها مخلوطی از سفید و آبی و بنفش در اجزای مختلف گل ، گلها در اوایل تابستان شروع به ظهور و تا اواسط پاییز در مناطق معتدل گل دهی ادامه دارد. در هوای آزاد در سر درب منازل و روی نرده ها و سایبان ها از آن استفاده می گردد. زمانی که به عنوان گیاه آپارتمانی و در گلدان مورد استفاده قرار می گیرد باید به شدت آن را هرس نمود.

نیازها

نور: به نور شدید احتیاج دارد و آفتاب کامل را به راحتی تحمل می کند. در صورتی که نور کافی نباشد گیاه به گل نمی رود.

دما: از بهار تا پاییز گیاه را در درجه حرارت 24 نگهداری کنید. در فصل پاییز و زمستان بهترین دما حدود 15 است.

آبیاری: به آب زیادتری نیاز دارد. در تابستان به منظور مرطوب نگه داشتن دایمی خاک هر دو روز یکبار آبیاری نمایید. در صورتیکه درجه حرارت بالاتر از 24 باشد به آبیاری روزانه نیاز دارد. در زمستان در صورتی آبیاری نمایید که سطح خاک خشک شده باشد(اصولاً هر ده روز یکبار).

رطوبت: در تابستان در هر هفته دو تا سه بار با آب سبک بدون املاح آبیاری و در زمستان و یا در آفتاب از غبارپاشی اجتناب نمایید.

تغذیه: در بهار و تابستان با مواد غذایی مایع و جامد محلول در آب طبق دستور هر هفته یک بار گیاه را تغذیه مصنوعی نمایید. نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده کافی است. در زمستان تغذیه را متوقف نمایید.

خاک مناسب: مخلوطی از دو قسمت پیت، دو قسمت خاک و یک قسمت شن درشت بهترین خاک می باشد.

تعویض گلدان: هر ساله در بهار گیاه را هرس نموده و شاخه های آن را به یک سوم کاهش داده و گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض و در صورتی که به گیاه بزرگتر نیاز دارید، شاخه ها را هرس نکنید ولی از گلدان با دو اندازه بزرگتر استفاده نمایید. در هر صورت حذف شاخه های ضعیف ضروری است.

تمیز نمودن برگها: غبار پاشی کافی است از مواد براق کننده شیمیایی استفاده ننمایید.

تکثیر: گرفتن قلمه چوب نرم در تابستان و ریشه دار نمودن آنها در مخلوطی از شن و پیت، جدا نمودن پا جوشها، کاشت بذر.


مطالب مرتبط: شرایط نگهداری گیاه آگلونما


عوارض و درمان

  • خاک مرطوب ولی گیاه پژمرده است: خاک گلدانها باتلاقی شده، آب اضافی از گلدانها و زیر گلدانی خارج کنید. اگر چه در تابستان احتیاج به رطوبت دایمی دارد ولی هرگز اجازه ندهید آب اضافی در گلدانها بماند. زهکشی را بازدید نمایید.
  • برگها زرد شده و کلیه شاخه ها به طرف پایین خم می شوند: هوا خشک و گیاه تشنه است. گلدانها را به مدت 15 دقیقه درون سطح پر از آب قرار داده و سپس خارج کنید.
  • در سطح برگها پودر سفید رنگ مشاهده می گردد: قارچ بوتری تیس عامل آن است که خود ناشی از محیط سرد و مرطوب است. گیاه را با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی نموده و به محل گرمتری منتقل کنید. غبار پاشی را متوقف و یا کاهش دهید. اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود سپس آبیاری نمایید.
  • میوه ها زرد رنگ و نقاط سیاه رنگ روی آنها مشاهده می شوند: عامل آن غبار پاشی در آفتاب است. بهترین موقع غبار پاشی صبح و عصر در سایه است.
  • جوانه های انتهایی پژمرده شده و خم می شوند: هوا گرم و خشک است گیاه را به محل خنک تر با جریان ملایم هوا منتقل نمایید. غبار پاشی را فراموش نفرمایید.
  • گلها ظاهر نمی گردند: گلدانها بزرگتر از حد معمول انتخاب شده است. اگر برگها ریز هستند گیاه احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد. گلدانها را تا دو سال آینده تعویض ننمایید.
  • زخمهای پنبه ای شکل سفید رنگ روی برگها و قاعده آنها تشکلیل شده اند: حشره آفت عامل آن است. گیاه را با سم حشره کش نفوذی طبق دستور هر چهارده روز یکبار سمپاشی نموده تا علایم برطرف گردند.
  • برگهای جدید ریز هستند: گیاه از کمبود عناصر غذایی در رنج است. در فصل رشد طبق دستور با نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده گیاه را تغذیه مصنوعی نمایید.
  • برگها بد شکل و حشرات چسبناکی روی آنها مشاهده می گردند: با سم حشره کش نفوذی هر هفته یک بار سمپاشی کنید تا حشرات از بین بروند.

بیشتر بخوانید: گیاه زینتی عبائی


 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

مشاهده بیشتر