0

شرایط پرورش و تکثیر و درمان برگ انجیری

شرایط پرورش و تکثیر و درمان برگ انجیری

شرایط پرورش و تکثیر و درمان برگ انجیری

آشنایی با شرایط پرورش و تکثیر و درمان برگ انجیری از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه باشید.

شرایط پرورش و تکثیر و درمان برگ انجیری

فارسی اصیل: اژماربن (اژ + مار + بن = ریشه) (اشاره به ریشه های مار مانند آن است)

فارسی رایج: برگ انجیری

نام انگلیسی: Swiss cheese plant

چند گونه از فیلودندرون با برگهای پهن و بریدگیهای عمیق در گلفروش ها موجود است که همه آنها تحت نام برگ انجیری به فروش می رسند ولی گیاه شناسی که اساس طبقه بندی روی گل و دستگاه زایشی است ممکن است دو گیاه ظاهراً مشابه دو نام مختلف را به خود اختصاص دهند، در هر صورت آن گیاهان با هر نامی که عرضه گردند در این نیازها مشترکند. هوای گرم و مرطوب ایده آل آنهاست، تغییرات درجه حرارت را به راحتی می پذیرند، ریشه های هوایی آنها احتیاج به تغذیه و تکیه گاه خزه دار دارند. برای افراد مبتدی گیاهانی مناسب هستند.


موارد پیشنهادی


نیازها

نور: نزدیک پنجره با نور غیر مستقیم، نیم سایه نیم آفتاب نور دلخواه این گیاه است. مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید.

دما: اگر چه تا 10 درجه سانتیگراد مقاومت دارد ولی کمتر از 13 درجه را دوست ندارد. در تابستان تا حدود 30 درجه مقاومت می نماید ولی در درجات بالاتر باید غبارپاشی مداوم نمود.

آبیاری: آبیاری زیاده از اندازه برای این گیاه مضر بوده و سطح خاک در فاصله دو آبیاری بیاد خشک شود. در تابستان هفته ای یکبار و در زمستان هر دو هفته یکبار احتیاج به آبیاری دارد، همیشه قبل از آبیاری رطوبت سطح خاک را بازدید نمایید.

رطوبت: در تابستان هفته ای دو تا سه بار و در زمستان هر هفته یکبار نیاز به غبارپاشی دارد. از آب ولرم و سبک فاقد املاح جهت غبارپاشی استفاده نمایید.

تغذیه: نیاز جندانی به تغذیه مصنوعی نیست و تغذیه بیش از اندازه باعث تجمع املاح در خاک می شوند در صورت نیاز هر ما یک بار تغذیه مصنوعی نمایید.

خاک  مناسب: خاک سبک لیمونی بهترین و مناسب ترین محیط برای رشد ریشه این گیاه است.

تعویض گلدان: هر ساله در فصل بهار با شروع فصل رشد احتیاج به تعویض گلدان دارد و سالهای بعد با سنگین شدن گلدان تعویض خاک سطح گلدان با خاک نو و غنی پیشنهاد می گردد.

تمیز نمودن برگها: برگها را با احتیاط با پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز نمایید. از مواد براق کننده حداکثر هر ماه یکبار استفاده نمایید.

تکثیر: گرفتن قلمه در بهار، هر قلمه سه گره داشته باشد و در دمای 23 درجه ریشه دار گردد.

عوارض و درمان

  • لکه های قهوه ای در وسط یا حاشیه برگها نمایان شده است: در آفتاب غبارپاشی نموده اید. عبور نور از قطرات آب بجای مانده روی برگها مانند عبور از شیشه است که به برگها صدمه وارد می آورند. در سایه غبارپاشی کنید، برگهای صدمه دیده راباکارد تیز تا انتها قطع نمایید.
  • زخمهای سفید پنبه ای شکل روی برگها مشاهده می گردد: هر دو هفته یکبار گیاه را با حشره کش نفوذی سم پاشی نمایید تا علایم برطرف گردند.
  • برگهای زیرین زرد رنگ و سپس قهوه ای می گردند که شدت آن در زمستان بیشتر است: آبیاری بیش از اندازه عامل آن است. اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری کاملاً خشک شود سپس آبیاری  را با مقدار کمتری انجام دهید. هر دو هفته یکبار آبیاری کافی است زهکش را بازدید نمایید.
  • برگها بدشکل و شکاف دار می شوند: گیاه را از محل پر تردد خارج نمایید. صدمات فیزیکی عامل آن است.
  • برگها خشک و چروک دار هستند: گیاه تشنه و هوا خشک است. فوراً آبیاری نمایید.

لکه های سیاه و زخم مانند روی برگها است: هوا سرد است. گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید.

  • برگها رنگ پریده اند: احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد گیاه از کمبود عناصر در خاک رنج می برد. هر سه هفته یکبار طبق دستور باکود مخصوص گیاه را تغذیه نمایید.
  • برگها رنگ پریده و سطح زیرین آنها دارای تار عنکبوت است: عامل آن کنه ریز قرمز است. گیاه را با سم کنه کش طبق دستور هر 2 هفته یکبار سمپاشی نمایید تا علایم برطرف گردند. غبار پاشی بخصوص زیر سطح برگها در کاهش آفت موثر است.
  • رشد گیاه متوقف است: نور کافی نیست. گلدان را به محل پرنورتری منتقل نمایید. ریشه های هوایی گیاه را هرگز قطع نکنید بلکه با نصب قیم خزه درا آنها را وادار به فرورفتن در خزه مرطوب نمایید.

بیشتر بخوانید: ۷ درمان خانگی خشکی پوست


 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 1 =

مشاهده بیشتر