0

شرایط نگهداری گیاه آگلونما

شرایط نگهداری گل آگلونما

شرایط نگهداری گیاه آگلونما

با شرایط و نحوه نگهداری و عوارض گیاه آگلونما از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه باشید.

شرایط نگهداری گیاه آگلونما

فارسی اصیل: نخشید. نخ درخشان

فارسی رایج: آگلونما

گیاهی است از خانواده آراسه، به علت وضع برگها و انبوه بودن آنها در اتاقهای کوچک جلوه بیشتری دارد. ساقه ها کوتاه و برگهای بیرون آمده از غلاف، نیزه ای شکل و خم شده به طرف پائین به طول 12-15 سانتیمتر مقاومت خوبی در برابر سایه و خشکی دارند. کاشت مخلوط این گیاه آپارتمانی با گیاهان متفاوت در داخل یک گلدان مقایسه جالبی در شکل برگها ایجاد خواهد کرد، در برابر نور کم مقاومت خوبی دارد.

 

نیازها

نور: اتاقهای قسمت شمالی ساختمان بهترین شرایط نوری این گیاه راتأمین می نماید. تحمل نور مستقیم آفتاب را ندارد.

دما: بهترین درجه حرارت در زمستان 15 درجه سانتیگراد که قدرت تحمل 10 درجه را نیز دارد. در تابستان درجه حرارت مطلوب 24 درجه است.

آبیاری: هفته ای دوبار آبیاری در تابستان برای گیاه کافی است ولی در زمستان به هفته ای یک بار کاهش می یابد. زهکش گلدان باید مناسب باشد.

رطوبت: در تابستان هفته ای دوبار احتیاج به غبار پاشی با آفشان دارد. رطوبت اتاق در زمستان برای این گیاه آپارتمانی کافی به نظر می رسد.

تغذیه: در فصل رشد در بهار و تابستان هر دو هفته یک بار تغذیه مصنوعی با کودهای قابل حل در آب، مخصوص گیاهان زینتی لازم است.

خاک مناسب: خاک برگ بهترین محیط رشد برای آن است.

تعویض گلدان: بعلت متراکم شدن ریشه ها و کم شدن جا برای رشد ریشه و سفت شدن خاک در بهار هر سال تعویض گلدان با یک درجه بزرگتر لازم است.

تمیز نمودن برگها: پاک کردن برگها با پارچه نرم و یا اسفنج مرطوب کافی است. از مواد براق کننده شیمیایی که روزنه برگها را مسدود می نماید خودداری نمایید.

تکثیر: هر جوانه ای که در بهار از خاک خارج شده و دارای تعدادی ریشه است می تواند گیاه جدیدی را در گلدان دیگر برای شما تولید نماید و تپه ای از این گیاه آپارتمانی با نقاط سبز در متن نقره ای در برگ بهترین گیاه برای کاشت در آب است. گلهای ریز زرد و یا سفید با میوه های زیر حبه ای شکل جلوه خاصی به آن می بخشد.

مواظبت از برگها: اگر برگها خیلی آویزان هستند، برگها را دسته کنید و چند روز درون روزنامه ای بپیچید تا برگها شکل ایستاده تر بخود بگیرند.

غبار پاشی: غبار پاشی با آبفشان در تابستان در شاداب تر کردن گیاه مؤثر است. این عمل را در آفتاب انجام ندهید.

 


بیشتر بخوانید: گیاه زینتی عبائی


عوارض و درمان

  • برگها در امتداد رگبرگها زد شده و لکه های قهوه ای در زیر آنها ظاهر گردیده اند: حشره آفت باعث این عارضه است گیاه را هر دو هفته یک بار با یک سم نفوذی طبق دستور سمپاشی نمایید تا علائم برطرف گردند.

 

  • برگها در تابستان می پیچند و خشک می شوند: هوا خیلی گرم و خشک است. گلدان را به محل خنک تری منتقل و آبیاری را زیادتر نمایید.

 

  • گیاه خود را انداخته است: هوا خیلی سرد است و یا کمبود آب علت آن است. گیاه را به محل گرمتری انتقال دهید و یا آن را آبیاری نمایید.

 

  • زخمهای سفید پنبه ای شکل در زیر برگها و قاعده آنها تشکیل شده اند: حشره آفت بخصوصی باعث ظهور این علائم است. برگها را با یک سم حشره کش نفوذی هر 14 روز یکبار طبق دستور سمپاشی نمایید تا علائم از بین بروند.

 

  • برگها زرد می شوند: آبیاری زیاد از اندازه بوده و یا هوا سرد است. آبیاری را کم و گلدان را به محل گرمتری انتقال دهید.

 

  • برگهای جدید ریز و کمرنگ هستند: ریشه ها را امتحان کنید. اگر متراکم هستند تعویض گلدان لازم است و گرنه احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد. زمان بین دو تغذیه را به 10 روز کاهش دهید ولی اندازه و مقدار آن را زیادتر نکنید.

 

  • لکه های قهوه ای روی برگها ظاهر شده اند: هوای محیط آلوده به دود نفت یا گاز آشپزخانه است. محل گلدان را عوض نموده و برگهای آلوده را حذف کنید.

مطالب مرتبط: شرایط نگهداری گیاه دیفن باخیا


 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + نوزده =

مشاهده بیشتر