0

شرایط نگهداری گل پوتوس قلبی

شرایط نگهداری گل پوتوس قلبی

شرایط نگهداری گل پوتوس قلبی

با شرایط نگهداری گل پوتوس قلبی از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه باشید.

 

شرایط نگهداری گل پوتوس قلبی فارسی اصیل: ونافار

فارسی رایج: پوتوس قلبی

این گیاه زینتی از هر نظر مقاوم ترین فیلودنرونهاست. در ایران بنام (پوتوس قلبی) معروف است. بالارونده و نیاز به تکیه گاه خره دار دارد. سریع الرشد و ارزان و نگهداری آن ساده است و به همین علت در اکثر منازل عمومیت دارد. گیاهی مناسب برای استفاده به عنوان سبد آویزان است که در این صورت باید هر سال 2 یا 3 بار جوانه های انتهایی را قطع تا جوانه های جانبی اجازه رشد یابند. مقاومت عجیبی به تاریکی دارد و مانند همه گونه های فیلودنرون خانواده آن (آراسه) است.

 

نیازها

نور: تقریباً در همه نقاط آپارتمان قابل نگهداری است. گیاه را از معرض نور مستقیم آفتاب در امان نگهدارید. بهترین مکان نزدیک به پنجره است.

دما: حداقل درجه حرارت در زمستان 18 درجه سانتیگراد و در تابستان حداکثر 24 درجه است.

آبیاری: در تابستان دوبار در هفته و در زمستان هر 10 روز یکبار آبیاری کافی است. در فاصله بین دو آبیاری اطمینان حاصل نماییید که سطح خاک خشک شده باشد.

رطوبت: در تمام طول سال هفته ای دوبار غبارپاشی روی سطح برگها با آب ولرم لازم است.

تغذیه: عناصر مورد کمبود در خاک را با افزایش کودهای مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور هر دو هفته یکبار جبران نمایید.

خاک مناسب: کمپوست سبک و خاک لیمونی.

تعویض گلدان: هر سال با شروع فصل رشد احتیاج به تعویض گلدان دارد. در صورت سنگین شدن گلدان و عدم تعویض آن خاکهای(5-7 سانتیمتر) گلدان را با خاک غنی از مواد غذایی تعویض نمایید. مواظب ریشه های ظریف آن باشید.

تمیز نمودن برگها: برگها را با پارچه و یا اسفنج مرطوب تمیز نمایید. در صورت تمایل می توانید هر ماه فقط یکبار از مواد براق کننده استفاده کنید.

تکثیر: گرفتن قلمه پاشنه دار در تابستان.

پوتوس قلبی نسبت به تاریکی مقاوم است ولی در صورت استمرار برگها رنگ پریده و شاخه ها دراز و فاصله بین برگها زیاد می گردند. هر چند وقت یکبار گلدان را در معرض نور غیر مستقیم قرار دهید.

 

تعویض خاکهای سطحی گلدان:

با بزرگ شدن گلدان و عدم امکان تعویض آن 50 سانتیمتر از خاکهای سطحی گلدان را به ملایمت خارج نموده و خاک نو بجای آن بریزید.

خاکها را با فشار دست متراکم نموده و گلدان را با مواد غذایی مصنوعی و آب طبق دستور آبیاری نمایید.


مطالب مرتبط: شرایط نگهداری گیاه لیندا


عوارض و درمان

 

  • انتهای ساقه ها دراز و فاصله بین دو برگ زیاد است: یا نور کافی نیست ویا گیاه احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد.گیاه را به مکان روشن تر با نور غیر مستقیم منتقل و یا هر 2 هفته یکبار تغذیه مصنوعی نمایید.
  • برگها سقوط می کنند و ساقه ها خم می شوند:گیاه تشنه و هوا خشک است، گلدان را فوراً آبیاری و به محل خنک تر انتقال دهید.
  • نقاط قهوه ای و سیاه در مرکز و نوک برگها مشاهده می گردد: گیاه از اشعه مستقیم آفتاب صدمه دیده است. ممکن است برگها شیشه داغ را لمس کرده باشند. نارسایی را برطرف کنید.
  • سطح زیرین برگها دارای لکه های برجسته قهوه ای است: حشره آفت عامل این علایم است. هفته ای یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی نموده تا علایم برطرف گردند.
  • برگها جوانه های انتهایی دارای حشرات سفید رنگ و بد شکل هستند: حشره آفت عامل آن است. با سم حشره کش هفته ای یکبار گیاه را سمپاشی نمایید.
  • برگها دارای لکه و سطح زیرین آنها تار عنکبوتی است: کنه ریز قرمز عامل آن است با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی نمایید. غبارپاشی در کاهش آفت تأثیر به سزایی دارد.
  • با وجود آنکه فصل رشد فرا رسیده ولی از برگ جدید خبری نیست: هوا خیلی سرد است. گیاه را به محل گرمتری انتقال دهید.
  • برگها چین و چروک دار و قهوه ای می شوند: هوا خیلی سرد است. ممکن است گیاه یخ زده باشد گلدان را در زمستان پشت پرده و نزدیک پنجره بخصوص در شب قرار ندهید. آن را به محل گرمتری منتقل نمایید.
  • برگهای پایین زده شده و می ریزند: خاک گلدان باتلاقی و یا اینکه با آب سرد غبار پاشی شده است. زهکش را بازدید و آب زیر گلدانی را خارج نمایید. فاصله بین دو آبیاری را زیادتر و در زمستان از آب ولرم استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری گیاه سانسوریا


 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 10 =

مشاهده بیشتر