0

شرایط نگهداری و پرورش آلوئه ورا

شرایط نگهداری و پرورش آلوئه ورا

شرایط نگهداری و پرورش آلوئه ورا

با شرایط نگهداری و پرورش آلوئه ورا از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه باشید.

شرایط نگهداری و پرورش آلوئه ورا

گیاه آلوئه Aloe که به نام شاخ بزی معروف است، در منزل و آپارتمان قابل نگهداری است. آلوئه ورا Aloe vera گونه وحشی این خانواده است که گر چه زینتی نیست اما معروف و پر بهاء است و یکی از منابع بسیار خوب مواد دارویی و بهداشتی است.

آلوئه ورا چیست؟

آلوئه ورا (Aloe barbadensis miller) یک گیاه آبدار است که در طب جایگزین استفاده می شود. با در مجموع 420 گونه گیاهی مختلف آلوئه ورا، در طب هندی برای درمان بسیاری از بیماری ها محبوب بوده است. برای قرن ها، این گیاه به دلیل زیبایی، سلامت، مراقبت از پوست و خواص دارویی محبوبیت زیادی به دست آورده است.

نام آلوئه ورا از کلمه عربی “Alloeh” به معنای “ماده تلخ درخشان” گرفته شده است و ورا از کلمه لاتین “vera” به معنای “واقعی” گرفته شده است. سال‌ها است که آلوئه ورا به طور گسترده در فرهنگ‌های مختلف از جمله مصر، یونان، مکزیک، هند، چین و ژاپن استفاده می‌شود. این گیاه از خانواده Asphodelaceae (Liliaceae) است که در مناطق خشک آسیا، اروپا، آمریکا و آفریقا رشد می کند.

درون آلوئه ورا چیست؟

آلوئه ورا حاوی بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد فعال است که فواید زیادی برای سلامتی به آن می دهد. هر برگ آلوئه ورا سه لایه اصلی دارد. یک ژل داخلی حاوی 99 درصد آب است و قسمت باقیمانده از اسیدهای آمینه، گلوکومانان، استرول ها، لیپیدها و ویتامین ها ساخته شده است. لایه میانی از لاتکس تشکیل شده است که شیره ای زرد رنگ حاوی گلیکوزیدها و آنتراکینون ها است. در نهایت، لایه بیرونی از 15 تا 20 سلول به نام پوست تشکیل شده است. این ماده با محافظت از قسمت داخلی برگ عمل می کند و در عین حال پروتئین ها و کربوهیدرات ها را سنتز می کند.

حداقل 160 ماده مهم در برگ آلوئه ورا شناسایی شده است. برخی از کارشناسان می گویند که برگ حاوی 300 تا 400 جزء حیاتی است.

ویتامین ها

ویتامین های A، C و E آنتی اکسیدان های قوی هستند که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و خنثی می کنند. ویتامین C یک تقویت کننده سیستم ایمنی است و برای رشد دندان ها، استخوان ها و خون بسیار مهم است. جدای از این، این یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند از سلول های بدن در برابر پیری زودرس محافظت کند. ویتامین E روند بهبودی را تسریع می کند.

آلوئه ورا همچنین حاوی ویتامین های B1، B2، B6 و B12 است که به فرآیند سم زدایی کمک می کند. به طور خاص، ویتامین B12 برای سنتز اسید نوکلئیک حیاتی است.

مونوساکارید و پلی ساکارید

مونوساکاریدها و پلی ساکاریدها مانند آلدوپنتوز، سلولز، گالاکتوز، آرابینوز، اسید گالاکتورونیک، گلوکز، مانوز و زایلوز، از جمله دارای اثرات ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد التهابی، ضد قارچی و تحریک کننده سیستم ایمنی هستند.

آنزیم ها

آلوئه ورا حاوی آنزیم هایی به نام آمیلاز، برادی کیناز، آلیاز، آلکالین فسفاتاز، پراکسیداز، کاتالاز، سلولز، لیپاز و کربوکسی پپتیداز است. این آنزیم ها با کاهش التهاب در صورت استفاده موضعی روی پوست عمل می کنند.

هورمون ها

آلوئه ورا همچنین حاوی هورمون هایی مانند جیبرلین و اکسین است که به بهبود سریع تر زخم ها کمک می کند. اینها همچنین دارای خواص ضد التهابی هستند.

ترکیبات گیاهی ثانویه

اگرچه در مقادیر کم یافت می شود، ترکیبات ثانویه گیاهی می توانند به تعیین رنگ، بو و طعم گیاه کمک کنند. علاوه بر این، اگر از نظر دارویی استفاده شوند، می توانند موثر باشند. به عنوان مثال، آلوئه ورا حاوی روغن های ضروری است که می تواند اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی داشته باشد. سایر ترکیبات ضد التهابی شامل اسید سالیسیلیک و اسید تانیک است.

آلوئه ورا و نیش حشرات

مردم آلوئه ورا را برای بیماری های پوستی مختلف مانند آکنه، سوزش دهان، نیش حشرات، آسیب پوست، بثورات پوشک، بهبود زخم و خارش پوست و غیره به پوست می زنند.

با توجه به محتویات موجود در آلوئه ورا، به طور گسترده ای برای تسکین نیش حشرات استفاده می شود. آلوئه ورا به دلیل خواص درمانی آن برای پوست شناخته شده است. این ماده که به عنوان یک ماده آسیب‌پذیر شناخته می‌شود، کمکی برای تسریع بهبود زخم است، برای استفاده موضعی برای نیش حشرات یا حشرات، ساییدگی‌ها، پسوریازیس و حتی سوختگی‌ها عالی است.

جدای از آن، این یک ضد خارش محبوب است، که ماده ای است که خارش را کاهش می دهد یا از آن جلوگیری می کند. به علاوه، این یک نرم کننده است که به نرم شدن و تسکین پوست کمک می کند. از این رو، آلوئه ورا در تسکین نیش حشرات مفید است.

ترکیبات قوی موجود در آلوئه ورا آن را به یک ضد عفونی کننده قوی در برابر نیش پشه تبدیل می کند. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آلوئه ورا می توانند به کاهش التهاب، درد و خارش کمک کنند. به عنوان مثال، ویتامین E موجود در آلوئه ورا می تواند به تسکین پوست و کاهش قرمزی کمک کند. علاوه بر این، به بهبود سریع گزش کمک می کند.

آلوئه ورا یک برگ قوی است که می توان از آن به روش های مختلفی استفاده کرد. تاریخچه آن به عنوان یک درمان طبیعی را می توان به قرن ها قبل ردیابی کرد و تا به امروز به دلیل خواص درمانی آن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.


موارد پیشنهادی


آلوئه ساپوناریا گونه دیگری از گیاه آلوئه است که برگ های گوشتی، مثلثی شکل با نقش و نگارهای سبز رنگ پریده دارد. این گیاه بسیار زیبا بوسیله قلمه های ساقه تکثیر می شود و آن را در یک محیط پرنور پرورش می دهند. آلوئه فرگرنس یا آلوئه برگ درشت، و آلوئه درختی از دیگر انواع گیاه آلوئه بشمار می روند.

در میان آلوئه ها سایوناریا و آلوئه آربورسنس Aloe arboresence در منزل کشت و کار مناسب تر و سریعتری دارند. تکثیر گیاهان آلوئه بوسیله قلمه، ساقه و بذر امکان پذیر است. گیاه آلوئه شاخه گل دهنده زیبا با گل های نارنجی دارد وقتی گل های نارنجی به بذر تبدیل می شوند، قابل رویش و جوانه زدن هستند. آلوئه ورا Aloe vera بوسیله تقیسم بوته و بذر تکثیر می شود. در آلوئه های دیگر امکان بوجود آمدن پا جوش در روی ریشه های اصلی کمتر از گیاه آلوئه ورا است.


بیشتر بخوانید: چگونه دست خود را زیبا کنیم؟


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

مشاهده بیشتر