0

شرایط نگهداری و آفت های فلفل زینتی

شرایط نگهداری و آفت های فلفل زینتی

شرایط نگهداری و آفت های فلفل زینتی

با شرایط نگهداری و آفت های فلفل زینتی از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه باشید.

شرایط نگهداری و آفت های فلفل زینتی

فارسی اصیل: ندارد

فارسی رایج: فلفل زینتی

گیاهی است بالارونده که در نهایت به قیم احتیاج دارد. از خانواده (سولاناسه) و برگها قلبی شکل و نوک تیز، رنگ میوه در واریته های مختلف متفاوت و از زرد تا قرمز کمرنگ و قرمز لاکی است، رنگ میوه در یک واریته هم از میوه نارس تا بالغ متغیر و دائماً تغییر رنگ می دهد. احتیاج به نور فراوان دارد و در بهار و تابستان می توان آن را خارج از اتاق نگهداری نمود، در صورت کافی نبودن شدت نور گلهای سفید رنگ آن تبدیل به میوه نمی گردد، میوه های رسیده آن مانند فلفل قرمز خوراکی است.

نیازها

نور: به نور کامل احتیاج دارد، آفتاب کامل را تحمل می نماید.

دما: در تمام طول سال معدل درجه حرارت قابل تحمل 15 است(حداقل 10 و حداکثر 21).

آبیاری: در بهار و تابستان هر روز آبیاری کنید، اجازه ندهید خاک گلدان باتلاقی شود در زمان گل دهی و تشکیل میوه آبیاری به هفته ای یکبار کاهش دهید.

رطوبت: هر روز با آب ولرم فاقد املاح و سبک غبارپاشی کنید(غبار پاشی برای کنترل آفت کنه قرمز مفید است) بعد از تبدیل گل به میوه غبارپاشی را به هفته ای یک بار تقلیل دهید.

تغذیه: هر هفته با مایع غذایی و یا مواد جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور گیاه خود را تغذیه مصنوعی نمایید پس از شروع گل دهی تغذیه مصنوعی تا اوایل سال آینده متوقف گردد.

خاک مناسب: خاک لوم بهترین خاک است.

تعویض گلدان: در اوایل بهار گیاه را به گلدان 13 سانتیمتری منتقل کنید و زهکش گلدان را بازدید نمایید.

تمیز بودن برگها: تأمین رطوبت بوسیله غبارپاشی برگها را تمیز می نماید. از مواد شیمیایی براق کننده استفاده ننمایید.

تکثیر: کاشت بذر در بهار و انتقال نشاء به گلدان اصلی.


بیشتر بخوانید: آشنایی با گل اطلسی


عوارض و درمان

  • برگها رنگ پریده و گلها و میوه ها ظاهر نمی شود: گیاه از کمبود عناصر غذایی خاک در رنج است، گیاه را در بهار و در تابستان هر هفته یک بار تغذیه مصنوعی نمایید تا گلها ظاهر شوند. زیبایی فوق العاده فلفل زینتی در تنوع رنگ میوه های نارس و رسیده آن است که از زرد تا قرمز لاکی متغیر و از جذابیت دیگر میوه آن رو به بالا بودن ته میوه است.
  • غبارپاشی: کنه تار عنکبوتی از آفات مهم فلفل زینتی است و غبارپاشی این گیاه علاوه بر تأمین رطوبت مورد نیاز و تشکیل هر چه بهتر میوه آفت یاد شده را نیز کنترل می نماید، هفته ای دو بار گیاه را با آب ولرم و سبک غبارپاشی کنید.
  • برگها پرپشت ولی گلها ظاهر نمی شوند: گلدانها خیلی بزرگ است، گیاه دوست دارد ریشه هایش درهم باشد، گیاه به گلدانهای کوچکتری احتیاج داشته است.
  • رنگ میوه ها زرد باقی مانده و قرمز نمی شوند: نور کافی نیست، گیاه را به محل پر نورتری منتقل کنید، گیاه نور مستقیم را به راحتی تحمل می نماید.
  • شاخه ها دراز و بدشکل هستند: هوا خیلی گرم است، گیاه را به محل سرد و با جریان ملایم هوا منتقل و غبارپاشی روزانه را با آب فاقد املاح و ولرم فراموش نفرمایید، در بهار شاخه ها را حدود 5 سانتیمتر کوتاه کنید.
  • تمام برگها زرد و سقوط می کنند: هوا خیلی گرم و یا آبیاری بیش از اندازه است، شرایط را بازدید و گیاه را به محلی با جریان ملایم هوا منتقل نموده و آب زیر گلدانی را خارج نمایید، اجازه دهید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود سپس آبیاری کنید.
  • برگها پژمرده شده و سقوط می کنند: نور کافی نیست گیاه را به محل پر نور تری منتقل نمایید.
  • برگهای جدید بدشکل و حشراتی با مواد چسبناک در سطح آنها مشاهده می گردند: گیاه را با سم حشره کش هر هفته یک بار سمپاشی کنید تا علایم برطرف گردند.
  • رشد گیاه متوقف است: هوا سرد است، گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید.
  • برگها زرد و سطح زیرین آنها مملو از تار عنکبوت است: عامل آن کنه ریز قرمز است، سطح زیرین برگها را با پارچه نرم و یا اسفنج تمیز نموده و یا هر دو هفته یک بار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید تا علایم برطرف گردند، غبار پاشی و تأمین رطوبت در کاهش آفت مؤثر است.
  • برگها سیاه می شوند: هوا سرد است و یا صدمه مربوط به مواد براق کننده شیمیایی است، گیاه را به محل گرمتری منتقل نموده و از مواد براق کننده استفاده نگردد.
  • برگها زرد می شوند: گیاه خیلی تشنه است، فوراً آبیاری کنید، خاک را در بهار و تابستان همیشه مرطوب نگهدارید، بعد از تشکیل میوه ها در زمستان آبیاری را کمتر کنید.
  • حشراتی اطراف گلدانها در پرواز هستند: با سم حشره کش گیاه را سمپاشی نموده تا حشرات از بین بروند.

موارد پیشنهادی


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

مشاهده بیشتر