0

شرایط نگهداری از گیاه پاندانوس

نگهداری و تکثیر و درمان گیاه پاندانوس

نگهداری و تکثیر و درمان گیاه پاندانوس

آشنایی با نگهداری و تکثیر و درمان گیاه پاندانوس از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه باشید.

نگهداری و تکثیر و درمان گیاه پاندانوس

فارسی اصیل: ندارد

فارسی رایج: پاندانوس

نام انگلیسی: Screw pine

زیبایی خاص این گیاه زینتی، روییدن برگها در طول محور ساقه است که در صورت قرار دادن آن روی پایه و یا در محل بلند نظرها را به خود جلب می نماید. در کلیه منازل با شرایط آپارتمان خود را سازگار نشان داده است، برگها کشیده و بلند سبز و دارای خطوط سفید و کرمی و زرد رنگ، در سرتاسر حاشیه برگها از قاعده تا نوک مملو از دندانه های ظریف و خار مانند است، با زیاد شدن سن گیاه احتیاج بجا و مکان بیشتری دارد، در محل اتصال برگ با ساقه جوانه هایی با ریشه های کوچک می رویند که قابل انتقال به گلدان دیگر هستند. انتخاب نام انگلیسی Screw (پیچ) برای آن به علت در برگرفتن ساقه توسط برگ ها به صورت مارپیچ است. خانواده آن پانداناسه و متعلق به مناطق گرم است.


موارد پیشنهادی


نیازها

نور: به نور کافی و تقریباً آفتابی احتیاج دارد ولی نور آفتاب ظهر به گیاه صدمه وارد می نماید. اگر محیط دارای نور کافی نیست هر چند وقت یکبار به محل پر نورتر انتقال دهید، در غیر این صورت برگها سبزی و شاداب بودن خد را از دست می دهند.

دما: حداقل درجه حرارت در زمستان 10 درجه سانتیگراد است که در صورت نزول آن باید آبیاری متوقف گردد، در تابستان درجه حرارت طبیعی اتاق برای آن مطلوب است و در صورت بالا بودن آن نیاز به غبار پاشی دارد.

آبیاری: در تابستان 2-3 بار در هفته و در زمستان هر ده روز یک بار با آب ولرم آبیاری نمایید، آب روی سطح برگها و قاعده آن نریزد چون باعث پوسیدگی می گردد.

رطوبت: در تابستان هفته ای یک بار و در زمستان هر دو هفته یکبار غبارپاشی لازم است، اضافه نمودن آب به زیر گلدان سنگریزه دار بدون ایجاد تماس ته گلدان با آب در ایجاد رطوبت پایدار کمک می نماید.

تغذیه: کمبود عناصر خاک گلدان را با اضافه نمودن کود شیمیایی مخصوص گیاهان زینتی هر 20 روز یک بار طبق دستور جبران نمایید.

خاک مناسب: لیمونی و کمپوست، پیت به نسبت 4 بر یک.

تعویض گلدان: هر یکسال و یا یکسال و نیم یک بار گیاه احتیاج به تعویض گلدان دارد، گیاه ترجیح می دهد در گلدان کوچکتر زندگی نماید.

تمیز کردن برگها: از مواد براق کننده شیمیایی می توانید هر سه هفته یکبار استفاده نمایید، بهتر است برگها را با پارچه نرم و اسفنج مرطوب تمیز نمایید.

تکثیر: جدا کردن پاگیاه در بهار و ریشه دار کردن آنها. ( هر پا گیاه در یک گلدان کاشت گردد.) ساقه ضخیم و کوتاه این گیاه بر روی انبوهی از ریشه های بهم پیچیده می رویند و برگهای ضخیم آن بطرف پایین متمایل می گردند، گیاه را باید روی پایه یا محل بلند و به دور از محل رفت و آمد قرار داد.

عوارض و درمان

  • برگها چروکیده و قهوه ای می شوند: هوا گرم و گیاه تشنه است. آبیاری را شروع و گلدان را به محل خنک و مرطوب منتقل نمایید.
  • برگها می پوسند: هنگام غبارپاشی یا آبیاری قطرات آب روی برگها بجا مانده است. روی برگها آب نریزید.
  • لکه های قهوه ای رنگ در حاشیه برگها به چشم می خورند: هوا خیلی خشک است، مقداری سنگریزه و آب به زیر گلدانی اضافه نمایید، ته گلدان با آب در ارتباط نباشد.
  • برگها قهوه ای کم رنگ و نرم و آبکی می شوند: هوا خیلی سرد و یا صدمه مربوط به یخ زدگی است، برگهای صدمه دیده را حذف و گلدان را به محل گرمتری منتقل نمایید.
  • برگهای جدید ریز و کم رشد هستند: حجم ریشه ها را بازدید کنید، اگر متراکم هستند گلدان را تعویض نمایید، تغذیه مصنوعی هم در رفع این عارضه اثر مثبت دارد.
  • قاعده برگها آبکی و پوسیدگی شروع شده است: آبیاری بیش از اندازه باعث آن است، بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود اگر درجه حرارت زیر ده درجه است آبیاری را قطع کنید.
  • برگها حالت ابلق بودن خود را از دست داده و سبز یکدست هستند: نور کافی نیست، گلدان را به محل آفتابگیر منتقل نمایید، مواظب سوزان اواسط روز باشید.
  • برگها رنگ پریده و چروک می شوند: نور زیاد است گیاه را به محل تاریکتر منتقل نمایید.
  • لکه های قهوه ای در پشت برگها مشاهده می شوند: آفت عامل این عارضه است، سمپاشی باسم نفوذی حشره کش هر دو هفته یک بار طبق دستور توصیه می گردد.
  • برگها دارای نقاط زرد رنگ و سطح زیرین آنها مملو از تار عنکبوت است: کنه قرمز میکروسکوپی عامل آن است . با سم کنه کش طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید.

بیشتر بخوانید: فلسفه نسبت ۷ به ۱ زیتون به انجیر در قرآن


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − هشت =

مشاهده بیشتر