0

آشنایی با گل لیلیوم

آشنایی با گل لیلیوم

آشنایی با گل لیلیوم

با مطلب آشنایی با گل لیلیوم از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه باشید.

آشنایی با گل لیلیوم

لیلیوم یا سوسن در فارسی سوسن چلچراغ نامیده می شود. لیلیوم یکی از گیاهان وحشی و بومی است که فقط در دو نقطه از دنیا یافت می شود، یکی در منطقه جیرنده در شمال ایران و دیگری در کشور اکراین. این گیاه رنگ سفید، گلهای متنوع آویزان و منظره یک چلچراغ را دارد. از طرف سازمان محیط زیست این گیاه به حالت قرنطینه و محصول درآمده است و کارهای تحقیقاتی بر روی ان در حال انجام است.

گلهای سوسن دیگری در ایران وجود دارد که بر روی آن ها عملیات به نژادی صورت گرفته است و به فرم های امروزی لیلیوم ها در امده اند.

کشت و کار لیلیوم:

لیلیوم یا سوسن معمولی دارای یک پیاز فلسی است یا به عبارت دیگر لیلیوم پیاز درشتی است که فلس های جدا از هم دارد. بوسیله همین فلس های جدا از هم تکثیر می شود. روش تکثیر بدین صورت است که بعد از کشت پیازهای درشت گیاه در یک خاک کاملاً استریل و ضدعفونی شده و مناسب از لحاظ دارا بودن مواد غذایی، ابتدا برگهای کوچک و اولیه ظاهر و سپس علایم ساقه گل دهنده دیده می شوند.

برداشت پیازهای لیلیوم موقعی است که رشد رویشی تمام شده و گیه گل داده باشد. زیرا به عنوان یک Cut flower از گل بریده آن استفاده می کنیم. به عبارت دیگر بهترین زمان برداشت پیازهای لیلیوم اوایل پاییز یعنی زمانی که هوا هنوز خیلی سرد نیست، می باشد. در ارقام حساس به سرما زمان برداشت پیازها خیلی اهمیت دارد اما بطور کلی باید گفت که پیاز گیاه باید در فصل پاییز برداشت شود زیرا در این فصل است که پیازها به اندازه کافی مواد غذایی را در خود ذخیره کرده اند.

پیاز لیلیوم نسبتاً درشت است اما اندازه های مختلفی از آن در کشت و کار استفاده می شوند. پیازها با اندازه های 15 تا 18 سانتی متری قابل کشت هستند. اما برای اینکه محصول مناسب و گل دهی بهتری داشته باشد، پیازهایی به قطر حدود 20 تا 25 سانتیمتر برای کشت توصیه می شوند. در کشت و کار لیلیوم چند مشکل اساسی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم.


بیشتر بخوانید: بوتاکس ایده آل من است


مشکلات کشت و کار لیلیوم:

  • سبز شدن پیازچه ها پیش از موعد:

پیازهای لیلیوم در ارقام زودرس پیازچه هایی تولید می کنند که هنوز سر از خاک در نیاورده جوانه می زنند. در این حالت ساقه سبز شده را نباید شکست بلکه پیازچه را جدا کنید و در خاکی که حالت رکود دارد، نگهداری کنید تا در فصل مناسب کشت و کار شود.

  • بیماری لکه قهوه ای برگ های لیلیوم:

هر دلیلی که باعث توقف رشد ریشه های لیلیوم بشود معمولاً لکه های قهوه ای را در برگ بوجود می آورد. یک زا عوامل توقف رشد ریشه، افزودن مواد غذایی بیش از حد نیاز، آبیاری نامنظم و بی موقع و خاک نامناسب با بافت سنگین است. لذا برای جلوگیری از بیماری لکه قهوه ای باید به این عوامل بیشتر دقت شود.

  • کمی تعداد گل ها و کوچکی اندازه گل ها:

ممکن است بدلیل انتخاب پیازهای کوچک و نادرست گل های ریز و کوچک تولید شوند. بنابراین پیازهای درشت که مواد غذایی به اندازه کافی در خود ذخیره کرده باشند به شرط اینکه از درجه حرارت مناسبی در انبار برخوردار باشند بخوبی گل می دهند.

  • زودرسی گل های لیلیوم:

آخرین نکته در مورد لیلیوم موضوع پیش رس کردن گل های آن است که بسته به تقاضای بازار این کار را انجام می دهند. نکته ای که در پیش رس کردن گل های لیلیوم اهمیت دارد اختلاف درجه حرارت شب و روز است. بهترین دما در روز برای لیلیوم حرارت 20 درجه و در شب 15 درجه سانتیگراد است. اگر پیازها را به مدت 6 هفته در درجه حرارت پایین در انبار نگهداری کنند می توان به عنوان پیش رس کردن، انها را به گلخانه انتقال داد.


مطالب پیشنهادی:

معرفی و پرورش گلایول + نگهداری پیازها


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 5 =

مشاهده بیشتر