0

نحوه نگهداری از گل فیتونیا

نحوه نگهداری از گل فیتونیا

نحوه نگهداری از گل فیتونیا

نحوه نگهداری از گل فیتونیا و درمان و عوارض گل فیتونیا را از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه باشید.

نحوه نگهداری از گل فیتونیا
فارسی اصیل: رزیدل (رزی = رنگی + دل) اشاره به رنگارنگی و رگبرگهای سرخ و سفید برگهای آن دارد.

فارسی رایج: فیتونیا

نام انگلیسی: برگ توری منقوش Pointed net leaf

واقعاً برگ توری منقوش است، برگها پهن و قلبی شکل و رگبرگهای اصلی و فرعی آن رنگین و کاملاً نمایان، شاخه ها گسترده و افتاده و زیبا، برای حفظ این حالت بهتر است گاه به گاه جوانه های انتهایی را حذف کرده تا جوانه های جانبی رشد کنند، به علت نیاز شدید به رطوبت محیط کاشت آنها در گلدانهای شیشه ای دهانه گشاد رایج است، سایه دوست است ولی نه لزوماً تاریکی، گل های ریز آن مورد توجه نیست و بهتر است به محض مشاهده حذف گردند و بالاخره خانواده آن آکانتاسه و زاد گاهش برزیل است.

نیازها

نور: نسبت به سایه مقاومت خوبی نشان می دهد، تابش نور مستقیم آفتاب بخصوص از پشت شیشه به برگهای گیاه صدمه وارد می نماید.

دما: حداقل آن 18 درجه سانتیگراد است (در تمام طول سال احتیاج به هوای گرم دارد) در صورتی که درجه حرارت بالای 30 درجه باشد غبارپاشی توصیه می گردد.

آبیاری: حداقل سه بار در هفته در تابستان آبیاری لازم است در زمستان هر پنج روز یکبار آبیاری کافی است. گیاه نسبت به خشکی حساس است. مرتباً رطوبت خاک را بازدید نمایید.

رطوبت: در تابستان هر روز احتیاج به غبارپاشی دارد، در زمستان هفته ای سه بار کافی است.

تغذیه: هر چهارده روز یکبار با مخلوط کودهای شیمیایی محلول در آب مخصوص گیاهان رینتی طبق دستور سازنده تغذیه مصنوعی لازم است، به علت کم توقع بودن گیاه نصف میزان توصیه شده کافی به نظر می رسد.

خاک مناسب: انواع خاکهای لیمونی و کمپوست برای رشد ریشه مناسب است.

تعویض گلدان: به علت سطحی بودن ریشه های گیاه نیاز چندانی به تعویض سالیانه گلدان نیست ولی از زهکش گلدان باید دایم بازدید نمود.

تمیز نمودن برگها: غبارپاشی برای تمیز کردن کافی به نظر می رسد از مواد براق کننده برگها که روزنه ها را مسدود می نماید استفاده نکنید.

تکثیر: انتخاب قلمه های جوان در بهار و ریشه کردن آنها در دمای 18 درجه اگر چه نگهداری از نظر رطوبت و حرارت مطلوب کمی مشکل است ولی حالت زیبایی برگها و رگبرگ ها ارزش مراقبت ویژه را دارد.

تأمین رطوبت: فیتونیا احتیاج شدیدی به محیط کاملاً مرطوب دارد. بطوری که در تابستان و در درجات حرارت بالا به 2 بار غبارپاشی در روز نیازمند است. رطوبت پایدار را با اضافه نمودن سنگریزه و آب به ته گلدان تأمین نمایید، ته گلدان با آب در ارتباط نباشد.

عوارض و درمان

  • حاشیه برگها چروک و پژمرده اند: هوا خیلی خشک است، غبارپاشی را شروع نمایید. مقدار سنگریزه در زیر گلدانی بریزید و آب به آن اضافه نمایید. مواظب باشد ته گلدان با آب د رتماس نباشد.
  • لکه های سوخته روی برگها مشاهده می گردد: علت آن استفاده از مواد شیمیایی براق کننده برگهاست، از آنها استفاده نکنید.
  • برگها می ریزند و جوانه های جدید ظاهر نمی شوند: هوا سرد است، گلدان را به محل گرمتری انتقال دهید، تشنگی مفرط هم عامل دیگر این عارضه است.
  • برگهای جوان ریز و فاصله بین دو برگ زیاد است: نور کافی نیست، به محل روشن تر منتقل نمایید، مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید.
  • برگها چروک خورده و نازک هستند: گیاه تشنه است و یا تابش مستقیم آفتاب عامل آن است، گلدان را بمدت 15 دقیقه درون نشت پر از آب قرار دهید، آبیاری را تنظیم کنید، گیاه را به محل نیم سایه منتقل نمایید.
  • برگها بدشکل و حشرات چسبنده ای روی آنها مشاهده می گردد: سمپاشی با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار تا رفع علایم پیشنهادی می گردد.
  • برگهای پایینی زرد می شوند: خاک گلدان باتلاقی شده است. سوراخ ته گلدان را بازدید و با یک سیم باریک با ملایمت مجاری خروجی زهکش را باز کنید، اجازه دهید سطح خاک خشک شود سپس آبیاری را شروع کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + پنج =

مشاهده بیشتر