0

شرایط نگهداری گیاه دیفن باخیا

شرایط نگهداری گیاه دیفن باخیا

شرایط نگهداری گیاه دیفن باخیا

با نحوه نگهداری و آبیاری و نیازها و عوارض و درمان گیاه دیفن باخیا از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه باشید.

شرایط نگهداری گیاه دیفن باخیا

فارسی اصیل: سمبرگ(اشاره به سمی بودن برگ آن)

فارسی رایج: دیفن باخیا

گیاهی است با برگ های زینتی و رایج در اکثر منازل، از خانواده آراسه و زادگاهش برزیل، ساقه نرم و آبکی و نقش و نگار برگها برحسب گونه، سبز رنگ و آراسته به لکه های سفید کرمی و زرد کمرنگ که از دو طرف برگ دیده می شوند، ساقه غالباً بدون انشعاب و برگهای پایینی به تدریج می ریزند و ساقه حالت لخت به خود می گیرند، نسبت به عدم تهویه هوای اتاق و آبیاری بیش از اندازه حساس است، گیاهان جوان و کم ارتفاع برای کاشت گروهی بسیار مناسب هستند.

نیازها

نور: نور غیر مستقیم بهترین نور است. نژادهای برگ تیره نسبت به سایه مقاوم هستند.در صورتی که تاریک باشد گیاه علفی و بیش از اندازه دراز می سوند.

 

دما: درجه 13 تا 18 سانتیگراد را ترجیح می دهد. برای مدت کمی در 10 درجه نیز مقاومت می نمایند ولی ممکن است برگهای پایین ریزش نمایند. در صورتیکه در حرارت بالاتر از 24 باشد غبارپاشی و آبیاری زیادی توصیه می گردد.


بیشتر بخوانید: شرایط نگهداری گیاه لیندا


آبیاری: آبیاری با آب سبک بدون املاح توصیه می گردد. در تابستان هفته ای 2 تا 3 بار و در زمستان یکبار در هفته کافی است. اگر درجه حرارت پایین تر از 16 درجه باشد اجازه دهید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود.

 

رطوبت: در تابستان غبار پاشی روزانه پیشنهاد می گردد بخصوص اگر درجه حرارت بالای 24 درجه باشد ریختن آب در زیر گلدانی سنگریزه دار (بطوری که ته گلدان با آب در تماس نباشد)جهت تأمین رطوبت اثر مثبت دارد.

 

تغذیه: هر ماه یکبار با کود مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی نمایید.

 

خاک مناسب: خاک برگ، مخلوطی از لوم و کمپوست

 

تعویض: هر سال در فصل بهار گلدان را با 2 اندازه بزرگتر تعویض نمایید.

 

تمیز نمودن برگها: با اسفنج یا پارچه مرطوب برگها را هر ماه تمیز نمایید. مواظب باشید برگها خراشیده نشوند.

 

تکثیر: ریشه دار نمودن قلمه های 5 سانتیمتری و دارای حداقل یک جوانه، این قلمه ها را بمدت یک تا دو روز خشک کرده و به طور افقی در شن قرار دهید. ریشه و شاخ و برگ از محل گره ها شروع به رشد می نماید.جدا کردن پا گیاه در واریته هایی که پا گیاه تولید می نماید در کلیه فصلهای سال.

 

تمیز نمودن برگها: نام انگلیسی این گیاه dumb cane یا عصای لالی است. چون شیره آن سمی و با تماس به نقاط حساس بدن مانند لب تولید تاول و لکنت زبان می نماید. بهمین علت پوشیدن دستکش و یا شستن دستها در هنگام کار با این گیاه الزامی است. جهت تمیز نمودن برگها با دست چپ برگ را نگهدارید و با دست راست یا اسفنج و یا پارچه مرطوب به ملایمت هر 3 هفته یکبار برگها را تمیز نمایید.


بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری گیاه سانسوریا


عوارض و درمان

 

  • برگها ریز و ساقه دراز شده است: نور کافی نیست گیاه را به محل روشن تر با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.

 

  • برگها زرد و تار عنکبوت زیر آنها مشاهده می گردند: عامل کنه ریز قرمز است هر دو هفته یکبار با سم کنه کش گیاه را سمپاشی نمایید تا علائم برطرف گردند.

 

  • برگها خشک شده و سقوط می نماید: هوا خیلی گرم و خشک است. رطوبت خاک را بازدید و در صورت لزوم آبیاری نمایید. غبار پاشی را فراموش نکنید. گیاه را به محل خنک تر منتقل نمایید.

 

  • لکه های سوخته روی برگها است: در آفتاب غبار پاشی نموده اید. اگر چه به غبارپاشی نیاز دارد ولی بهترین موقع آن صبح و عصر در سایه است.

 

  • بعضی از برگها و ساقه ها می پوسند: عامل آن قارچ بوتری تیس که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است. غبار پاشی را کمتر کنید. گیاه را در درجه حرارت حدود 16 نگهدارید و با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی نمایید.

 

  • برگها رنگ پریده و به سفیدی گرایش پیدا نموده اند: یا نور زیاد است و یا احتیاج به تغذیه دارد. شرایط را بازدید و نارسایی را رفع کنید.

 

  • زخمهای سفید پنبه ای شکل روی برگها و قاعده آنها مشاهده می گردد: حشره آفت عامل آن است. گیاه را هر 14 روز یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی نمایید.

 

  • برگهای پایین زرد و لکه های قهوه ای در حاشیه آنها مشاهده می گردد: آبیاری بیش از اندازه است. اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود سپس با میزان کمتری آبیاری را انجام دهید.

 

  • برگهای پایین به طرف داخل می پیچند و خشک می شوند: کاملاً طبیعی است با بالارفتن سن گیاه برگها پایین می ریزند. بهتر است گیاه را به محل خنک تری منتقل نمایید.

 

  • برگها رنگ پریده و سقوط می کنند: هوا خیلی سرد است. گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید.

 

 

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − ده =

مشاهده بیشتر