0

کژ کاری های جنسی کدامند؟

کژ کاری های جنسی کدامند؟

با انواع کژ کاری های جنسی کدامند؟ از بخش خانواده سایت تفریحی جیران همراه باشید.

کژ کاری های جنسی کدامند؟
یکی از مهم ترین جنبه های زندگی زناشویی که آن را از روابط اجتماعی دیگر متمایز می کند، رابطه ی جنسی با همسر است. رابطه ی جنسی به شیوه های گوناگون بر زندگی همسران اثر می گذارد. هر گونه نارضایتی از روابط جنسی، سایه ی تاریکی بر رابطه ی زناشویی می اندازد و باعث می شود زوج ها از هم فاصله بگیرند و صمیمیت بین آنان کاهش پیدا کند. ریشه های نارضایتی جنسی چیست؟ چه عواملی باعث می شود همسران از رابطه ی جنسی با یکدیگر لذت نبرند؟ یکی از دلایل مهم این مسئله، می تواند کژ کاری ها یا اختلالات عملکرد جنسی باشد. کژ کاری های های جنسی مشکلاتی هستند که در چرخه ی طبیعی پاسخ جنسی اتفاق می افتند یا باعث درد در حین رابطه ی جنسی می شوند. از جمله ی این کژ کاری ها  می توان کمبود میل جنسی، اشکال در برانگیختگی جنسی، اختلال در رسیدن به اوج لذت جنسی (ارگاسم)، انزال زود رس، مقاربت دردناک و واژینیسم را نام برد.


موارد پیشنهادی


کژ کاری های جنسی ممکن است دلایل جسمانی یا روان شناختی داشته یا ناشی از ترکیبی از هر دو عامل باشند. برخی از این کژ کاری ها ممکن است به دلیل بیماری های دیگری مانند مشکلات قلبی- عروقی یا بیماری های روان پزشکی مانند افسردگی به وجود بیایند. مصرف برخی از این داروهای تجویز شده یا مصرف مواد غیر قانونی هم باعث به وجود آمدن کژ کاری های جنسی می شوند. از سوی دیگر بعضی از کژ کاری های جنسی در اثر رویدادهای زندگی مانند زایمان به وجود می آیند، در حالی که بعضی دیگر از ابتدای بلوغ وجود دارند. البته بایستی این نکته را در نظر داشته باشیم که اگر این مشکلات برای مدت کوتاهی اتفاق بیفتند یا فرد و همسرش به دلیل وجود این مشکل احساس ناراحتی نداشته باشند، نمی توان نام کژ کاری جنسی بر آن گذاشت.

  1. کمبود میل جنسی

در این مورد فرد برای مسائل جنسی خیال پردازی نمی کند یا تمایلی به برقراری رابطه ی جنسی ندارد. درموارد نادرتری فرد ممکن است از برقراری رابطه ی جنسی بیزار باشد. اختلال کمبود میل جنسی در خانم ها شایع تر است. اما این نکته که خانم ها کمتر به مسائل جنسی فکر می کنند به خصوص اگر در حین تماس جنسی برانگیخته شوند، لزوماً به این معنا نیست که دچار کمبود میل جنسی هستند. کمبود میل جنسی ممکن است به دلیل مسائل ژنتیکی رخ دهد. نداشتن عزت نفس کافی، نداشتن تجربه ی خوب از رابطه ی جنسی نیز می تواند باعث کمبود میل جنسی شود. فقدان میل جنسی می توانددر نتیجه افسردگی، اضطراب یا استرس مزمن ایجاد شود. پرهیز از رابطه ی جنسی به مدت طولانی نیز گاهی باعث سرکوب تکانه های جنسی می شود. یکی دیگر از دلایل کمبود میل جنسی می تواند احساس خصومت و رنجش از دست همسر باشد. کمبود میل جنسی می تواند تأثیر بسیار مخربی بر رابطه ی زناشویی داشته باشد. این مسئله ممکن است باعث شود همسر فردی که دچار کژ کاری است احساس کند دوست داشتنی نیست و از طرف همسرش تأیید کافی دریافت نمی کند. این مسئله به نوبه ی خود می تواندباعث ایجاد مشکلات جنسی دیگر شود.

2. اشکال در برانگیختگی جنسی

این نوع کژ کاری در خانم ها و آقایان به دو صورت متفاوت اتفاق می افتد. در موردخانم ها این کژ کاری موقعی مشخص می شود که در حین برقراری رابطه ی جنسی به اندازه کافی از لحاظ ذهنی یا جسمی تحریک نمی شوند یا این تحریک شدگی در طول رابطه ی جنسی از بین می رود. در مورد آقایان این اختلال خودش را به صورت ناتوانی نسبی یا کامل در ایجاد نعوظ (سفت شدگی آلت جنسی) یا حفظ آن نشان می دهد. این اختلال را در آقایان ناتوانی جنسی هم می نامند. با این وجود باید در نظر داشت اگر تحریک جنسی فرد کافی نباشد، نمی توان نام کژ کاری جنسی روی آن گذاشت.

در مورد خانم ها این اختلال رابطه ی نزدیکی با مسائل هورمونی دارد. از سوی دیگر برخی از داروها هم می توانند این مشکل را بیشتر کنند. اختلال نعوظ در آقایانی که برای درمان مشکلات جنسی مراجعه می کنند، بسیار شایع است. علت این کژ کاری در مردان می تواند جسمانی، روان شناختی یا ترکیبی از هر دو باشد، اما در مردان جوان و میانسال احتمال وجود ریشه ی روانی بیشتر است.

3. اختلال در رسیدن به اوج لذت جنسی (ارگاسم)

اگر خانمی در حین رابطه ی جنسی به اندازه ی کافی تحریک شده باشد اما در رسیدن به اوج لذت جنسی با مشکل روبه رو شود، می توان گفت به اختلال در ارگاسم دچار است. این اختلال در میان خانم ها مشکل شایعی محسوب می شود. شیوع کلی آن را در حدود 30 درصد تخمین زده اند. عوامل زوان شناختی بسیار زیادی در اختلال ارگاسم زنان نقش دارند. ترس از حاملگی، طر شدن از سوی همسر، ترس از صدمه دیدن، احساس خصومت نسبت به مردان با دوست نداشتن همسر واحساس گناه در موردتکانه های جنسی از جمله ای این عوامل هستند. انتظارات فرهنگی و محدودیت های اجتماعی هم در این مسئله بی تأثیر نیستند. بسیاری از زنان ممکن است حتی به خاطر تمایل به لذت بردن از رابطه ی جنسی احساس گناه داشته باشند. درباره ی آقان می توان گفت این کژ کاری خود را به صورت تأخیر در رسیدن به ارگاسم یا نرسیدن به آن نشان می دهد. بر خلاف خانم ها، شیوع این مشکل در مقایسه با انزال زودرس یاناتوانی جنسی، در میان آقایان نسبتاً پایین است. وقتی مردی پس از مدتی عملکرد سالم دچار چنین مسئله ای می شود، احتمالاً در دیگر حوزه های ارتباطی با همسرش دچار مشکل شده است. برنامه ریزی برای حامله شدن، وقتی مرد در این مورد مردد است کم شدن جاذبه ی جنسی همسر، توقعات شریک جنسی می تواند عامل به وجود آمدن این مشکل باشد.

مطلب مرتبط: راهکارهای درمان نارضایتی جنسی

4. انزال زودرس

انزال زودرس در آقایان به موقعیتی گفته می شود که در آن مرد به صورت مکرر پیش از زمان دلخواهش به ارگاسم می رسد و انزال رخ می دهد تعریف دقیقی از این که چقدر پس از نعوظ، انزال بایستی رخ بدهد وجود ندارد. اگر قبل یا بلافاصله پس از دخول انزال صورت بگیرد، این حالت را انزال زودرس تشخیص می دهند.

حدود 35 تا 40 درصد مردانی که برای درمان اختلالات جنسی مراجعه می کنند، به انزال زودرس مبتلا هستند. یکی از دلایل انزال زودرس را اضطراب نسبت به رابطه ی جنسی دانسته اند. این اختلال در مردان جوان بی تجربه شایع تر است و ممکن است با گذشت زمان برطرف شود. در ازدواج هایی که مدت زیادی از آن گذشته است، همسر مرد در بروز انزال زودرس تأثیر بسیار زیادی داردو یک ازدواج پر استرس می تواند این مشکل را شدیدتر کند.

5. واژینیسم

واژینیسم اختلالی مختص زنان است و موقعی اتفاق می افتد که عضلات یک سوم خارجی واژن به صورت غیر ارادی منقبض می شوند و نمی گذارند آلت جنسی همسر وارد واژن شود. خانم مبتلا به این اختلال، ممکن است به صورت خود آگاه مایل به برقراری رابطه ی جنسی باشد اما ناخودآگاه از آن جلوگیری می کند. رویدادهای ناخوشایند مانند تجاوز جنسی یا برقراری رابطه ی جنسی بدون رضایت کامل زن می تواند باعث چنین مسئله ای شود. در بعضی موارد درد یا پیش بینی درد در اولین تجربه ها باعث واژینیسم می شود. گاهی اوقات این اختلال می تواند نشان دهنده ی نارضایتی زن از رابطه با همسرش باشد.

6. مقاربت دردناک

مقاربت دردناک درد مداوم یا تکرار شونده در ناحیه ی تناسلی است که در زن یا مرد هنگام رابطه ی جنسی یا قبل یا پس از آن روی می دهد. این کژ کاری هم در خانم ها و هم در آقایان رخ می دهد اما در میان زنان بسیار شایع تر از مردان است. مقاربت دردناک با واژینیسم در ارتباط است و اغلب همراه با آن دیده می شود. دوره های مکرر واژینیسم ممکن است منجر به مقاربت دردناک شود.

سابقه داشتن رابطه ی جنسی دردناک، مانند مورد تجاوز قرار گرفتن یا سوء استفاده ی جنسی در کودکی، می تواند باعث بروز این اختلال در خانم ها شود. تنش و اضطراب در مورد رابطه ی جنسی هم می تواند این مشکل را ایجاد کند. دردی که فرد موقع رابطه ی جنسی تجربه می کند واقعی است و رابطه ی جنسی را غیر قابل تحمل می کند. پیش بینی درد بعدی در این افراد باعث می شود از رابطه ی جنسی اجتناب کنند. در صورتی که شوهر بدون توجه به این درد اقدام به برقراری رابطه ی جنسی کند ممکن است مشکل وخیم تر شود.

کلام آخر

کژ کاری های جنسی مشکلات پیچیده ای هستند که بسیاری اوقات حاصل چند عامل جسمی و روان شناختی در هم تنیده اند. از این رو برطرف کردن این اختلالات نیازمند ارزیابی و درمان تخصصی است. همچنین از آن جایی که رابطه ی جنسی در زمینه ی رابطه ی زناشویی اتفاق می افتد، معمولاً مشکلات جنسی هر دو زوج را درگیر می کند و به ندرت اتفاق می افتد فقط یکی از زوجین به نوعی کژکاری جنسی مبتلا باشد. به همین دلیل برای درمان بهتر مشکلات جنسی بایستی هر دو زوج در درمان شرکت کنند.

نکته ی دیگری که بایستی در نظر داشت این است که برای رفع مشکلات جنسی داروها و ابزارهای بسیاری در بازار وجود دارد که بسیاری از آن ها پایه و اساس علمی مشخصی ندارد. برای مثال دیده شده است مصرف کرم ها و داروهایی که با هدف رفع انزال زودرس عرضه می شوند، در واقع باعث از بین رفتن عملکرد آلت تناسلی به بصورت پایدار می شود. از سوی دیگر برخی از کسانی که به کژکاری های جنسی مبتلا هستند بنا به توصیه ی آشنایان و دوستان ناآگاه برای رفع این مشکلات به مواد مخدر پناه می برند که به نوبه ی خود باعث به وجود آمدن مشکلاتی به مراتب بدتر می شود.


بیشتر بخوانید: درمان بیضه کوچک با تغذیه


 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − سه =

مشاهده بیشتر