0

مرز توجه سالم به زیبایی و توجه بیمار گونه 

مرز توجه سالم به زیبایی و تناسب اندام و توجه بیش از اندازه و بیمار گونه کجاست؟

مرز توجه سالم به زیبایی و توجه بیمار گونه

با مرز توجه سالم به زیبایی و توجه بیمار گونه از بخش خانواده سایت تفریحی جیران همراه باشید.

مرز توجه سالم به زیبایی و توجه بیمار گونه 

تصویری که هر کس از بدن خود دارد

هر کدام از ما در طول دوران رشد به تصویری ذهنی از اندام خود دست یافته ایم. این تصویر معمولاً بر اساس تجربه های دوران کودکی، باز خوردهای محیطی، مقایسه با دیگران، تعریف ها و تمجید و تمسخر ها و انواع و اقسام واکنش ها به دست آمده است. شاید تعجب کنید، در مواردی، تصویری که ما از خود در ذهن مان داریم، منطبق با آن چه دیگران می بینند، نیست. فکر می کنیم خودمان را بی واسطه در آن چه دیگران می بینند، نیست. در حقیقت خودمان را از پشت فیلتر تصویری ذهنی که از بدن مان داریم، نگاه می کنیم. در این بین، وقتی تصویر بدن خود را با آنچه آرزویش را داریم، مقایسه می کنیم، ممکن است اوضاع و احوال دیگری پیدا کنیم. برخی، مشکلی با این موضوع ندارند و فاصله ی زیادی در این بین نمی بینند. آنان راضی و خوشحال ترند و نیازی به پنهان کردن خود ندارند. در سوی دیگر، افرادی هستند که به حدی بین تصویر بدن خود با آن چه می خواهند، فاصله می بینند که دچار اختلالاتی می شوند که به آن ها آسیب های جدی خواهد زد.


موارد پیشنهادی


مرز توجه سالم به زیبایی و تناسب اندام و توجه بیش از اندازه و بیمار گونه کجاست؟

بی اشتهایی روانی

این اختلال بالقوه کشنده است و در آن، فرد با هدف لاغری، دست از غذا خوردن می کشد، بیشتر، زنان جون به این اختلال مبتلا می شوند و حتی وقتی به شدت لاغر شده اند، و از بیماری های جسمانی رنج می برند، خود را چاق می بینند و ناراحت اند. ظاهراً کنترل وزن، تنها راه حل آن ها برای اعمال مدیریت بر زندگی شان است.

پر اشتهایی روانی

افراد مبتلا به این اختلال، بیشترند. آنان به طور مکرر در خوردن زیاده روی می کنند، حجم زیادی از مواد غذایی را در بیست تا سی دقیقه می بلعند و بعد، همه ی آن چه را خورده اند به اجبار بر می گرداند. به علاوه ممکن است فرد از ملین ها، مسهل ها، ورزش شدید و انواع روش ها برای جبران حمله های پرخوری خود استفاده کند. این افراد از بدن خود بیزارند. احساس گناه و رفتار خود ویرانگری در آنان کیفیت زندگی شان را پایین می آورد.

پرخوری افراطی

این افراد به طور وسواسی و خارج از کنترل دست به خوردن می زنند. البه غذایی را که خورده اند بر نمی گردانند و اغلب با اضافه وزن دست و پنجه نرم می کنند. 5 تا 8 درصد از زنان و مردان چاق به این اختلال مبتلا هستند. آن ها با بدن خود مشکل دارند و از این که نمی توانند دست از خوردن بردارند، احساس بدی دارند.

اختلال بدشکلی بدنی

افراد مبتلا به این اختلال، دلمشغولی وسواس گونه با ظاهر خود دارند. با دیدی تحریف شده و نابهنجار به خود می نگرند و خود را دارای بدنی بسیار بد و زشت می دانند، در حالی که دیگران آنان را عادی می بینند. افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدنی، دست به انواع تلاش ها برای تغییر ظاهر خود می زنند و ممکن است از موقعیت های اجتماعی پرهیز کنند. این افراد معمولاً به سراغ پایانی ندارد، چون هیچ وقت به تصویری که می خواهند نمی رسند و همیشه خود را زشت می بینند.

افسردگی مفرط

این که افسردگی ممکن است از تصور بسیار منفی و بیزار گونه از خود به وجود آمده باشد یا این که خود افسردگی در حالت شدید، باعث نفرت فرد از بدن و ظاهرش شود، در موارد مختلف متفاوت است. به هر حال اختلال افسردگی شدید، با بیزاری، احساس گناه، نفرت از خود و مانند ان همراه است. این افراد، خود و البته بدن خود را دوست ندارند و ممکن است دست به خودکشی بزنند.

رژیم های لاغری، رژیم های چاقی

گفته می شود در هر لحظه از زمان، نیمی از زنان دنیا و یک چهارم مردان، در حال رژیم گرفتن هستند. برخی دوست دارند لاغر تر بشوند و برخی می خواهند کمی وزن اضافه کنند. البته، رعالیت رژیم غذایی مناسب و سالم، همیشه توصیه می شود  اما افرادی هستند که در چرخه های معیوبی می افتند که همه زندگی شان را تحت تأثیر قرار می دهد. بسیاری از افراد چاق، با کم کردن چندین کیلوگرم وزن، قدری احساس بهتری پیدا می کنند، اما با اضافه شدن فقط یک یا دو کیلوگرم، دوباره تصویر بدنی ناخوشایندی از خود در ذهن دارند و از خود ناراضی هستند. بنابراین در چرخه هایی پر از احساس فشار، ناخسنودی و گناه اسیر می شوند.

جراحی های زیبایی

این روزها که راه های جدیدی برای تغییر ظاهر بدنی به میدان آمده اند، بسیاری از افراد دست به گریبان پزشکان و جراحی های متنوع می شوند، تا بتوانند خودرا در آینه زیباتر ببینند. البته برخی به طور مادرزادی یا بر اثر تصادف، مشکلاتی در ظاهر خود دارند که نیاز به اصلاح دارد. همچنین، برخی افراد ویژگی ناخوشایندی در ظاهر خود دارند که خیلی جلب توجه می کند و همه متوجه آن می شوند، این موضوع آن ها را آزار می دهد و خب، با برطرف کردن ان از طریق عمل جراحی می توانند تعاملات اجتماعی راحت تری داشته باشند و از حضور در اجتماع منصرف نشوند. در مورد این افراد، جراحی زیبایی در حقیقت نوعی درمان و لازم است. در عین حال بسیاری از افرادی که پیگیر جراحی های زیبایی هستند مشکل واقعی در ظاهر خود ندارند. به نظر دیگران، آن ها معمولی هستند و ظاهری مناسب دارند. هیچ کس، ویژگی منفی بارزی در ظاهر آنها نمی بیند و اتفاقاً بسیاری به آن ها اصرار می کنند فکر جراحی را از سر بیرون کنند چرا که مشکلی در ظاهر خود ندارند آنان می کوشند برای تصویر بدنی ناهنجاری که از خود در ذهن دارند، راه چاره ای پیدا کنند.

مشکل شدید و واقعی زمانی اتفاق می افتد که فرد از نتیجه ی عمل جراحی هم راضی نمی شود و دائم از این جراحی به سراغ جراحی بعدی می رود تا شاید، به تصویر رویایی خود دست یابد، غافل از این که فیلتری که از پشت آن به تصویر خودش در آینه نگاه می کند باید اصلاح شود. این فیلتر یعنی تصویر بدنی نامناسب، احتمالاً با هیچ جراحی ای درست نخواهد شد و نیاز به تغییر در باورها و نگرش فرد دارد.

خود را در آینه چه طور می بینم؟

چه تصویری از بدنخود در ذهن تان دارید، چه قدر از ویژگی های مختلف بدن تان مثل قد، میزان چاقی یا لاغری، رنگ و پرپشتی موها، رنگ چشم ها، مدل چهره، رنگ پوست و … در بدن خود احساس رضایت می کنید و چه قدر تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که کاش می شد در این ویژگی ها تغییری ایجاد کرد؟

یکی از راه هایی که نشان می دهد تصویر بدنی ایده آل شما چه قدر به تصویری که از بدن خود در ذهنن دارید نزدیک است این است که تک تک، ویژگی هایی که فکر می کنید آن را دارید با ایده آل آن ویژگی در ذهن تان مقایسه کنید و ببینید چه احساسی از این تفاوت تجربه می کنید. این احساس چه قدر ناراحت کننده است و چه قدر باعث می شود احساس نارضایتی از بدن خود داشته باشید. مثلاً اگر موهای کم پشت و روشنی دارید، شاید آرزو می کنید موهای مشکی، پرپشت و براقی داشتید و آن قدر موهای تان به نظرتان بد می رسد که بدون رسیدگی، سشوار کشیدن و استفاده از اتوی مو و تافت، حاضر نیستید کسی شما را ببیند، این تکه از تصویر بدنی تان نیاز به تغییر دارد تا احساس راحتی و رضایت بیشتری از خود داشته باشید.

تصویر بدن چقدر روی رفتارهای هر روز تأثیر می گذارد؟

همه دوست دارند مرتب و آراسته باشند و دیگران آن ها را خوش ظاهر بدانند با این حال، همیشه نمی توان آراسته بود. در برخی موقعیت ها را آراستگی اصلاً معنایی ندارد. مثلاً در استخر شنا، نمی توان موها را آراسته نگه داشت. مشکل زمانی به وجود می آید که این احساس ناخوشایند در مورد خود، در موقعیت های اجتماعی حال شما را بد کند یا مانع از برخی فعالیت های تان شود.

مثلاً وقتی در جمعی غریبه قرار می گیرید وقتی به مهمانی می روید و متوجه می شوید متفاوت از بقیه لباس پوشیده اید، وقتی در حضور شما از ظاهر کسی تعریف می شود اما به شما چیزی در مورد ظاهرتان گفته نمی شود. وقتی احساس کنید لباس تان برای هیکل شما مناسب نیست، وقتی همراه دوستی هستید که از شما جذاب تر است یا وقتی در جمعی، همه در مورد رژیم گرفتن و وزن کم کردن صحبت می کنند، معمولاً چه احساسی به شما دست می دهد؟

وقتی از خواب بیدار شده اید، وقتی در استخر هستید، وقتی تازه از حمام بیرون آمده اید، وقتی هیچ آرایشی ندارید … و کسی شما را می بیند، یا ناگهان کسی از راه می رسد یا این که از شما عکس می گیرند، چه قدر احساس منفی به شما دست می دهد؟

همه ی این موارد، در واقع هر روز در زندگی آدم ها اتفاق می افتند و کسانی که تصویر بدنی خوبی از خود ندارند و خود را به همان شکلی که هستند نپذیرفته اند، در موقعیت های زیادی دچار احساس منفی، معذب بودن و … می شوند. ممکن است بیرون رفتن با برخی از دوستان خود را کنار بگذارند. چون در کنار آنان احساس می کنند جذاب و زیبا نیستند و افکار منفی شان در مورد بدن شان بیشتر می شود. همچنین ممکن است از خیر برخی از موقعیت ها بگذرند، مثلاً به گشت و گذار و شب چادر زدن در کوه و جنگل تن ندهند، چون نمی دانند اگر بارانی ببارد و خیس شوند، یا صبح که از خواب بیدار می شوند و خبری از دوش و آینه نیست، چه شکلی خواهند بود و نمی خواهند دیگران آنها را به این شکل ببینند.


بیشتر بخوانید: نحوه پاکسازی پوست در منزل


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 8 =

مشاهده بیشتر