0

روش حل اختلافات زندگی مشترک

روش حل اختلافات زندگی مشترک

روش حل اختلافات زندگی مشترک

با روش حل اختلافات زندگی مشترک از بخش خانواده سایت تفریحی جیران همراه باشید.

روش حل اختلافات زندگی مشترک

روش حل اختلافات زندگی مشترک

 برای جلوگیری از بروز اختلاف و مشاجره در زندگی سعی کنید شنونده خوبی باشید و تا پایان صحبت های شریک زندگی تان را گوش دهید.

افراد مختلف واکنش های مختلفی در هنگام اختلاف و مشکل در زندگی از خود نشان می دهند. انسان های باهوش سعی می کنند در هر موقعیتی خود را کنترل کنند و بهترین عملکرد را از خود نشان دهند.

مدیریت اختلافات در زندگی مشترک

تعارض، اختلاف و حتی دعوا در هر زندگی و رابطه‌ای پیش می‌‌آید. تا وقتی مجرد هستیم در زندگی با والدین‌مان و وقتی ازدواج می‌کنیم در رابطه با شریک زندگی‌مان گاهی دچار تنش و اختلاف می‌شویم و نمی‌دانیم در این مواقع چه کاری درست است و چه کاری غلط. همین ندانستن هم باعث بروز مشکلات بدتر و حل نشدن مشکل فعلی می‌شود.

مشکل روی مشکل می‌آید و به عبارتی همه چیز قوز بالا قوز می‌شود. در لحظات بحران و تعارض سوالی که پیش می‌‌آید این است که باید چه کار کرد؟ چه رفتاری باید انجام داد که مشکل به آرامی و منطقی حل شود و مشکل عدم مدیریت تعارضات، به مشکلات دیگر اضافه نشود؟ در زیر به ۶ مهارتی که باعث مدیریت تعارضات در زندگی مشترک می‌شود، اشاره می‌کنیم.

شش مهارت برای مدیریت اختلافات در زندگی مشترک

۱- تمرین خود آرام بخشی

اولین و راحت‌ترین راهکار برای حل تعارض، دوری از آن به هنگام خشم است. وقتی اختلافی پیش می‌آید و تمام وجودتان پر از خشم می‌شود سعی کنید کارهایی انجام دهید که باعث دور شدن حالت تدافعی و خشم از درون‌تان می‌شوند. هنگامی که تعارض شدیدی در حال وقوع است، به خود و فرد مقابلتان یک مهلتی بدهید. بروید قدم بزنید، دوش بگیرید، کتاب بخوانید، هرکاری می خواهید بکنید تا چند نفس عمیق بگیرید، آرام شوید و با چارچوب ذهنی بهتر بازگردید.

در این مواقع خیلی راحت و منطقی می‌توانید مشکل به وجود آمده را حل کنید. شاید در ابتدااین کار برایتان مشکل باشد و نیاز دارید موقع خشم، خودتان را تخلیه کنید. اما با تمرین و تکرار زیادمی‌توانید این کار را درون خود نهادینه کنید و شیرینی حل تعارض را بچشید.


بیشتر بخوانید: نکات کلیدی همسرداری


۲- شروع آرام مشاجره

دقت کنید که، مکالمات معمولاً به نقطه‌ای منتهی می‌شوند که از آن شروع شده‌اند. در نتیجه با لحنی آرام بحث را آغاز کنید. از انتقاد، متلک، زخم زبان و سرزنش دوری کنید. در جملات خود از ضمیر «من» استفاده کنید. یعنی در واقع تعارض را در ابتدا به سوی طرف مقابلتان پاس ندهید تا آن فرد گارد نگیرد. سعی کنید واقعه‌ی به وجود آمده را دقیق و به دور از خشم و توهین توصیف کنید و مؤدبانه صحبت کنید.

۳- تعمیر رابطه و تشنج زدایی از اختلاف

برای کمک به عدم تشنج در اختلاف و تعمیر رابطه‌ای که به تعارض برخورده است از عباراتی نظیر«بذار دوباره تلاش کنم»، «متأسفم»، «شاید حق با تو باشه»، «حق داری دلخور بشی»و نظیر این جملات، استفاده کنید.

وقتی این جملات را به کار می‌برید، فردی که از شما گله داشته ، متوجه می‌شود قصد شماآزار و اذیت او نبوده و یک اشتباهی سهوا انجام شده است و شما برای جبران و عدم تکرارآن تلاش خودتان را می‌کنید. برای همین بحث‌تان طولانی نمی‌شود و زودتر به صلح می‌رسید.

۴- گوش دادن به احساسات و آرزوهای شریک زندگی‌

شما بایستی از دو جهت روی این مقوله کار کنید. از یک طرف به گفتگوهایتان وضوح بیشتری بدهیدو احساسات و خواسته هایتان را بیان کنید. بیان خواسته‌هایتان باید شفاف، دور از ابهام، صریح و معقولانه باشد.

توقع نداشته باشید که شریک زندگی‌تان عقل کل باشد و همه چیز را بدون آنکه خودتان بگویید، بداند. پس از احساسات و توقعات خود بگویید. از طرف دیگر، شنوند بهتری باشید و سعی کنید خواسته‌های اساسی شریک عاطفی‌تان را کشف کنید. آنقدر آدم امنی برای همسرتان باشید که او بدون ترس و واهمه تمام آرزوهای خودش را برایتان بگوید و از اینکه جلوی شما خودافشایی کند، خجالت نکشد.

۵- نسبت به شریک عاطفی خود نفوذپذیر باشید

نظرات و ایده‌های شریک عاطفی خود را مهم تلقی کنید و به آنها احترام بگذارید. وقتی به همسرتان نشان دهید که حرف‌ها، آرزوها و وجودش برایتان مهم است و این حس ارزشمندی را به او می‌دهید، آرام آرام در او نفوذ می‌کنید. می‌توانید بفهمید چه چیزی او را خوشحال می‌کند و چه چیزی ناراحت. برای همین راحت می‌توانید از چیزهایی که او را دلخور می‌کند دوری کنید و دست به کارهایی بزنید که او را خوشحال می‌کند.

۶- مذاکره و مصالحه سازنده کنید

مصالحه یک هنر است. در مصالحه هر دو طرف بایستی احساسِ احترام، درک و حمایت کنند.هر طرف چیزی به دست می‌آورد و چیزی از دست می‌دهد، در نتیجه هر دو برنده‌اند. اما برایداشتن و به دست آوردن مصالحه باید ابتدا مذاکره سازنده را یاد گرفت.

مذاکره نباید حتما در زمان اختلافات رخ دهد. گاهی زوجین بدون بهانه باید باهم به گفتگو بپردازندو در خلال آن گفتگو نظرات و عقاید همدیگر را بشنوند و بشناسند.

وقتی گفتگو صورت می‌گیرد، شناخت افراد نسبت به یکدیگر هم، عمیق‌تر می‌شود و در نتیجهافراد سعی می‌کنند کمتر همدیگر را برنجانند. بنابراین گفتگو و مذاکره‌ی سازنده خواه ناخواهافراد را به سمت مصالحه سوق می‌دهد.

 ۵ نکته طلایی برای حل اختلافات زناشویی بدانید

به گزارش افکارنیوز، روزنامه خراسان نوشت: اختلاف بخش جدایی ناپذیر زندگی زناشویی است و به خودی خود برای زندگی زناشویی خطرناک نیست، آنچه می تواند خطرناک باشد نحوه مواجهه همسران با اختلافاتشان است. اگر اختلافات به درستی حل نشود می تواند زندگی زناشویی را دچار بحران های جدی کند. زوجین در مواجه با این اختلافات و تعارضات معمولا سه نوع برخورد دارند:

  1. از صحبت کردن در باره اختلافات اجتناب می کنند و معتقدند مشکل خود به خود حل خواهد شد.
  2. واکنش های هیجانی و افراطی بروز می دهند؛ برای مثال با یکدیگر دعوا می کنند و درگیری های مکرر ایجاد می شود.

اما به کارگیری هر یک از روش های گفته شده نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه تنش و نارضایتیرا در خانواده بیشتر می کند و مشکلات و اختلافات روز به روز پیچیده تر می شود.

راه حل سوم:

اما برخی از همسران از راه حل دیگری برای حل اختلافات خود استفاده می کنند:

3. اختلافات و تعارضات بین خود رابه صورت اصولی ومنطقی حل می کنند. حل اختلافات زناشوییقواعد واصولی دارد که در ادامه به مهم ترین آن اشاره می شود:

* زمان و مکان مناسبی را برای صحبت در باره اختلافتان در نظر بگیرید.

وقتی که خسته، گرسنه یا عصبانی هستید زمان مناسبی برای گفت و گو و حل مشکل نیست.همچنین در محیط های پر سر و صدا و یا در حضور دیگران به ویژه فرزندانتان از بحث کردن اجتناب کنید.

قواعد اصولی حل اختلافات زناشویی

* احساس منفی خود را بیان کنید.

گاهی اوقات زوجین هنگام اختلاف و مشکل به جای بیان ناراحتی و خشم خود، آن احساس را به نمایش می گذارند. مثلا اخم می کنند، حرف نمی زنند، داد و فریاد می کنند و… نکته مهم این است که اگر ناراحتی خود را به زبان نیاورید، همسرتان متوجه نمی شود که شما چه احساسی دارید. به جای نمایش احساسات با رفتارهای ناسنجیده با کلمات مناسب احساس خود را بیان کنید. با بیان احساسات خود، زمینه مناسبی را برای حل مشکلی که چنین احساساتی را در شما به وجود آورده است، فراهم می کنید.

* مراقب کلام خود باشید.

تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید. اگر صدایتان بلندتر شده یا تند و با پرخاشگری صحبت می کنید کمی مکث کنید تا آرام شوید و سپس به صحبت هایتان ادامه دهید.

* اختلافات گذشته را به میان نکشید.

آن چه که در شرایط معمول مانع از حل اختلاف می شود آن است که معمولا پس از بروز یک اختلاف، زوجین مشکلات قبلی و قدیمی را هم به میان می آورند. این موقعیت تنها باعث پیچیده تر شدن مشکلات می شود، طوری که دیگر هیچ راهی برای حل مشکل اصلی باقی نمی ماند. سعی کنید هر دفعه درباره یک موضوع بحثکنید و تنها روی آن موضوع تمرکز داشته باشید.

* مسئله ای که بر سر آن اختلاف نظر دارید را دقیقاً مشخص کنید.

مشکل اصلی را پیدا کنید و دقیقا بدانید که در باره چه موضوعی با همسرتان بحثمی کنید واختلاف اصلی چیست. بازکردن و تشریح مشکل به شما و همسرتان یک نمای کلی ازمسئله می دهد. تعریف دقیق و روشن مسئله گام مهمی برای حل آن است.


حتماً بخوانید: فواید روحی و جسمی ازدواج


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + چهار =

مشاهده بیشتر