0

نماد سنبل در سفره هفت سین 

نماد سنبل در سفره هفت سین

نماد سنبل در سفره هفت سین

هر یک از اجزای سفره هفت سین، نماد و سمبل خاصی هستند. برای آشنایی با نماد سنبل در سفره هفت سین از بخش دانستنی های سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

نماد سنبل در سفره هفت سین
پهن کردن سفره هفت سین یکی از رسم و رسومات زیبا و محبوب میان ایرانیان است. داخل این سفره که هر ساله چند روزی مانده به سال نو، در منازل ایرانیان سرتاسر جهان پهن می‌شود، معمولا هفت جز که با حرف سین آغاز می‌شوند قرار می‌گیرد که شامل 7 مورد از موارد زیر می‌باشد؛ سیر، سیب، سبزه، سنجد، سرکه، سمنو، سماق، سنبل، سکه، سپند، سپستان، سوهان، سوسن، سرمه، سنگک، سبزی، سیاهدانه.

موارد پیشنهادی


به جز هفت موردی که با حرف سین آغاز می‌شوند، مرسوم است اجزا دیگری نیز در سفره هفت سین چیده ‌شود که بر خلاف آن 7 مورد، با حروف دیگر آغاز می‌شوند و برای زینت‌دادن یا کامل‌کردن مجموعه قرار داده می‌شوند.

 از جمله این اجزا می‌توان به آینه، کتاب قرآن (کتاب مقدس یا مجموعه اشعاری از قبیل دیوان حافظ و شاهنامه فردوسی)، شمعدان (در بعضی سنت‌ها تعداد شمع‌ها به تعداد فرزندان خانواده است)، تخم مرغ رنگی، میوه، گل، شیرینی، آجیل، نان، شیر، ماست، پنیر، گلاب، عسل، شکر، تنگ یا کاسه آب (معمولاً حاوی برگ یا ماهی یا انار یا ترنج یا سایر مرکبات)، بیدمشک، بادبزن و سبزی خوردن است اشاره نمود.
گفته می‌شود که سین‌های سفره هفت سین نمادی از مفاهیمی چون نوزایی، باروری، فراوانی، ثروت، و مانند آنها می‌باشند. بعضی نیز این اجزا را به خدایان ایران باستان، بالاخص آناهیتا و سپندارمذ، ایزدبانوهای آب و خاک، نسبت می‌دهند.
یکی از زیباترین اجزای سفره هفت سین، گل سنبل است که به رنگ‌های مختلف در سفره هفت سین قرار داده می‌شود. اما سنبل نماد چیست که ما ایرانیان در سفره هفت سین خود استفاده می کنیم.

 نماد سنبل در سفره هفت سین

سنبل نام سرده‌ای از گل‌ها است که در گذشته جزو تیره سوسنیان محسوب می‌شد. خاستگاه سنبل، شرق دریای مدیترانه، ایران، ترکمنستان و آفریقای جنوبی است.
گل‌های سنبل خوش‌بو هستند و جنبه زینتی داند. دوره گلدهی آن‌ها در اوایل بهار است و گل‌های آن می‌توانند به رنگ‌های سفید، صورتی، بنفش، قرمز، نارنجی، زرد یا آبی باشند.
از آنجا که گل سنبل با آمدن بهار می‏ روید، آن ‏را به عنوان نماد بهار بر سر سفره هفت سین می‏‌گذارند. بدان معنا که بهار آمده و ما امید آن داریم که ما نیز بهاری شویم.
البته از آن‌جا که سنبل نه کلمه پارسی است و نه خوراکی گفته می‌شود که نباید آن را جزو هفت سین اصلی به حساب آورد و فقط محض زیباترشدن و پرشدن سفره هفت سین، سر سفره قرار می‌دهند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 5 =

مشاهده بیشتر