0

تغذیه مناسب فصل تابستان

کدام غذاها را در تابستان باید از سر سفره برداشت؟

تغذیه مناسب فصل تابستان

با تغذیه مناسب فصل تابستان از بخش دانستنی های سایت تفریحی جیران همراه باشید.

فصل تابستان از راه رسیده است و گرمای آن باعث به وجود آمدن بسیاری از ناراحتی ها می شود. قدیمی ها برای اینکه گرمای زیاد اذیتشان نکند به نوشیدنی ها و خوراکی های خاصی روی می آورند. همان کاری که بسیاری از ما دانسته یا ندانسته و از روی عادت انجام میدهیم، ولی به طور کلی برای این فصل گرم باید یک برنامه غذایی خاص داشت.

تغذیه مناسب فصل تابستان

صبحانه ضد گرما

مصرف پنیر، مربای آلبالو ، توت فرنگی و کدو حلوایی در وعده صبحانه باعث کاهش حرارت بدن می شود. استفاده از بستنی به عنوان میان وعده خوب است در حالی که خوردن شیر در فصل تابستان برای افراد با مزاج گرم و خشک و کسانی که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند، سبب تولید صفرا در بدن و در نتیجه افزایش گرما و خشکی بدن خواهد شد.


بیشتر بخوانید: سالاد سزار


غذا را سرد بخورید!

استفاده از ماست و دوغ برای کاهش حرارت بدن مفید است. قبل از غذا می توانید سالاد شیرازی یا سالاد کاهو بدون سس، همراه با آبلیمو و روغن زیتون بخورید.

سوپ جو برای پیش غذا در فصل تابستان می تواند مفید باشد. خوردن اسفناج پخته با ماست هم به افراد گرم مزاج توصیه می شود. استفاده از غذاهای طبع سرد در تابستان را از یاد نبرید و می توان از خورش های کدو، آلو اسفناج، بامیه، لوبیاسبز، گوجه سبز استفاده کرد. ماهی، گوشت بز، سیرابی، شیردان، قلوه و مغز می تواند حرارت بدن را پایین بیاورد. در حالی که گوشت شتر، میگو و شترمرغ طبع گرم دارند. گوشت گوساله اگر چه طبع سرد دارد ولی از نظر کیفیت چندان توصیه نمی شود. استفاده از خیار شور و به طور کلی استفاده از غذاهای شور مناسب فصل تابستان نیست.

 

چاشنی ها و ادویه ها

استفاده از رب انار، آب انار، سرکه ،آبلیمو، آبغوره، زرشک، سماق، لیمو امانی و آلوبخارا در فصل تابستان توصیه می شود. درحالی که مصرف زعفران، دارچین، سیاهدانه، زیره، فلفل قرمز و سیاه، زنجبیل، آویشن، نعنا، میخک و سیر توصیه نمی شود.


حتماً بخوانید:

خواص زرشک

خاصیت دارویی آویشن


خوب ها بدها!

کنجد، ارده، عسل، خرما و شیره انگور طبع گرم دارند و بهتر است در تابستان خورده نشوند. باقلا، ذرت، عدس، نخود سبز، برنج، اسفناج و خرفه برای این فصل مفید است. برای میان وعده می توانید سکنجبین و کاهو میل کنید. افرادی که احساس حرارت و گرما در آنها زیاد است از خوردن میوه هایی چون انجیر، انگور، انبه، آناناس، خربزه، طالبی، موز باید پرهیز کنند. خوردن میوه هایی چون توت سیاه، شاه توت، توت، توت فرنگی، البالو، هلو، زردآلو، شلیل، زغال اخته، کیوی، زالزالک،گوجه سبز، خیار ، میوه تازه تمبر هندی و هندوانه در فصل گرم، می تواند مفید باشد و باعث کاهش حرارت بدن شود. البته هندوانه را نباید بلافاصله بعد از غذا استفاده کرد و باید به عنوان میان وعده باشد چرا که باعث اختلال در هضم می شود.

تغذیه مناسب فصل تابستان

نوشیدنی مثبت

شربت در فصل تابستان یکی از بهترین گزینه های در پیش روی شماست و به همین دلیل توصیه می شود در انتخاب آن دقت لازم را داشته باشید. شربت های سکنجبین، ریواس، آلبالو، آبلیمو، زرشک، توت فرنگی، شاه توت، آلو و خاکشیر(به تنهایی یا با اسفرزه و گلاب) بهترین شربت های تابستانی هستند. ماءالشعیر هم می تواند نوشیدنی خوبی باشد به شرط آنکه خودتان آن را درست کنید. برای این کار جو را بجوشانید وقتی کامل پخت تا ته نشین شدن جو در کف ظرف صبر کنید و در نهایت آب زلال روی ظرف را بردارید و بنوشید. نوشیدن چای برای افرادی که مزاج گرم دارند مناسب نیست و به جای چای می توان از دمکرده آلبالو یا زرشک استفاده کرد.

 

چطوری آب بخوریم؟

بسیاری از افراد در فصل تابستان عادت به نوشیدن آب سرد دارند، در رابطه با آب سرد باید این نکته را در نظر داشت که نباید مستقیم در آن یخ بیندازید باید آب را به شکل غیر مستقیم سرد کنید. برای این کار می توانید آب را داخل یک ظرف که درون ان یخ ریخته شده بگذارید یا از آبی که به وسیله یخچال سرد شده است مصرف کنید. مصرف آب در شرایط خاص ممنوع است. برای مثال صبح ناشتا، شب موقع خواب، وسط خواب، بعد از وزرش و فعالیت شدید بدنی و بعد از حمام نباید آب نوشید. همچنینن بعد از خوردن میوه، یک ساعت قبل ، وسط و یک ساعت بعد از غذا نوشیدن آب ممنوعیت دارد و تنها به شرط تشنگی شدید، گرم مزاج بودن فرد و کاهش اشتها می توان قبل، وسط و یا بعد از غذا به مقدار کم آب نوشید.


مطالب مرتبط:

خواص شگفت انگیز کنجد

خواص معجزه آسای خرما


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

مشاهده بیشتر