0

همبرگر پرطرفدار چه ملیتی دارد؟

همبرگر پرطرفدار چه ملیتی دارد؟

همبرگر پرطرفدار چه ملیتی دارد؟

با مطلب خواندنی همبرگر پرطرفدار چه ملیتی دارد؟ از بخش دانستنی های سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

همبرگر، این ساندویچ پرطرفدار چه ملیتی دارد؟

وقتی ترک های تاتار با آلمانی ها دعوا دارند!

طرفداری از ساندویچ سن و سال نمی شناسد. مگر می شود از کنار ساندویچ فروشی رد شد و با بوی همبرگر که همه خیابان را گرفته مقابله کرد؟ ساندویچ آن هم از نوع همبرگرش آن قدر در ایران طرفدار دارد که خیلی ها فکر می کنند یکی از غذاهای سنتی خودمان است و سندش به نام خودمان ثبت شده. برای همین این گزارش شما را با تاریخ این ساندویچ خوشبو و خوشمزه و البته خوش قیافه آشنا می کند تا طرفداران همبرگر بدانند از کجا آمده و سن و سالش چقدر هست که این همه هوادار در ایران دارد؟

ترک های تاتار و تاجر آلمانی

اگر بارزگان آلمانی هوس سفر به آسیا نمی کرد و با ترک های تاتار آشنا نمی شد، شاید هیچ وقت این غذای خوشمزه شکل نمی گرفت و پیدا نمی شد و همان جا پیش ترک ها می ماند و شاید هم منقرض می شد و از بین می رفت. ولی گفته می شود که یک بازرگان آلمانی در سفری که اوالیل دهه 1800 به آسیای شرقی داشت، متوجه شد که ترک های تاتار، گوشت های خود را به زیر زین اسب هایشان می بندند تا نرم شود. حرکتت اسب ها باعث وارد آمدن ضرباتی به گوشت ها و در نتیجه نرم و خرد شدن آنها می شد. تاتار ها گوشت ها را از زیر زین برمی داشتند و پس از ادویه زدن، می خوردند. بازرگان آلمانی این ایده گوشت ضربه دیده را به زادگاهش هامبورگ برد و بعد از چند تغییر کوچک اسم گوشت هامبورگی را روی آن گذاشت. بازرگان آلمانی کمی پیاز و ادویه و سبزی معطر به آن گوشت اضافه کرد تا همبرگر کلید بخورد.


مطالب مرتبط: ماکارونی آسیایی است یا اروپایی؟


سفر به آن طرف آب ها

برای اولین بار اسم همبرگر در منوی یک رستوران نیویورکی ثبت شد. در سال 1834 و بعد از اینکه ملوانان آلمانی این غذا را به ملوانان آمریکایی معرفی کردند،آنها این غذا را با خودشان به آمریکا بردند و گفتند اسمش هامبورگی است. اولین اشاره چاپی به استیک همبرگری یا گوشت استیکی در سال 1884 در نشریه”بوستون ایونینگ” دیده شد. اولین همبرگر امروزی را هم “چارلی ناگرین” از جزایر هند غربی (سیمور) درست کرد. ناگرین در سال 1885، همبرگر آمریکایی را در نمایشگاه ییلاقی به مردم معرفی کرد، اگر چه ادعای دیگری هم درباره همبرگر امروزی وجود دارد، گفته می شود که فرانک و چارلز منچز نیز که در سال 1885 به هامبورگ و نیویورک رفتند، ساندویچی با گوشت گوساله درست کردند و اسمش را گذاشتند همبرگر. اما اولیلن وعده گوشت چرخ کرده به صورت گرد(همبرگری) به شکلی که امروز می شناسیم، در سال 1904 در نمایشگاه جهانی سنت لوئیس ارائه شد. سال ها بعد در سال 1921 آشپزی مبتکر اهل کانزاس به نام والت آندرسون، همبرگر رستورانی را ارائه کرد و این طوری بود که شرکت های غذایی یکی پس از دیگری وارد عرصه تولید همبرگر شدند تا همبرگر، جهانی شود.

همبرگر 26 ریالی در تهران

این طور که در تاریخ آمده اولین همبرگرپزی در ایران در اوایل دهه 1340 در خیابان استانبول افتتاح شده. چند سال بعد، برای اولین بار، در یکی از کوچه های بین خیابانن جردن یک دکان کوچکو باز شد که همبرگر درست می کرد و با استقبال تهرانی ها هم روبه رو شد. در آن سال قیمت هر همبرگر 6 ریال، سیب زمینی برشته 2 ریال و نوشابه 6 ریال بود. یکی از اغذیه فروشی های پاساژ استانبول معروف به “26 ریالی” بود که تابلوی بزرگی هم سر در آن نصب کرده بود تا توجه همه را جلب کند.


بیشتر بخوانید: ۱۵ جاذبه دیدنی کردستان


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 8 =

مشاهده بیشتر