0

توصیه های لازم به روزه اولی ها

توصیه های لازم به روزه اولی ها

توصیه های لازم به روزه اولی ها

اگر شما هم از افرادی هستید که با گروه سنی که تازه به تکلیف رسیده و جزو روزه اولی ها محسوب میگردند، سر و کار دارید، با توصیه های لازم به روزه اولی ها از بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه باشید.

توصیه های لازم به روزه اولی ها

آقا پسرها و به ویژه دختر خانمهایی که تازه به سن تکلیف رسیدهاند و امسال اولین روزه خود را میگیرند، نیاز جدی به همکاری و همیاری اطرافیان به ویژه والدین خود دارند. شما به عنوان افردای که سالهای قبل تجربه گرفتن روزه را داشتید، میتوانید با توصیههای خود و کمک به آنها باعث شوید که خاطرهای خوش همراه با علاقهمندی به انجام این فریضه و عبادت را در آنها تقویت کنید.

توصیههای لازم برای روزه اولی ها

  • از مهمترین توصیه ها برای روزه اولی ها این است که تلاش کنید، این نوجوانان عزیز تا جایی که ممکن است در ساعتهای گرم روز در معرض گرما قرار نگرفته و فعالیت تشنه یا گرسنه کنندهای انجام ندهند. سرگرم کردن آنها با خواندن کتاب و برنامه های تلویزیونی و بازیهایی که نیاز کمتری به فعالیت بدنی دارد، بهترین گزینه برای گذراندن وقتشان است.
  • به آنها توضیح دهید که ضعف و بی حالی، کمی سردرد، تشنگی و گرسنگی همه از عوارض طبیعی روزه است که در روزهای ابتدایی ماه رمضان، همه افراد حتی بزرگترها با آن مواجه میشوند و بدانید که اینها همه ناشی از تغییر رفتار و رژیم غذایی است که به تدریج برای بدن عادی شده و برطرف می شود و مهمتر اینکه هیچ یک از این حالتها مجوز خوردن روزه نمی باشد.
  • با توجه به اینکه نوجوانان تازه به تکلیف رسیده در خوردن و آشامیدن عجولند، توصیه های غذایی و غذاهای مناسب افطار و سحر را برای آنها اماده کنید. در وعده سحری روزه اولیها از غذاهایی استفاده کنید که دیر هضم میشوند تا در طول روز دیرتر احساس گرسنگی کنند. غذاهای دیر هضم مانند نان، برنج، سیب زمینی و مغزهای گیاهی، دارای کربوهیدرات‌های پیچیده هستند و همچنین میوه، سبزی، غلات و حبوبات گروه های غذایی مناسبی برای وعده سحری روزه اولی ها هستند و در مقابل بهتر است علیرغم علاقه آنها به خوردن فست فودها و غذاهای سرخ شده، پرچرب و شیرین از خوردن این مواد در وعده سحر آنها جلوگیری کنید.
  • با توجه به اینکه دختران و پسران در این سن، در دوره رشد خود هستند و باید از چهار گروه اصلی مواد غذایی (نان و غلات، میوه‌جاتو سبزیجات، گوشت و حبوبات، تخم مرغ و لبنیات) استفاده کنند، توصیه میشود، از مصرف تنقلات غیر ضروری در فاصله افطار تا سحر جلوگیری کنند چرا که مصرف این مواد سبب می شود تا هنگام سحر به دلیل پربودنمعده، میل به غذا کاهش پیدا کرده و در نتیجه سبب می شود که مواد غذاییلازم برای رشد به بدن فرد نرسد. حلیم منبع عالی پروتئین و خرما نیز منبع عالی قند، ‌فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیوم است. این خوراکیها را برای روزه اولی ها تهیه کنید.
  • استفاده از نوشیدنیهای سنتی مانند عرق کاسنی، عرق نعناع، خاکشیر و تخم شربتی بعد از افطار تا هنگام سحر برای کاهش عطش و تشنگی در طول روز به آنها کمک میکند.
  • خوردن سحری برای روزه اولیها و نوجوانان ضروری است و لازم است از گرفتن روزه بدون خوردن سحری خودداری کنند.
  • نوجوانان باید هفت ساعت خواب آرام داشته باشند، تا هنگام سحر بتوانند نشاط خود را حفظ کنند.

  • توصیه می شود نوجوانان و روزه اولیها از مصرف بالای مواد قندی ساده مانند زولبیا و بامیه و انواع شیرینیها به ویژه در وعده سحری اجتناب کنند، زیرا مصرف این مواد موجب افت قند خون میشود.
  • والدین باید در طول روز، خیلی مراقب شرایط جسمانی فرزندان خود، به‌خصوص دختربچه‌ها، باشند. از آنجا که دختربچه‌ها در سنین پایین‌تری به سن تکلیف می‌رسند و ذخایر قندی بدنشان کمتر است، بنابراین امکان افت قند خون و عوارض ناشی از آن در طول روز برایشان وجود دارد.
  • به بچه‌ها قوت قلب بدهید و انرژی مثبت داشته باشید. از ضعف و کم سن وسالی آنها نگران نباشید. در مقابل مراقب سلامت فرزندتان بوده و دقت کنید قندش زیاد از حد افت نکند. دچار ضعف زیاد یا اذیت شدن معده و سایر دستگاه‌های بدنش نشود. کنترل سلامتی و تنظیم خوراک بچه‌ها آنها را کمک می‌کند تا روزه بگیرند و این سی روز را به سلامتی بگذرانند.

چنانچه توصیه های زیر را بری نوجوانان و روزه اولی ها رعایت کنید، آنها نیز میتوانند همراه و همگام با بزرگترها از فضایل ماه مبارک رمضان بهره مند گردند و برای قدم برداشتن در مسیر تقوا و اجتناب از گناهان آماد ه شوند.


مطالب مرتبط: اهمیت دوست یابی در نوجوانی


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 10 =

مشاهده بیشتر