0

ایرانی ها در شب چله چه غذاهایی می خورند

ایرانی ها در شب چله بیشتر چه غذاهایی می خورند

با مطلب ایرانی ها در شب چله چه غذاهایی می خورند از بخش دانستنی های سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

ایرانی ها در شب چله چه غذاهایی می خورند
حیف از این یلداً شبی که آخر به پایان می رسد…

اگه ننه سرما گریه کنه، بارون می آد. اگه ننه سرما پنبه های لحاف رو بیرون بریزیه، برف می آد. اگه ننه سرما گردنبند مرواریدش رو پاره کنه، تگرگ می آد، اگه ننه سرما چایشو فوت کنه، توفان کنه. اگه ننه سرما … یک اتاق گرم، یک کرسی یا شومینه یا بخاری یا چراغ نفت سوز و یک پنجره و یک منظره. برف میبارد به روی سنگ و خاراسنگ. امشب شب یلداست با همه خوردنی ها و گفتنی ها و شنیدنی هایش یک شب نوستالژیک و پر از خاطره برای همه ایرانی ها که دوست دارند، بلندترین شب سالشان را به بهترین شکل ممکن برگزار کنند. با خوردنی های خوشمزه و شام های رنگارنگ.


موارد پیشنهادی


به غیر از آجیل معروف شب یلدا و هندوانه و خربزه های سرد و خشک و انارهای دان شده با گلپر، بهترین مراسم شب یلدا شام آن است. شامی که قرار است در بلندترین شب سال همه را سیر نگه دارد تا صبح که می شود دل کسی ضعف نرود و خدای ناکرده گرسنه نشود. شامی که قرار است پر باشد از سمبل های شب یلدا، از سبزی پلو با ماهی گرفته تا لوبیاپلو و آش رشته و کوکو سبزی و کوکوی کدو حلوایی و …

هر قوم و اصلیتی برای خودش دی این شب غذای خاصی دارد.

کرمانشاهی ها

در کرمانشاه، بعد از قصه های جاودانه شیرین و فرهاد و حسین کرد شبستری، شامی و آش کرمانشاهی می خورند.

اصفهانی ها

در اصفهان بعد از مشاعره و تفأل به حافظ، حلیم بادمجان و رشته پلو با گوشت می خورند. معمولاً تازه عروس ها برای اینکه آشپزی شان را به رخ خانواده شوهرشان بکشند، خورش ماست هم درست می کنند.

قزوینی ها

در قزوین بعد ازخوردن شب چره و خواندن این شعر که “هر که نیارد شب چره – انبارش موش بچره” شام که بیشتریک نوع آش قزوینی است، سرو می شود.

تبریزی ها

در تبریز بعد از این که بزرگ تر خانه هندوانه را می برد و می گوید:”بلا میزی بوگجه کسدوخ(بلایای خودمان را امشب بریدیم)”. برنج، مرغ، آش شیر و کوفته می خورند. در تبریز در شب یلدا”عاشیق ها ” می نوازند. عاشیق ها، داستان می خوانند، فی البداهه شعر می گویند و ساز می زنند. قصه هایی که عاشیق ها در شب یلدا می گویند ریشه در افسانه های کهن ایرانی دارد. قصه های قهرمانانی مثل “کوراوغلو” و قصه های مهر و محبت شبیه “قربانی و پری” از قصه های مشهور عاشیق ها است.

گیلانی ها

مردم گیلان و به خصوص بندر انزلی هم شب یلدا حتماً ماهی می خورند. ماهی به هر شکلی که خوشمزه تر می شود. در گیلان “آوکونوس” میوه ای است که حتماً در شب چله خورده می شود. در پاییز ازگیل خام (چند روز مانده به ریختن و رسیدن کامل) را در خمره می ریزند. خمره را پر از آب می کنند و کمی نمک هم به آن اضافه می کنند و در خمره را می بندند و در گوشه ای خارج از هوای گرم اتاق می گذارند. ازگیل سفت وخام پس از مدتی پخته، آبدار و خوشمزه می شود. آوکونوس ازگیل در اغلب خانه های گیلان تا بهار آینده پیدا می شود و هر وقت خانه های گیلان تا بهار آینده پیدا می وشد و هر وقت هوس کنند ازگیل تر و تازه و رسید و خوشمزه را از خم بیرون می آورند و آن را با گلپر و نمک می خورند.

اراکی ها

در اراک بعد از بازی محبوب “پریا پوچ” شام آش انارو قورمه سبزی می خورند.

خراسانی ها

در خراسان شمالی، خانواده ها بعد از گرفتن فال حافظ، برف و شیره و حلوا قلقلی می خورند. البته شام اصلی شان یک نوع آش مخصوص است که با خشکبار تهیه شده است.

لرستانی ها

مردم لرستانی در شب چله”گندم شیر” می خورند. گندم را در شیره خیس می کنند و زردچوبه و نم ورا به آن اضافه می کنند و بعد آن را ریو ساج برشته و همراه خلال بادام، گردو و کشمش، سیاه دانه و کنجد مخلوط می کنند ومی خورند.

شیرازی ها

غذای مخصوص شیرازی ها در این شب هویج پلوست. یک شیرازی اصیل حتماً باید در این شب با این غذا از مهمانهایش پذیرایی کند.

تهرانی ها

مردم تهران هم، سبزی پلو با ماهی و فسنجان می خورند و البته آش انار، آش اناری که نادر میرزای قاجار در کتاب خوراک های ایرانی درباره اش نوشته است.

“اناربا یا حبرمیه”

“انار میوه ای ستوده است. بزرگان آیین در نیکویی آن فرموده اند که انار شیرین خورید که هر دانه ای از آن رنجی برد. انار شیرین را به ری “ملس” گویند و به جای ها فرموده اند که شاید به پارسی چنان آید که”خوردن انار دیو را بهدل راه ندهد و بگریزاند.” تا زبان آش انار را”جبرمیه” گویند و به پارسی انار با.این آش را با پارسیان با آب انار ترش پزند و یا با انار ترش و شیرین. آش نردان چناناست که ناردانه را کوبند با استخوان تازه یاخشک کرده، این آش هر کسی را دهند که شکم بی فرمانی کند و تباه باشد”

پس با این اوصاف از دوران قاجار مردم تهران و بیشتر شهرهای ایران شب یلدا را با آش انار می گذراندند.

کردستانی ها

در کردستان مردم برای شام دلمه درست می کنند و عده ای هم در این شب به دلیل خوش یمن بودن از بوقلمون، مرغ و ماهی استفاده می کنند. کردها بر این باورند که در شب یلدا حتماً باید هندوانه بخورند. آنها معتقدند در تابستان باد گرمی می وزد که باخود درد ناحیه پشت رابه همراه دارد اما هر کسی در شب یلدا هندوانه بخورد از این درد در امان خواهد ماند.


بیشتر بخوانید:


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + شانزده =

مشاهده بیشتر