0

نحوه استفاده وایتکس در لباسشویی

نحوه استفاده وایتکس در لباسشویی

نحوه استفاده وایتکس در لباسشویی

ضرر وایتکس برای ماشین لباسشویی چیست و اگر بخواهیم از وایتکس برای شست و شوی لباس‌ها استفاده کنیم، جای وایتکس در ماشین لباسشویی کجاست؟ این ۲ سوال از رایج‌ترین سوالات افراد خانه‌دار درباره ریختن وایتکس در ماشین لباسشویی است که اغلب میان پاسخ‌ها و اطلاعات پراکنده و نامنسجم در این مورد، بدون جواب می‌ماند. به همین دلیل در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم یک بار و برای همیشه پرونده این مطلب را ببندیم که “آیا استفاده از وایتکس در لباسشویی ضرر دارد یا خیر؟” نحوه استفاده وایتکس در لباسشویی را از بخش نکات خانه داری سایت تفریحی جیران همراه باشید.

نحوه استفاده وایتکس در لباسشویی

بدون شک وایتکس یکی از شگفت‌انگیز‌ترین ابداعات بشر است. تصور کنید که تنها با چند قطره از این ماده، می‌توانید سرسخت‌ترین لکه‌ها و کثیفی‌ها را از بین ببرید. انواع مختلف وایتکس کاربرد‌هایی گوناگونی از سفید‌ کردن پارچه گرفته تا نظافت منزل دارند. اما بیشترین استفاده از وایتکس در شست و شوی لباس‌هاست. پس پرداختن به این سوال که “آیا ضرر استفاده از وایتکس برای لباسشویی به میزانی است که از به کار بردن آن صرف نظر کنیم“، بسیار مهم است.

بگذارید خیالتان را از ابتدای امر راحت کنیم. ضرر استفاده از وایتکس برای لباسشویی به میزانی نیست که بخواهید نگران آن باشید. البته این موضوع زمانی صادق است که شما وایتکس را طبق دستورالعمل‌های درج شده بر روی بسته بندی آن مصرف کنید. در ادامه دستورالعمل روش صحیح ریختن وایتکس در ماشین لباسشویی را برای شما خواهیم گفت. علاوه بر این، پاسخ سوالاتی از قبیل این‌که “وایتکس را کجای لباسشویی بریزم” و یا “ماشین لباسشویی را چطور با وایتکس تمیز کنیم” می دهیم.

“وایتکس” در واقع یک برند معروف سفید کننده است که در ایران سال‌هاست از این واژه به عنوان لغت کلی برای اشاره به سفیدکننده استفاده می شود. اما خوب است بدانید، سفیدکننده‌ها در انواع و برندهای مختلفی در بازار موجود هستند و برند وایتکس، تنها یکی از آن‌هاست.

انواع وایتکس

قبل از اینکه از نکات خانه داری به توضیح ضرر استفاده از وایتکس در لباسشویی بپردازیم، باید به دو نوع وایتکس کلردار و وایتکس اکسیژن‌دار اشاره‌ مختصری کنیم. پس از آن برای شما توضیح خواهیم داد که کدام یک برای لباسشویی و لباس‌های شما کم ضررتر است.

وایتکس کلردار

وایتکس کلردار از ترکیب سدیم هیپوکلریت و آب تشکیل شده است. این نوع وایتکس هم به عنوان ضد‌عفونی‌کننده آب و هم به عنوان سفید‌کننده پارچه استفاده می‌شود. وایتکس کلردار قدرت سفید‌کنندگی و تمیز‌کنندگی فوق‌العاده‌ای دارد، ولی نسبت به وایتکس اکسیژن‌دار خورنده‌تر است و به همین دلیل بهتر است این نوع وایتکس را قبل از ریختن در ماشین لباسشویی با آب ولرم مخلوط کنید. به یاد داشته باشید زمانی که می‌گوییم وایتکس کلردار خورنده‌تر است، این حرف را تنها در مقایسه با وایتکس اکسیژن‌دار می‌گوییم. به عبارتی قصد ما از بیان این حرف این است که ضرر استفاده وایتکس برای لباسشویی در نوع کلردار آن نسبت به اکسیژن‌دار بیشتر است.

وایتکسی که برای شست و شوی سطح و سنگ هم به کار می‌رود و بوی تندی دارد، معمولا از نوع کلردار وایتکس است.

وایتکس اکسیژن‌دار

وایتکس اکسیژن‌دار حاوی ماده‌ای به نام سدیم پرکربنات است. این نوع وایتکس کمی ملایم‌تر از وایتکس کلر‌دار است. به همین دلیل همان‌طور که گفتیم ضرر استفاده از این نوع وایتکس برای لباسشویی کم‌تر است.

از ویژگی‌های وایتکس اکسیژن‌دار خاصیت سفید‌کنندگی و تمیز‌کنندگی آن است. همچنین از این نوع وایتکس می‌توان برای شستشوی لباس‌های رنگی نیز استفاده کرد (البته به شرط اینکه در برچسب مراقبت و نگهداری لباس امکان استفاده از سفیدکننده ذکر شده باشد). وایتکس اکسیژن دار معمولا به شکل پودر در بازار موجود است و برای استفاده، باید آن را با آب مخلوط کنید.

البته شاید بد نباشد که بدانید حتما نباید وایتکس اکسیژن دار را تهیه و در جای وایتکس در ماشین لباسشویی بریزید، زیرا برخی از محصولات شوینده، خود حاوی مقادیری از وایتکش اکسیژن دار هستند که برای شست و شوی لباس‌های رنگی استفاده می‌شود. طریقه اثر‌گذاری آن نیز به این صورت است که در تماس با آب، اکسیژن موجود در ترکیبات آن آزاد می‌شود و این اکسیژن باعث باز شدن پیوند لکه‌ها می‌شود.

بسیاری از محصولات شوینده مثل پودرهای مخصوص ماشین لباسشویی، حاوی مقادیری وایتکس اکسیژن دار هستند و نیازی به اضافه کردن ماده جداگانه در جای وایتکس در ماشین لباسشویی نیست.

ضرر وایتکس برای ماشین لباسشویی با کدام نوع وایتکس کم‌تر است؟

اگر فرض کنیم که شما قصد تمیز کردن لباس‌هایی را دارید که دارای پارچه سخت و ضخیمی نیستند، استفاده از وایتکس اکسیژن‌دار مناسب‌تر است. زیرا قدرت مستهلک‌کنندگی پارچه در این نوع وایتکس از وایتکس کلردار کم‌تر است. علاوه بر آن، این نوع وایتکس همان طور که گفتیم با طبیعت نیز ساز‌گار‌تر است. به این دلیل که پس از استفاده از آن ماده‌ای که باقی می‌ماند سدیم کربنات است که ماده‌ای غیر‌سمی است و باعث آلودگی آب نمی‌شود.

با این‌ همه اگر به دلیل کثیف بودن بیش از حد و یا ضخیم و سخت بودن پارچه‌ای که قصد تمیز کردن آن را دارید می‌خواهید از وایتکس کلر‌دار استفاده کنید، فراموش نکنید که از این نوع وایتکس برای پارچه‌های رنگی نمی‌توان استفاده کرد.

با توجه به توضیحات مربوط به هر دو نوع وایتکس، به صورت کلی استفاده از وایتکس اکسیژن دار برای لباس های رنگی و همچنین برای استفاده‌های مکرر، بیشتر توصیه می‌شود. بهتر است از وایتکس کلردار تنها برای پاک کردن لکه‌های سرسخت و لباس‌های سفید و ضخیم و در فواصل زمانی طولانی استفاده شود.

آیا می‌توان وایتکس را در ماشین لباسشویی استفاده کرد؟

بله! ریختن وایتکس در ماشین لباسشویی چه برای شست و شوی لباس‌ها و چه برای تمیز کردن خود ماشین لباسشویی، کاملا ممکن است. اما ۳ نکته مهم را باید قبل از ریختن وایتکس در ماشین لباسشویی حتما بررسی و رعایت کنید:

  • قبل از ریختن وایتکس در ماشین لباسشویی برای شستن لباس، حتما لیبل یا همان برچسب مراقبتی لباس را بررسی کنید. برای برخی از لباس‌ها، به هیچ عنوان نباید از وایتکس استفاده کرد.
  • قبل از ریختن وایتکس در ماشین لباسشویی برای شستن لباس‌های رنگی، حتما از کلردار نبودن وایتکس مطمئن شوید.
  • قبل از ریختن وایتکس در ماشین لباسشویی برای پاکسازی خود دستگاه، دقت کنید که به هیچ عنوان وایتکس را با هیچ ماده شوینده دیگری، به خصوص جرم گیر، مخلوط نکنید. این کار علاوه بر تولید گاز سمی و اثرات بسیار خطرناک جسمانی، ممکن است به خود ماشین نیز خسارات جبران ناپذیری بزند.
شما باید نوع وایتکس، نوع لباس و مخلوط نشدن آن با ماده شوینده دیگر را حتما باید قبل از ریختن وایتکس در ماشین لباسشویی رعایت کنید.

طریقه استفاده از وایتکس در ماشین لباسشویی برای شستن لباس‌ها

در این قسمت قصد داریم طریقه استفاده از وایتکس در ماشین لباسشویی برای شستن لباس‌ها را برای شما مطرح کنیم. جهت انجام درست این روش باید مراحل زیر را طی کنید:

  • برای شستن لباس‌های سفید با وایتکس، دمای آب را در بالاترین درجه ممکن تنظیم کنید. آب داغ باعث فعال شدن بهتر پاک‌کننده‌های وایتکس می‌شود. البته در صورتی که لباس های شما نباید با آب داغ شسته شوند، درجه آب را روی حالت ولرم تنظیم کنید.
  • اگر ماشین لباسشویی شما دارای درب از جلو است، یک پیمانه ماده شوینده در محفظه مخصوص آن بریزید. حتما توجه داشته باشید که این ماده شوینده در ترکیب با وایتکس گاز سمی تولید نکند. برای اطمینان از این مورد می‌توانید دستورالعمل و نکات روی برچسب ماده شوینده را بخوانید.
  • سه چهارم پیمانه سفیدکننده را در جای وایتکس در ماشین لباسشویی بریزید. برای اطمینان از جای وایتکس در لباسشویی می‌توانید به دفتر‌چه راهنمای آن مراجعه کنید. اگر لباسشویی شما دارای درب از بالاست، حتما منتظر بمانید تا آب پر شود سپس وایتکس را از بالا اضافه کنید. تا حد امکان وایتکس را مستقیم روی لباس نریزید.
  • ماشین لباسشویی را در حالت عادی و بر روی دور ملایم تنظیم کنید. پس از طی شدن زمان شستشو لباس‌ها را به شکل معمول خشک کنید.

وایتکس را کجای لباسشویی بریزم؟

جای ریختن وایتکس در لباسشویی در برندها و مدل های مختلف لباسشویی متفاوت است. لباسشویی‌های جدید‌تر معمولا جای خاصی را برای این منظور در نظر گرفته‌اند. مثلا محل ریختن وایتکس در لباسشویی پاکشوما، مانند هر لباسشویی دیگری بستگی به مدل آن دارد. در صورتی که مکان خاصی برای آن تعبیه شده باشد باید از طریق دفترچه راهنما آن را پیدا کنید. برای مثال جای وایتکس در ماشین لباسشویی سامسونگ، با محل اضافه کردن پودر یا مایع اصلی، یکی است. اگر ماشین لباسشویی شما قدیمی است و مشخصا جایی برای ریختن وایتکس در ماشین لباسشویی ندارد و به دفترچه راهنمای آن هم دسترسی ندارید، می‌توانید نصف پیمانه وایتکس را با ۱ لیتر آب مخلوط کنید و آن را مستقیم داخل دیگ لباسشویی بریزید.

نکته دوم: از ریختن وایتکس در ماشین لباسشویی برای شستن پشم، ابریشم، موهر، چرم و اسپندکس به هیچ عنوان استفاده نکنید.

جای وایتکس در ماشین لباسشویی های مختلف بسته به برند و مدل ممکن است متفاوت باشد. مثلا محل ریختن وایتکس در لباسشویی پاکشوما با ماشین لباسشویی ال جی یا ماشین لباسشویی سامسونگ متفاوت است.

کدام نوع وایتکس ضرر کم‌تری برای لباسشویی دارد؟

اگر مدت‌هاست اقدام به تمیز‌کاری ماشین لباسشویی خود نکرده‌اید و قصد دارید از شر بوی بد ماشین لباسشویی و لکه‌های موجود در محفظه یا دیگ لباسشویی خلاص شوید، پیشنهاد می‌کنیم از وایتکس کلر‌دار استفاده کنید. وایتکس کلر‌دار خاصیت تمیز‌کنندگی و ضد‌عفونی‌کنندگی بیشتری نسبت وایتکس اکسیژن‌دار دارد و برای پاکسازی عمیق، کاربردی‌تر است.

بهتر است پس از این‌که یک بار ماشین لباسشویی خود را با وایتکس کلر‌دار تمیز کردید، دفعات بعد یا هر زمانی که که ماشین لباسشویی شما نیاز به تمیز‌کاری سطحی دارد، آن را با وایتکس اکسیژن‌دار تمیز کنید. زیرا وایتکس اکسیژن‌دار نسبت به کلر‌دار خاصیت خورندگی کم‌تری دارد و موجب آسیب کم‌تری به ماشین لباسشویی می‌شود. البته خاصیت خورندگی وایتکس کلردار نیز به حدی نیست که از بابت استفاده گاه به گاه آن نگران باشید. ولی در صورتی که وایتکس کلر‌دار در دراز مدت و با فاصله‌های زمانی کم، برای تمیز کردن لباسشویی استفاده شود، ممکن است آثار خاصیت خورندگی آن بر لباسشویی نمود پیدا کند.

تمیز کردن خود ماشین لباسشویی با وایتکس، بهتر است در فواصل زمانی بلند مثلا هر ۶ ماه یکبار انجام شود. زیرا تماس بیش از حد با وایتکس، می‌تواند لاستیک‌ها و محفظه ماشین را خراب کند.

شستشوی ماشین لباسشویی با وایتکس

حال که با ضرر وایتکس برای ماشین لباسشویی و شستشوی لباس‌ها با وایتکس آشنا شدید، به سراغ مراحل شستشوی خود ماشین لباسشویی با وایتکس می‌رویم. بهتر است این مراحل که در زیر آمده به ترتیب طی شوند:

  • اگر شیشه درب جلویی ماشین‌تان خیلی کثیف است،نصف فنجان وایتکس را به یک گالون یا ۳٫۸ لیتر آب اضافه کنید. یک دستمال را در آن خیس کنید و با آن شیشه جلوی لباسشویی را تمیز کنید. سپس با یک دستمال مرطوب تمیز، باقیمانده وایتکس را از روی شیشه پاک کنید.
  • وایتکس را در جای مخصوص آن بریزید. (جای وایتکس در ماشین لباسشویی در دستگاه‌های مختلف، متفاوت است.) اگر قصد دارید از ماده شوینده‌ای در کنار وایتکس استفاده کنید، حتما از خطرناک نبودن ترکیب این دو ماده مطمئن شوید. در غیر این صورت جدا از این کار بپرهیزید. اگر ماشین لباسشویی شما محلی جداگانه به عنوان جای وایتکس در ماشین لباسشویی ندارد، نصف پیمانه وایتکس را مستقیم داخل خود محفظه بریزید.
  • دما را تا حد ممکن بالا ببرید.
  • ماشین لباسشویی را روی دور معمولی قرار دهید و دکمه شروع را بزنید.
  • اگر قصد دارید هیچ وایتکسی پس از پایان کار در لباسشویی نماند، لباسشویی را یک بار بدون وایتکس و فقط با آب به کار بیندازید. این‌ کار علاوه بر حذف کامل وایتکس و کاهش احتمال ضرر وایتکس برای ماشین لباسشویی پس از شست و شو، به تمیز و باز شدن لوله‌ها هم کمک می‌کند.
بیشتر ماشین‌های لباسشویی دارای برنامه های آبکشی تنها نیز هستند. این برنامه‌ها معمولا با نام Rinse  و یا Rinse & Spin مشخص شده است. بهتر است پس از استفاده از وایتکس در لباسشویی برای پاکسازی ماشین، دستگاه یک دور با این برنامه کار کند تا هیچ اثری از وایتکس در ماشین به جا نماند.

سخن آخر

در این مطلب درباره ضرر وایتکس برای ماشین لباسشویی، جای وایتکس در ماشین لباسشویی و نحوه شستن لباس‌ها در لباسشویی و نظافت خود ماشین لباسشویی با وایتکس خواندیم.

توجه داشته باشید که علاوه بر وایتکس مواد دیگری نیز در بازار موجود هستند که ضرر وایتکس برای ماشین لباسشویی را ندارند و می‌توانید از آن‌ها برای شستشوی لباسشویی و لباس‌های خود استفاده کنید. البته ممکن است خاصیت پاک کنندگی این مواد به اندازه وایتکس قوی نباشد. همچنین توجه کنید که به طور کلی استفاده از وایتکس، به خصوص وایتکس اکسیژن‌دار برای لباسشویی کاملا امن است. اما پیشنهاد می‌کنیم از وایتکس کلردار تنها برای پاکسازی‌های عمیق‌تر استفاده کنید و نه برای نظافت روزمره.


بیشتر بخوانید: نحوه زیبا کردن ابرو


 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

مشاهده بیشتر