0

فواید روزه داری برای سلامت جسم

فواید روزه داری برای سلامت جسم

در این پست از سایت تفریحی جیران قصد داریم به بررسی فواید روزه داری برای سلامت جسم بپردازیم.

فواید روزه داری برای سلامت جسم

روزه داری فواید جسمی متعددی دارد. از جمله فواید روزه داری می‌توان به سم زدایی از بدن، بهبود عملکرد مغز، کاهش وزن و صاف شدن پوست اشاره کرد.

روزه‌داری علاوه بر اینکه یک فریضه الهی و واجب برای مسلمانان است می‌تواند فواید زیادی برای سلامت جسمی و روحی بدن هم داشته باشد.  آثار مثبت روزه‌داری از نظر جسمی در میان غربی‌ها هم شناخته شده است تا جایی که برخی از پزشکان استراتژی غذا نخوردن به مدت زمان مشخص را برای رفع برخی از بیماری‌ها تجویز می‌کنند. در ادامه به ذکر مهم‌ترین فواید روزه داری می‌پردازیم.


مطالب مرتبط: فواید چغندر برای سلامتی


روزه و روزه‌داری نه تنها به خاطر تأمین سلامت و صحت بدن آدمی حائز اهمیت می‌باشد ، بلكه موجب تأمین سلامتی روح و جان نیز هست. چرا كه انسان موجودی است سه بعدی ، دارای بعد روح ،‌جسم و ذهن و هر سه بعد با یكدیگر موجب معنی یافتن وی می‌شود.

پروفسور «الكسی سوفورین» می‌گوید: «جسم به هنگام روزه به جای غذا از مواد داخلی استفاده می‌كند و آن‌ها را مصرف می‌كند و مواد كثیف و عفونی كه در جسم هست و ریشه و خمیره بیماری است ، از بین می‌رود و بدین طریق روزه سبب بهبودی همه بیماری‌ها است. از این رو جسم ، خود را به وسیله روزه از داخل نظیف و پاكیزه می‌كند.»

حضرت رسول اكرم (ص) در این باره می‌فرمایند: « المعده البیت الداء و الحمیه هی الدواء» یعنی: «معده آدمی كانون بیماری‌ها است و پرهیز و امساک نیز دارو و بهترین روش درمان بیماری‌ها است.»

برخی از مهم‌ترین فواید روزه داری

درمان بیماری
روزه یعنی کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینی از سال و این بهترین راه معالجه و حفظ تندرستی است که طب قدیم و جدید را از این حیث متوجه خود ساخته، مخصوصا امراضی را که به آلات هاضمه به خصوص کلیه و کبد عارض می‌شود و توسط دارو نمی‌توان آن‌ها را علاج کرد، روزه به خوبی معالجه می‌نماید. چنانچه بهترین داروها برای برطرف کردن سوءهاضمه روزه گرفتن است.

سم زدایی بدن
غذاهای فرآوری شده حاوی مقدار زیادی از مواد افزودنی هستند. این مواد افزودنی ممکن است در بدن به مواد سمی تبدیل شوند. برخی از آنها تولید محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته را ترویج می‌کند. بسیاری از این سموم به شکل چربی ذخیره می‌شوند. در زمان روزه گرفتن به ویژه زمانی که مدت آن طولانی‌تر شود، این چربی‌‌ها می‌سوزند و سموم آزاد می‌شوند؛ کبد، کلیه و سایر ارگان‌ها در بدن در سم‌زدایی نقش دارند.

کاهش وزن
روزه برای کاهش وزن مفید است و تحقیقات نشان داده‌اند که روزه گرفتن برای ساعات محدود نسبت به رژیم معمولی، باعث می‌شود بدن سلول‌های چربی را بهتر بسوزاند. روزه گرفتن به بدن شما اجازه می‌دهد که از سلول‌های چربی به عنوان منبع اصلی تغذیه خود استفاده کند و بسیاری از ورزشکاران برای کاهش سطح چربی بدن از روزه گرفتن استفاده می‌کنند.

علاوه بر این ثابت شده است که در افراد چاق سیگنال‌های درستی برای زمان مناسب دست کشیدن از غذا دریافت نمی‌شود. به روزه به چشم یک دکمه ریست نگاه کنید که با آن بدن خود را تنظیم می‌کنید و پس از آن گرسنگی واقعی را تجربه خواهید کرد. زمانی که هورمون‌ها درست کار می‌کنند شما سریع‌تر احساس سیری خواهید کرد و از پرخوری جلوگیری می‌شود.

کاهش قند خون
از فواید روزه داری کاهش قند خون است. به این صورت که روزه گلوکز را تجزیه می‌کند به طوری که بدن می‌تواند انرژی کسب کند؛ روزه تولید انسولین که از پانکراس ترشح می‌شود را همچنین کاهش می‌دهد. «گلوکاگون» به منظور تسهیل در تجزیه گلوکز تولید می‌شود؛ در نتیجه روزه منجر به کاهش قند خون می‌شود. توجه داشته باشید که در صورتیکه مبتلا به دیابت هستید باید طبق نظر پزشک خود اقدام به روزه داری نمایید .

افزایش سوخت و ساز بدن
روزه به دستگاه گوارش شما استراحت می‌دهد و این کار می‌تواند متابولیسم را افزایش داده و در نتیجه بدن کالری‌ها را بهتر می‌سوزاند. اگر رژیم شما نامناسب باشد ممکن است توانایی شما در هضم غذا و سوزاندن چربی را تحت تاثیر قرار دهد. روزه گرفتن کار دستگاه گوارش را نرمال کرده و در نتیجه فعالیت‌های متابولیسمی را بهبود می‌دهد.

بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از آلزایمر
روزه گرفتن تولید پروتئین فاکتور نورون‌زایی مشتق شده از مغز (BDNF) را افزایش داده و در نتیجه فعالیت مغز را بهبود می‌دهد. BDNF باعث می‌شود سلول‌های عصبی جدید ایجاد شده و مواد شیمیایی ترشح شوند که سلامت شبکه‌های عصبی را ارتقا می‌دهند. این پروتئین همچنین سلول‌های مغز را در برابر بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت می‌کند.

افزایش ایمنی بدن
زمانی که افراد روزه می‌گیرند ایمنی بدن با این عمل افزایش می‌یابد به این گونه که روزه سموم بدن را از بین می‌برد و در کاهش ذخیره چربی به بدن کمک می‌کند.

صاف شدن پوست
از فواید روزه داری برای پوست این است که روزه به صاف شدن پوست کمک می‌کند چون بدن درگیر هضم غذا نیست و می‌تواند به از بین بردن سموم و تنظیم فعالیت قسمت‌های مختلف بدن مانند کبد و کلیه بپردازد.

سخن پایانی

اگرچه فواید روزه داری هر شخصی را ترغیب به روزه گرفتن می‌کند اما اگر هدف از روزه این باشد که مثلا روزه بگیرد تا در چاقی و لاغری‌اش اثر کند و یا در قند و چربی خونش و … مؤثر واقع شود، این روزه نزد خداوند سبحان ارزش و ثواب واقعی را ندارد. بنابراین وظیفه یک فرد مسلمانی که می‌خواهد روزه بگیرد و یا عمل واجب و مستحبی را انجام دهد، آن است که بگوید: «خدایا! می‌دانم تو حکیمی و تمام دستوراتت برای خیر و سعادت ما است و می‌دانم این عمل فواید زیادی برای من و حتی جامعه دارد ولی من این عمل را فقط برای رضایت و خشنودی تو انجام می‌دهم» و لازم نیست این‌ها را به زبان بگوید، بلکه در دلش هم چنین نیتی داشته باشد، کافی است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

مشاهده بیشتر