0

هر آنچه در مورد اگزمای پوستی باید بدانید.

هر آنچه در مورد اگزمای پوستی باید بدانید.

بیماری اگزما یا درماتیت به التهاب یا آماس پوست گفته می‌شود که می‌تواند منجر به خارش، قرمزی، تورم، پوسته‌ریزی و دیگر نشانه‌ها شود. اطلاعات اولیه درباره این بیماری پوستی و راه های کنترل و کاهش خارش و همچنین درمان اگزما در ادامه مطلب آمده است که اگر تمایل داشتید پیشنهاد می کنیم از بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه باشید تا هر آنچه در مورد اگزمای پوستی باید بدانید آگاهی پیدا کنید.

هر آنچه در مورد اگزمای پوستی باید بدانید.

آشنایی با اگزمای پوستی

اگزما یا همان درماتیت یک بیماری شایع پوستی است. اگزما یک نوع بیماری پوستی خارش آور و نارحت است که می تواند باعث ایجاد اضطراب اجتماعی شود. چرا؟ بدلیل ظاهر عجیب و غریبی که دارد و عموماً اعتماد به نفس را در بین مبتلایان پایین می آورد. به همین دلیل مهم است که اطلاعات اولیه خود را درباره این بیماری پوستی افزایش دهید. درمان کامل بیماری درماتیت باید به وسیله پیگیری مداوم انجام شود، اما برای کنترل و کاهش خارش اگزما روش هایی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

مفهوم اگزما

اگزما یا درماتیت، یک نوع بیماری پوستی هست که باعث ایجاد خارش غیرواگیر پوستی و ایجاد پوسته های قرمز رنگ میشه. هر آدمی از هر سنی میتونه به این بیماری دچار بشه، اما بیشتر در کودکان رواج داره. گاهی اوقات در بچگی درمان میشه و گاهی اوقات تبدیل به همراه همیشگی یک عمر زندگی آدمها تبدیل میشه.

عوامل ایجاد بیماری اگزما

اگزما یک بیماری موروثی در نظر گرفته می شود و همراه با آلرژی های خوراکی، التهاب مخاط بینی، آلرژیک و آسم است. این بیماری پوستی وقتی اتفاق می افتد که پوست ملتهب شده و نمی تواند رطوبت کافی را در خودش نگه دارد. این مشکل می تواند توسط رطوب از هوای مرطوب و خیس، و همینطور هوای به شدت سرد و خشک تشدید شود.

عوامل دیگری که می تواند باعث اگزما شود، مثل استرس، محرکها(مثل مواد حساسیت زا، صابون ها یا لوسیون ها)، مواد خوراکی خاص یا گرد و خاک و کپکها.

علائم بیماری اگزما

علائم بیماری اگزما با توجه به سن افراد متفاوت است. به دلیل اهمیت موضوع و شایع بودن این بیماری پوستی باید علائم اگزما در نوزادان و کودکان باید مرتب چک شود.

اگزمای نوزادان

برای نوزادان، معمولاً ضایعات پوسته دار قرمز (راش) بر روی صورت، گردن و کف سر، و گاهی اوقات جلوی بازوها یا ران ها ظاهر می شود. اگر نوزاد این نواحی را خارش دهد، باعث گسترس اگزما به سایر قسمت های بدن می شود.

اگزمای کودکان

برای کودکان کمی بزرگتر، بیماری اگزما معمولاً پشت زانوها یا داخل آرنج ها اتفاق می افتد. اگر آن ناحیه از پوست برای مدت خیلی طولانی تحت پوشش راش باشد، بعد از مدتی به رنگ قهوه ای با جنس کلفت تر و سخت تر تبدیل می شود.

اگزما در نوجوانان و جوانان

نوجوانان و جوانان معمولاً در قسمت های مچ پا و مچ دست، سر آرنج، پشت زانوها، صورت، گردن، سینه، ساق پا و کف دست دچار اگزما می شوند.

به طور کلی، بیماری اگزما یک مشکل پوستی وابسته به حساسیت است که پوست بدن را داغ، خشک و خارش دارد می کند. بعضی وقت ها این خارش به قدری زیاد می شود که واقعاً اذیت کننده است. بعضی وقت ها خارش می تواند کمتر باشد اما در بعضی مواقع منجر به خونریزی، ترک و پوست ریزی می شود.

درمان بیماری اگزما 

درمان و کنترل بیماری اگزما بسیار حائز اهمیت است. خارش بیش از حد میتواند باعث ایجاد عفونت پوستی شود، و اگر بیماری اگزما برای طولانی مدت بی درمان بماند، باعث کلفت شدن و تغییر رنگ پوست می شود.

راهکارهای اصلی درمان اگزما:

  • پرهیز از هر گونه آلرژی خوراکی شناخته شده که می تواند باعث التهاب شود.
  • پرهیز از صابون ها، لوسیون ها و شوینده های معطر. استفاده از دستکش در زمان نظافت می تواند از دست ها محافظت کند.
  • خوابیدن در وان حاوی مواد تسکین دهنده می تواند خارش را کمتر کند. پوست باید با لوسیون های مناسب مرطوب شود.
  • بهتر است ناخن های کودکان و نوزادان برای جلوگیری از خارش بیش از حد گرفته شود. همچنین می توانید زمان خوابیدن دستکش نرم دستشان کنید.
  • حمایت خانوادگی از این بیماری و شرایط نامطلوب روحی و روانی که به مراه خودش دارد، تاثیر زیادی در روحیه بیمار دارد.

حتماً بخوانید: خواص عسل


درمان خانگی اگزما

بسیاری از روش های خانگی برای درمان اگزما وجود دارد که می تواند علائم اگزما را کاهش و آن را درمان کند که در ادامه به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد.

روغن نارگیل

خوص ضد میکروبی و مرطوب کننده روغن نارگیل تا حد زیادی می توادن به درمان اگزما (درمان درماتیت) کمک کند. روغن نارگیل می تواند در عرض چند روز خشکی و پوسته شدن پوست را نیز کاهش دهد.

  • مقداری روغن نارگیل یا کرم نارگیل را به آرامی در منطقه ای که پوست شما آسیب دیده است بمالید، این کار را روزانه انجام دهید، برای گرفتن بهترین نتیجه قبل از رفتن به رختخواب استفاده کنید.

جو دو سر

یک حمام جو دو سر می توادن به درمان سوزش پوست، خارش و بثورات کمک کند. همچنین باعث حفظ رطوبت پوست شما خواهد شد.

  • یک فنجان جو دو سر پرک شده را در یک وان حمام گرم مخلوط کنید.
  • به مدت 15 الی 20 دقیقه در آن دراز بکشید.
  • این کار را برای یک ماه هر روز تکرار کنید تا نتیجه حاصل شود.

سرکه سیب

یکی از مواد دیگر موثر برای درمان درماتیت (درمان اگزما) سرکه سیب است زیرا سبب کاهش التهاب و خارش خواهد شد.

  • مقداری سرکه سیب را با آب مخلوط کنید، سپس مقداری پنبه را به خوبی به این مخلوط آغشته کنید و این پنبه را بر روی محل آسیب دیده بمالید، این کار را چند بار تکرار در روز تکرار کنید.
  • روش دیگر مخلوط کردن 2 قاشق چای خوری سرکه سیب در یک لیوان آب و نوشیدن آن، از این مخلوط 3 عدد در روز مصرف کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به طور گسترده ای در درمان بیماری های التهابی پوست مانند اگزمای پوستی استفاده می شود. آلوئه ورا در درمان اگزمای پوستی به تعادل سازی PH کمک می کند و سبب از بین رفتن احساس خارش و سوزش پوست می شود.

  • همچنین آلوئه ورا دارای خواص مرطوب کننده و ضد میکروبی می باشد.
  • چندین بار در روز به مدت چند ماه برای از بین بدن اگزمای پوستی از کرم آلوئه ورا یا ژل آن استفاده کنید.
  • همچنین می توانید آب آلوئه ورا را بخورید تا پوست سالم و درخشان برای همیشه داشته باشید.

ویتامین E

یک از بهترین و ساده ترین روش های خانگی برای درمان اگزما روغن ویتامین E است زیرا سبب بهبودی خارش و التهاب می شود.

  • روغن ویتامین E را روی پوست خود بمالید ، مخصوصاً در شب قبل از رفتن به رختخواب.
  • همچنین می توانید از لوسیون و کرم حاوی ویتامین E استفاده کنید.
  • مصرف منظم غذاهای غنی از ویتامین E مانند دانه های آفتابگردان، روغن زیتون، جوانه گندم، کره بادام زمینی و ذرت می تواند سبب پیشگری از اگزما (درماتیت) شود.

عسل

عسل یک عنصر بسیار معمولی است که می تواند به کاهش سطح التهاب پوست کمک کند. همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری است.

  • مقدار مساوی از عسل خام و موم زنبور عسل و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. سپس آنها را حرارت دهید و سپس اجازه دهید خشک شود، حال این مخلوط را به پوست خود بمالید و پس از چند ساعت آن را پاک کنید، این کار را روزانه انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

بابونه

خواص درمانی گل های بابونه می تواند سبب آرامش بخشی روی پوست شما و درمان اگزما داشته باشد.

  • دو تا سه قاشق چای خوری گل بابونه را در یک فنجان آب به مدت 15 دقیقه بجوشانید و سپس اجازه دهید سرد شود و یک پارچه تمیز را به آن آغشته کنید و روی محل آسیب دیده قرار دهید و بعد از 20 دقیقه آن را بردارید، این کار را چند بار در روز انجام دهید.
  • همچنین شما می توانید یک کرم بابونه را چند بار در روز استفاده کنید یا 5 تا 10 قطره روغن بابونه را بر روی محل آسیب دیده بمالید و پس از 20 دقیقه بشورید.

توجه: بعضی افراد به بابونه حساسیت دارند پس بهتر است ابتدا مقدار کمی بابونه را به طور آزمایشی بر روی پوست خود بمالید تا مطمئن شوید هیچ واکنشی رخ نمی دهد.

زرچوبه

یکی دیگر از مواد بسیار مؤثر که می تواند در درمان اگزما به صورت طبیعی استفاده شود زردچوبه است، زیرا دارای خواص ضد التهابی  و ضد عفونی کننده است.

  • یک کتری را آب کنید و سپس یک و نیم قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به آن اضافه کنید.
  • سپس به آن حرارت دهید تا آب درون کتری به جوش بیاید.
  • سپس اجازه دهید خنک شود و روزانه 3 فنجان از بنوشید و همچنین منطقه آسیب دیده پوست خود را نیز با این مخلوط بشورید.
  • این کار را هر روز انجام دهید.

مطالب مرتبط: مراقبت از پوست کودکان


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 10 =

مشاهده بیشتر