0

رژیم لاغری در ماه رمضان

رژیم لاغری در ماه رمضان

رژیم لاغری در ماه رمضان

اگر رژیم لاغری تان را تا ماه رمضان دنبال کرده اید، در این ماه نیز می توانید با کمی تلاش و خودداری برنامه ی خود را پیگیری کنید. رژیم لاغری در ماه رمضان را از بخش رژیم و تغذیه سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

رژیم لاغری در ماه رمضان
در طول روز اگر روزه دار باشید، مسلماً غذایی مصرف نمی کنید، ولی هنگام افطار تا سحر خود را مجاز می دانید به دلیل گرسنگی ای که در طول روز متحمل شده اید غذای بیشتری مصرف کنید یا فراموش می کنید که در برنامه رژیم غذایی هستید. باید بدانید که روزه گرفتن میزان انرژی مورد نیاز شما کاهش یافته است و به دلیل سازگاری بدن، گرسنگی کمت از روزهای عادی می شود.

موارد پیشنهادی

دستورالعمل های زیرمی تواند شما را برای رعایت بهتر رژیم در ماه رمضان یاری کند:

  1. غذایی که در رژیم غذایی شما در وعده های مختلف ذکر شده است را جمع و به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. نیمی را در افطار و نیمی را هنگام سحر بخورید. در خوردن افطار زیاده روی نکیند تا هنگام سحر نیز میل داشته باشید. با نخوردن سحری، مواد زاید حاصل از سوخت چربی در بدن شما جمع و باعث بروز حالت خستگی زیاد درد انتهای روز می شود.
  2. پیش از آن که سر سفره بنشینید، بدانید که از چه چیزهایی و به چه میزان باید بخورید تا زیاده روی نکنید.
  3. گرسنگی طولانی موجب هدر رفتن سدیم، پتاسیم و پروتئین بدن شما می شود. سعی کنید، سحر و افطار از غذاهایی مصرف کنید که حاوی پروتئین بیشتر باشند. پروتئین موجود در گوشت قرمز(2 تا 3 بار در هفته مصرف شود)، مرغ، تخم مرغ و ماهی غنی تر هستند. از مصرف روغن زیاد در تهیه غذا بپرهیزید که موجب افزایش تشنگی شما می شود. برای تأمین سدیم و پتاسیم تلف شده در هر وعده، حتماً سبزی تازه یا پخته (در آش یا سوپ) مصرف کنید.
  4.  در عین حال سعی نکنید در ماه مبارک با کم خوری بیش از حد، خود را در معرض ابتلاء به عوارض دستگاه گوارش و احیاناً معده دردهای شدید قرار دهید.
  5. برای تأمین آب مورد نیاز بدنتان که 8 لیوان در روز است، از افطار تا سحر، میوه های تازه و آب میوه مصرف کنید. از خوردن چای، قهوه و نوشابه بکاهید. چون در عین تأمین آب، موجب افزایش ادرار و دفع آب از بدن شما می شود.
  6. از مصرف تنقلات بسیار شیرین و چرب مثل زولبیا بپرهیزید. بدن شما به آنها نیازی ندارد.

علت چاقی بعد از ماه رمضان

به علت ولع غذا خوردن هنگام افطار، اغلب روزه داران پس از ماه مبارک رمضان چاق تر می شوند.
بررسی های انجام شده در سال های اخیر نشان می دهد به علت ولع غذاخوردن هنگام افطار و نیز مصرف مواد قندی غیر طبیعی مانند زولبیا و بامیه در ماه رمضان، اغلب روزه داران پس از ماه رمضان نه فقط از وزن آنها کم نمی شود، بلکه چاق تر می شوند. مصرف زولبیا و بامیه به مقدار کم منعی ندارد؛ اما با توجه به این که برای تهیه آنها از شکر و روغن استفاده می شود، ارزش غذایی بالایی ندارند. ضمن این که اغلب این مواد در شرایط غیر بهداشتی تهیه می شوند و آلوده اند؛ بنابراین خوردن این نوع شیرینی ها در ماه رمضان به هیچ وجه توصیه نمی شود.
بهترین ماده ی قندی برای مصرف در ماه رمضان خرماست که هیچ عوارضی ندارد و باعث بالا رفتن قند خون نمی شود، به علاوه مقدار زیادی از ویتامین های بدن را نیز تأمین می کند. هنگام افطار با توجه به خالی ماندن معده برای مدت نسبتاً طولانی، نیابد به صورت ناگهانی به خوردن غذاهای سنگین و شام مفصل اقدام کرد، بلکه به جای آن بهتر است روزه داران با مقداری نان و پنیر و سبزی افطار کنند تا ولع گرسنگی آنها برطرف شود و دو ساعت بعد شام بخورند. البته این توصیه بیشتر برای افراد بالغ است و نوجوانان در سن رشد می توانند بلافاصله یک وعده غذای کامل بخورند.

روزه داران پس از افطار مختصر، بهتر است به مقدار فراوان مایعات بویژه آب میوه و چای بخورند و حتی گشودن روزه با یک لیوان آب گرم یا چای توصیه می شود. نکته مهمی که معمولاً در ماه رمضان مورد غفلت قرار می گیرد خوردن سحری است؛ زیرا بسیاری از روزه داران به خصوصی جوانان و نوجوانان به علت تنبلی هنگام سحر بیدار نمی شوند و فقط یک نوبت در روز یعنی در افطار غذا می خورند. چنین رفتاری به شدت خطرناک است و موجب سوءتغذیه و ضعف می شود. بنابراین، روزه داران حتی در صورت خوردن چند عدد خرما و یک لیوان چای باید سحری بخورند.

مصرف انواع گروه های غذایی در هر یک از وعده های سحری و افطار لازم است و روزه داران هنگام سحر و افطار باید غذای کامل حاوی پروتئین های حیوانی، شیر، میوه و سبزی مصرف کنند. برخی روزه داران در طول روز بیشتر احساس تشنگی می کنند.
بنابراین باید هنگام افطار و سحری بیشتر مایعات مصرف کنند، عده ای دیگر بیشتر دچار ضعف و گرسنگی می شوند و باید گوشت و مواد قندی هنگام افطار و سحری مصرف کنند.
اگر روزه گرفتن موجب نظم در زندگی و مصرف درست مواد غذایی شود، دربهبود سلامت بدن نقش بسزایی دارد، به شرط آن که روزه داران دو وعده غذای کامل بخورند و از مصرف چهار گروه غذایی غلات و سیب زمینی، گوشت سفید و قرمز، شیر و لبنیات و سبزی و میوه غافل نشوند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

مشاهده بیشتر